Europese overheden maken telecombedrijven vleugellam
21 maart 2001 - De telecomwereld heeft zich zo zwaar in de schulden
moeten steken om UMTS-frequenties in de wacht te slepen, dat zij
vleugellam is gemaakt in de concurrentie met niet-Europese
telecombedrijven. Geld voor investeringen in nieuwe technologie,
content en strategische allianties is er bijna niet meer. Europese
overheden zouden er daarom goed aan doen om een deel van de opbrengst
van de UMTS-veilingen terug te storten. Dat zegt telecom-specialist
Paul Ehrhardt van Cap Gemini Ernst & Young op basis van een
internationaal rapport van Ernst & Young en Cap Gemini Ernst & Young
over de toekomstige trends in de sector Telecommunicatie, Media en
Technologie (TMT). Voor het onderzoek, Business Redefined, werden
gesprekken gevoerd met 128 CEOs van wereldwijd toonaangevende
bedrijven in deze industrie. De lang verwachte maar nu definitieve
doorbraak van breedbandtechnologie noemen de CEOs als belangrijkste
issue, maar ook toenemende concurrentie, de komst van de Content
Packager op het Internet en de vervlechting van inhoud en
infrastructuur zijn veelbesproken themas in de boardrooms van deze
bedrijven.
De TMT-wereld heeft het rustige vaarwater van weleer allang verlaten.
Globalisering, deregulering, lagere instapkosten voor nieuwe
aanbieders, technologische veranderingen en in vrije val geraakte
beurskoersen maken de industrie tot een arena waarin veel spelers
elkaar op leven en dood bevechten. Ook de CEOs van de toonaangevende
bedrijven voorzien een fellere concurrentiestrijd. Fusies en overnames
zullen daarbij een belangrijke rol spelen, maar niet alleen binnen de
eigen sector. Want de telecombedrijven onderkennen in toenemende mate
dat het exploiteren van netwerken veel minder lucratief is dan het
aanbieden van diensten en inhoud. Telefoongesprekken zullen in de
toekomst misschien zelfs vrijwel gratis worden aangeboden; het is met
de aanvullende dienstverlening dat het geld wordt verdiend. Allianties
tussen filmstudios, mediabedrijven, uitgeverijen en
telecommunicatiebedrijven kunnen leiden tot een lucratieve combinatie
van netwerken, content en een breed pakket aan dienstverlening.
Dure hifi zonder CDs
Wie op deze markt een blijvertje wil zijn of zelfs wil winnen, zal
heel wat geld moeten meebrengen, zegt Paul Ehrhardt. De investeringen
die zowel nodig zijn om voor een goede infrastructuur te zorgen áls
voor de ontwikkeling van diensten en producten, zullen volgens
Ehrhardt in de tientallen miljarden euros lopen. Hij stelt dat de
telecombedrijven die meededen aan de veilingen voor UMTS-frequenties
daarbij een belangrijke handicap hebben. Dat de overheid aan deze
frequenties wilde verdienen, is natuurlijk haar goed recht. Maar ik
vermoed dat de overheid niet beseft wat zij daarmee op langere termijn
heeft aangericht. Het gevolg is wel paradoxaal: de veilingen vonden
plaats om meer marktwerking mogelijk te maken, maar de gretigheid van
de overheid heeft ertoe geleid dat de deelnemers aan de veilingen op
een forse concurrentieachterstand zijn gezet. Veel
telecommunicatiebedrijven hebben nu een optie op een prachtige
hifi-installatie maar geen geld om CDs te kopen.
Hannibal III
De CEOs brachten ook vrolijker nieuws naar voren. De definitieve
doorbraak van breedband-technologie is de belangrijkste trend die door
tweederde van de ondervraagden wordt voorspeld. Andere technologische
innovaties, zoals draadloos dataverkeer, scoren aanmerkelijk lager. Nu
al blijkt dat huishoudens met breedband twintig procent meer
consumeren op het gebied van media en entertainment bijvoorbeeld door
het bekijken van speelfilms dan huishoudens zonder een dergelijke
supersnel netwerk. De komst van deze technologie voor een breed
publiek heeft lang op zich laten wachten, maar zal op korte termijn
overal, betrouwbaar en goedkoop zijn, aldus een van de CEOs. Media- en
entertainmentdeskundige Frank van den Ende van Ernst & Young geeft een
voorbeeld van de wijze waarop met de nieuwe technologie veel geld kan
worden verdiend: Breedbandtechnologie stelt een filmproducent in staat
om particulieren een privé-première van een nieuwe film aan te bieden.
Wereldwijd zijn er ongetwijfeld talloze mensen die er veel geld voor
overhebben om de nieuwste Hannibal te zien vóórdat hij in de bioscoop
komt. Met één druk op de knop kan een filmproducent zo alle
productiekosten terugverdienen.
Content Packager
Ook het Internetgebruik zal ingrijpend veranderen door de komst van
breedband. De belangrijkste trend voor de toekomst op het Internet is
volgens Van den Ende de opkomst van de Content Packager. Zij zullen
optreden als poortwachter en intermediair tussen aanbieders en zoekers
van producten, entertainment en informatie. Individuele
Internetgebruikers zijn als stuurloze bootjes op een oneindige zee. De
content packager biedt zich aan als loods opdat de gebruiker veilig
zijn bestemming kan bereiken, aldus Van den Ende. De content packager
is onafhankelijk, beschikt over een breed aanbod, leert en weet
daardoor steeds beter op de voorkeuren van de individuele gebruiker in
te spelen, zorgt voor kwaliteitsbewaking en biedt vertrouwen in een
goede afhandeling van de betaling.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Frank van den Ende van
Ernst & Young, over het onderzoek en ontwikkeling op het gebied van
technologie, media & entertainment, op telefoon 020 - 549 77 30.