MARKETING EVENTS

Winnaar eerste EVA Event Award

PINKROCCADE WINNAAR EERSTE EVA EVENT AWARD

Tijdens de opening van de vakbeurs Evenement 2001 is de eerste EVA Event Award uitgereikt aan PinkRoccade, voor het evenement After the Goldrush; Entertainment en Integriteit, de nieuwe succesfactoren. Stichting Excellent Event heeft de EVA in het leven geroepen met als doel het evenement als effectief communicatiemiddel onder de aandacht te brengen. Een prijs die opdrachtgevers meer inzicht geeft in de effectiviteit van events. Een prijs die een motiverend effect heeft en die durf en inzicht beloont.

Effectief concept
Het 50-jarig bestaan van PinkRoccade was aanleiding voor een interactief congres in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Tijdens het congres stond de toekomst van gegevensuitwisseling centraal, een issue waar PinkRoccade als beheerder van de persoonsgegevens van 6 miljoen Nederlanders dagelijks mee te maken heeft. Tijdens het event werden de gasten geconfronteerd met de effecten van het niet zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens, in dit geval die van de gasten. Zowel de uitwerking van het concept als de uitvoering is uitzonderlijk te noemen en zeer effectief.

Het event is conceptueel ontwikkeld door organisatiebureau Cultuurfabriek in samenwerking met PR-bureau Winkelman & Van Hessen. Het event was een co-productie van de afdeling Corporate Communications van PinkRoccade, Studio Dumbar en het PR-bureau onder eindregie van Cultuurfabriek.

Ambassadeur van eventmarketing
PinkRoccade heeft met dit evenement inzicht getoond in het gebruik van het event als communicatie instrument. Daarnaast heeft PinkRoccade lef getoond door een gedurfd creatief concept te honoreren. Een zeer terechte winnaar van de EVA 2001. PinkRoccade heeft zich op uitzonderlijke wijze als ambassadeur van eventmarketing gemanifesteerd. Het concept staat als een huis, het is origineel en gedurfd, aldus de jury.

Genomineerden en een Eervolle Vermelding
De twee andere EVA 2001 genomineerden waren het Nederlands Zuivelbureau, met een concept en event van Music Trends Events (titel: Melk. De Witte Motor. National Fungames) en Ben & Jerrys Benelux met een concept en event van In tent Belevingscommunicatie (titel: Dilbert: Totally Nuts). Een Eervolle Vermelding was weggelegd voor Verpleeghuis Rustenburg (onderdeel van Stichting Zorgkompas) met een concept van FBP Events en Trainingen.

De gehele uitreiking is live te zien op www.evenement2001.nl

Einde persbericht.
Voor meer informatie over de winnaar, de genomineerden, de Eervolle Vermelding en de cases kunt u contact opnemen met de voorzitter van Stichting Excellent Event, dhr. Paul Schoof, telefoon 026 364 30 84 (tijdens de vakbeurs Evenement 2001 (21/22 maart) via 06 55 896 421). Voor meer informatie over de vakbeurs Evenement 2001 in de Jaarbeurs Utrecht kunt u contact opnemen met Eventex, telefoon 026 333 75 77.

PERSBERICHT

Prof. dr. Henry Robben tijdens Evenement 2001 de vakdagen voor bedrijfsevenementen:
Succes van events hangt af van het duurzaam onderscheidend vermogen dat ze genereren
Samenvatting van de lezing Market Excellence: een strategisch marketing perspectief op events door Prof. dr. Henry Robben, Universiteit Nyenrode, gehouden tijdens de vakbeurs Evenement 2001, 21 maart, Jaarbeurs Utrecht

Bedrijven trachten zich te onderscheiden van de concurrentie. Concurreren staat gelijk aan differentiëren. Dat is van alle tijden. Het probleem is echter: hoe gaan bedrijven dat onderscheid creëren? Nu producten veel op elkaar lijken - denk maar eens aan de populaire gezinsautos in het ruimtesegment - en diensten nauwelijks van elkaar verschillen - denk aan TV-stations - probeert men het onderscheid te maken in de ervaringen die bedrijven creëren voor hun klanten.

Over de zogenaamde experience economy, beschreven door de Amerikanen Pine en Gilmore (1999), is veel te doen. Het denken over deze ervaringseconomie is een van de twee pijlers van de lezing. Ervaringen onderscheiden zich wezenlijk van producten en diensten. Hoe kunnen bedrijven zich door middel van ervaringen onderscheiden?

De tweede pijler van de lezing betreft een nieuw model over concurrentievoordelen (Moenaert en Robben 1999). Een concurrentievoordeel bestaat in de ogen van de klant: als de klant een reden ziet tot het kopen van een product, dienst of ervaring, dan is die reden een concurrentievoordeel. Concurrentievoordelen betreffen het product of de dienst van de organisatie, het imago of het klantenproces dat de organisatie hanteert. Met behulp van dergelijke concurrentievoordelen kan een organisatie zich essentieel onderscheiden van de concurrentie.

Het evenement vormt een logisch onderdeel van het klantenproces van een organisatie, dat wil zeggen, het geheel van communicatie- en distributieprocessen dat de organisatie gebruikt om bepaalde klanten te bereiken. Een evenement communiceert, doet iets met de klant, en daarom moet de boodschap of de ervaring consistent zijn met het beleid van een organisatie. Dat evenementen populair zijn, bevestigt het cijfer van 3 miljard gulden, dat organisaties jaarlijks aan evenementen uitgeven.

Terug naar het onderscheidend vermogen van organisaties. Net zoals producten en diensten op elkaar lijken, bestaat de kans dat evenementen op elkaar gaan lijken. In dat geval neemt het onderscheidend vermogen van het evenement af - we moeten ons realiseren dat de zogenaamde commodity magnetook hier een rol kan spelen.

Het duurzaam maken van het concurrentievoordeel klantenproces lijkt een goede manier het concurrentievoordeel te borgen. Op deze wijze kan een organisatie een winstgevende voorsprong nemen op de concurrentie.