Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen

Persbericht

Rijswijk, 21 maart 2001

Investeren in verkeersveiligheidsopleidingen dringend nodig

Amerikaanse claimcultuur dreigt ook in Nederland

"Om te voorkomen dat in ons land dezelfde claimcultuur ontstaat als in de Verenigde Staten, is het dringend nodig dat er wordt geïnvesteerd in de opleiding van verkeersveiligheidsexperts." Dat zei dr. H. den Harder vandaag bij de start van de nieuwe HBO-opleiding Verkeersveiligheid en Mobiliteit in Den Haag. Den Harder - in het dagelijks leven algemeen directeur van NEA Transportonderzoek en


-opleiding - is bang dat de perfectionering van de verkeersveiligheid zich tegen de wegbeheerders zal keren als er niet beter gebruik wordt gemaakt van de beschikbare kennis van het menselijk gedrag. Hij wijst er bijvoorbeeld op dat automobilisten die op de nieuwe spits- annex vluchtstrook stranden en daar worden aangereden, de schade in toenemende mate kunnen gaan verhalen op de wegbeheerder. Om de kans op zulke claims te voorkomen, moet de kans op een ongeval omlaag. Daar is kennis van relevante ongevalgegevens voor nodig. Zulke oplossingen sluiten aan bij het streven van de Europese Commissie om de 40.000 doden en 4 miljard aan kosten door ongevallen in de Europese Unie drastisch omlaag te brengen.
Medio 2000 heeft de Europese Commissie de prioriteiten in de bestrijding van de verkeersonveiligheid bijgesteld. De aandacht voor het treffen van technische maatregelen en het veiliger maken van voertuigen en infrastructuur nam licht af in het voordeel van beïnvloeding van het gedrag van de weggebruikers. Zo neemt momenteel de controle op alcohol, medicijnen en drugs in het verkeer toe. Ook de roep om na- en bijscholing van rijbewijsbezitters neemt toe. Het tijdelijk rijbewijs dat minister Netelenbos heeft aangekondigd voor beginnende rijbewijsbezitters is daarvan een voorbeeld.

Traag

Eén van de belangrijkste oorzaken voor de trage aanpak van de verkeersonveiligheid is dat het rendement van maatregelen onduidelijk is, aldus Den Harder. "Het bedrijfsleven, bijvoorbeeld, zal pas vrijwillig investeren in verkeersveiligheidsacties als we ze kunnen voorrekenen dat de baten hoger zijn dan de kosten. Ik denk dat we dat duidelijk kunnen maken." De NEA-directeur doelde daarmee op de grote hoeveelheid kennis die via de nieuwe HBO-opleiding Verkeersveiligheid en Mobiliteit terecht gaat komen bij de verkeersveiligheidsexperts die de vierjarige opleiding gaat afleveren. De opleiding zal vooral bestaan uit onderwijs op afstand. Hierbij wordt gebruik gemaakt van internet en e-mail. Voor deze onderwijsvorm is gekozen, omdat de studenten vaak al een baan hebben in het vakgebied. Daardoor zijn zij aangewezen op een flexibele leermethode.