Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen

Persbericht

Rijswijk, 21 maart 2001

Onderzoek bij start van nieuwe verkeersopleiding:

Nederlander vindt vooral burger verantwoordelijk voor verkeersveiligheid

Bijna tweederde van de Nederlandse bevolking vindt, dat de burger de eerst verantwoordelijke is voor de verkeersveiligheid. Ruim eenderde vindt dat de eerste verantwoordelijkheid bij de overheid ligt. Daarnaast ziet bijna tachtig procent het menselijk gedrag als de belangrijkste factor in de verkeersveiligheid. Wetten en infrastructuur vindt minder dan tien procent van doorslaggevende aard. Dit blijkt uit onderzoek van het NIPO onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking.

De cijfers werden vandaag gepubliceerd in Den Haag tijdens de aftrap voor de eerste HBO-opleiding Verkeersveiligheid en Mobiliteit in ons land. De nieuwe vierjarige opleiding vindt plaats bij de NTH (NEA Transport Hogeschool) en sluit aan bij de toenemende vraag naar praktisch ingestelde specialisten voor verkeersveiligheid en mobiliteit. Vooral bij de overheid, vervoerders, verzekeraars, leasemaatschappijen, opleidingen en adviesbureau s blijkt een groeiende behoefte te bestaan aan verkeersveiligheidsdeskundigen en veiligheidsmanagers op het gebied van verkeer, vervoer en logistiek. Bij de nieuwe opleiding ligt het accent op het menselijk gedrag.

Afgestudeerden aan de nieuwe HBO-opleiding kunnen praktische oplossingen aandragen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid, voor het verminderen van bedrijfsrisico s en het vergroten van het verantwoordelijkheidsbesef. De opleiding moet uiteindelijk bijdragen aan het terugbrengen van het aantal verkeersslachtoffers in ons land en de vele miljarden die met de onveiligheid gemoeid zijn.

Internet

De opleiding Verkeersveiligheid en Mobiliteit zal, net als de andere opleidingen bij de NTH, vooral bestaan uit onderwijs op afstand. Hierbij wordt gebruik gemaakt van internet en e-mail. Voor deze onderwijsvorm is gekozen, omdat de studenten vaak al werken en dus aangewezen zijn op een flexibele leermethode.

Omslag

De onderzoeksresultaten van het NIPO bevestigen de omslag die heeft plaatsgevonden in de verantwoordelijkheid voor de verkeersveiligheid. Werd in vorige decennia de overheid nog gezien als de eerst verantwoordelijke, nu trekt de Nederlander de verantwoordelijkheid naar zichzelf toe. Ook aan het idee van de allesbepalende techniek is een einde gekomen: het menselijk gedrag is nu de belangrijkste factor in het verbeteren van de veiligheid op en rond de weg.