MARKETING EVENTS
Winnaar eerste EVA Event Award
PINKROCCADE WINNAAR EERSTE EVA EVENT AWARD
Tijdens de opening van de vakbeurs Evenement 2001 is de eerste EVA
Event Award uitgereikt aan PinkRoccade, voor het evenement After the
Goldrush; Entertainment en Integriteit, de nieuwe succesfactoren.
Stichting Excellent Event heeft de EVA in het leven geroepen met als
doel het evenement als effectief communicatiemiddel onder de aandacht
te brengen. Een prijs die opdrachtgevers meer inzicht geeft in de
effectiviteit van events. Een prijs die een motiverend effect heeft en
die durf en inzicht beloont.
Effectief concept
Het 50-jarig bestaan van PinkRoccade was aanleiding voor een
interactief congres in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Tijdens het
congres stond de toekomst van gegevensuitwisseling centraal, een issue
waar PinkRoccade als beheerder van de persoonsgegevens van 6 miljoen
Nederlanders dagelijks mee te maken heeft. Tijdens het event werden de
gasten geconfronteerd met de effecten van het niet zorgvuldig omgaan
met persoonlijke gegevens, in dit geval die van de gasten. Zowel de
uitwerking van het concept als de uitvoering is uitzonderlijk te
noemen en zeer effectief.
Het event is conceptueel ontwikkeld door organisatiebureau
Cultuurfabriek in samenwerking met PR-bureau Winkelman & Van Hessen.
Het event was een co-productie van de afdeling Corporate
Communications van PinkRoccade, Studio Dumbar en het PR-bureau onder
eindregie van Cultuurfabriek.
Ambassadeur van eventmarketing
PinkRoccade heeft met dit evenement inzicht getoond in het gebruik van
het event als communicatie instrument. Daarnaast heeft PinkRoccade lef
getoond door een gedurfd creatief concept te honoreren.
Een zeer terechte winnaar van de EVA 2001. PinkRoccade heeft zich op
uitzonderlijke wijze als ambassadeur van eventmarketing
gemanifesteerd. Het concept staat als een huis, het is origineel en
gedurfd, aldus de jury.
Genomineerden en een Eervolle Vermelding
De twee andere EVA 2001 genomineerden waren het Nederlands
Zuivelbureau, met een concept en event van Music Trends Events (titel:
Melk. De Witte Motor. National Fungames) en Ben & Jerrys Benelux met
een concept en event van In tent Belevingscommunicatie (titel:
Dilbert: Totally Nuts). Een Eervolle Vermelding was weggelegd voor
Verpleeghuis Rustenburg (onderdeel van Stichting Zorgkompas) met een
concept van FBP Events en Trainingen.
De gehele uitreiking is live te zien op www.evenement2001.nl
Einde persbericht.
Voor meer informatie over de winnaar, de genomineerden, de Eervolle
Vermelding en de cases kunt u contact opnemen met de voorzitter van
Stichting Excellent Event, dhr. Paul Schoof, telefoon 026 364 30 84
(tijdens de vakbeurs Evenement 2001 (21/22 maart) via 06 55 896 421).
Voor meer informatie over de vakbeurs Evenement 2001 in de Jaarbeurs
Utrecht kunt u contact opnemen met Eventex, telefoon 026 333 75 77.
PERSBERICHT
Prof. dr. Henry Robben tijdens Evenement 2001 de vakdagen voor
bedrijfsevenementen:
Succes van events hangt af van het duurzaam onderscheidend vermogen
dat ze genereren
Samenvatting van de lezing Market Excellence: een strategisch
marketing perspectief op events door Prof. dr. Henry Robben,
Universiteit Nyenrode, gehouden tijdens de vakbeurs Evenement 2001, 21
maart, Jaarbeurs Utrecht
Bedrijven trachten zich te onderscheiden van de concurrentie.
Concurreren staat gelijk aan differentiëren. Dat is van alle tijden.
Het probleem is echter: hoe gaan bedrijven dat onderscheid creëren? Nu
producten veel op elkaar lijken - denk maar eens aan de populaire
gezinsautos in het ruimtesegment - en diensten nauwelijks van elkaar
verschillen - denk aan TV-stations - probeert men het onderscheid te
maken in de ervaringen die bedrijven creëren voor hun klanten.
Over de zogenaamde experience economy, beschreven door de Amerikanen Pine en Gilmore (1999), is veel te doen. Het denken over deze ervaringseconomie is een van de twee pijlers van de lezing. Ervaringen onderscheiden zich wezenlijk van producten en diensten. Hoe kunnen bedrijven zich door middel van ervaringen onderscheiden?
De tweede pijler van de lezing betreft een nieuw model over
concurrentievoordelen (Moenaert en Robben 1999). Een
concurrentievoordeel bestaat in de ogen van de klant: als de klant een
reden ziet tot het kopen van een product, dienst of ervaring, dan is
die reden een concurrentievoordeel. Concurrentievoordelen betreffen
het product of de dienst van de organisatie, het imago of het
klantenproces dat de organisatie hanteert. Met behulp van dergelijke
concurrentievoordelen kan een organisatie zich essentieel
onderscheiden van de concurrentie.
Het evenement vormt een logisch onderdeel van het klantenproces van
een organisatie, dat wil zeggen, het geheel van communicatie- en
distributieprocessen dat de organisatie gebruikt om bepaalde klanten
te bereiken. Een evenement communiceert, doet iets met de klant, en
daarom moet de boodschap of de ervaring consistent zijn met het beleid
van een organisatie. Dat evenementen populair zijn, bevestigt het
cijfer van 3 miljard gulden, dat organisaties jaarlijks aan
evenementen uitgeven.
Terug naar het onderscheidend vermogen van organisaties. Net zoals
producten en diensten op elkaar lijken, bestaat de kans dat
evenementen op elkaar gaan lijken. In dat geval neemt het
onderscheidend vermogen van het evenement af - we moeten ons
realiseren dat de zogenaamde commodity magnetook hier een rol kan
spelen.
Het duurzaam maken van het concurrentievoordeel klantenproces lijkt
een goede manier het concurrentievoordeel te borgen. Op deze wijze kan
een organisatie een winstgevende voorsprong nemen op de
concurrentie.