BMC Software, Sun Microsystems en PricewaterhouseCoopers ontwikkelen QoE-tool
Nieuwe tool meet en verbetert Quality of Experience (QoE) voor e-business
Amsterdam - 21 maart 2001 - BMC Software, toonaangevend aanbieder van
e-business
systeembeheer oplossingen, introduceert samen met PricewaterhouseCoopers en
Sun Microsystems een nieuwe assesment tool. Deze tool voor de 'on line
learning community' is gericht op de Quality of Experience (QoE) van de
eindgebruiker. De assessment tool - die is te vinden op
www.qualityofexperience.org - meet en beoordeelt een website op zes
verschillende vlakken: ontwerp van de site, functionaliteit van het
klantenscenario, customer service, relatie met de onderneming, persoonlijk
profiel en service level management. De website is gemaakt in samenwerking
met Patricia Seybold Group en Summit Strategies en omvat verscheidene
hulpmiddelen om klanten inzicht te geven in QoE, waaronder artikelen,
onderzoek, een boekenlijst en links naar andere bronnen op het web.
De QoE-tool is een on line 'self-assessment', ontworpen om de ervaring van
eindgebruikers of klanten gedurende de interactie met de e-business site van
een onderneming te evalueren. Het helpt klanten bij het effectief afzetten
van de huidige interne QoE-processen ten opzichte van aanbevolen 'best
practices'. De QoE self-assessment tool is - als onderdeel van de
www.qualityofexperience.org website - gebaseerd op uitgebreid
onderzoeksmateriaal dat is vergaard met behulp van wereldwijde surveys onder
marketing executives en managers met customer care verantwoordelijkheden. Bij
het afronden van de survey ontvangen gebruikers een persoonlijke grafische
analyse van hun QoE-prestaties, waaronder een overall rating en vergelijking
met de benchmark, een beschrijving van de aangetroffen QoE in de organisatie
van de gebruiker en aanbevelingen en actieplannen voor het verbeteren van de
overall prestaties.
Eén van de voornaamste onderdelen van de site is de Customers.com® Quality of
Experience Benchmark van Patricia Seybold. "Klanten waarderen een ervaring
die niet alleen plezierig is, maar hen ook helpt bij het snel en zeker
afronden van hun taken", vertelt Patricia Seybold. "Hoe beter je de
bedrijfsprocessen van de klant begrijpt, hoe hoger het QoE-niveau dat je kunt
leveren."
Sun, PricewaterhouseCoopers en BMC Software zijn tevens mede-oprichter van de
website www.nextslm.org. Deze site is gericht op service level management
(SLM), dat de basis vormt voor het realiseren van effectieve QoE voor de
klant. www.nextslm.org beschrijft op welke wijze effectief SLM afhankelijk is
van IT of de service provider die de specifieke service biedt die de klant
nodig heeft, wanneer hij het nodig heeft en waardevolle informatie levert
over SLM best practices.
BMC Software
BMC Software is wereldwijd toonaangevend leverancier van beheeroplossingen en
levert de meest complete systeembeheersoftware voor bedrijven die
elektronisch zakendoen, maar ook gegarandeerde snelle implementatie. Deze
Application Service Assurance-strategie verbetert de beschikbaarheid, de
performance en het herstelvermogen van bedrijfskritische applicaties.
Bedrijven kunnen deze beheermethodologie toepassen en daarmee hun klanten en
partners laten zien dat zij een optimale service kunnen leveren door zich aan
te melden voor BMC Software OnSite; een certificeringsprogramma met onder
meer implementatieservices en regelmatige 'HealthChecks', uitgevoerd door BMC
Software Professional Services. BMC Software is een Forbes 500-onderneming en
behoort tot de S&P 500-bedrijven. Het bedrijf realiseerde in boekjaar 2000
een omzet van ruim $1,7 miljard. Het hoofdkantoor is gevestigd in Houston,
Texas. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd op Schiphol-Rijk en het
Nederlandse verkoopkantoor in Nieuwegein.