Ernst & Young

Europese overheden maken telecombedrijven vleugellam

21 maart 2001 - De telecomwereld heeft zich zo zwaar in de schulden moeten steken om UMTS-frequenties in de wacht te slepen, dat zij vleugellam is gemaakt in de concurrentie met niet-Europese telecombedrijven. Geld voor investeringen in nieuwe technologie, content en strategische allianties is er bijna niet meer. Europese overheden zouden er daarom goed aan doen om een deel van de opbrengst van de UMTS-veilingen terug te storten. Dat zegt telecom-specialist Paul Ehrhardt van Cap Gemini Ernst & Young op basis van een internationaal rapport van Ernst & Young en Cap Gemini Ernst & Young over de toekomstige trends in de sector Telecommunicatie, Media en Technologie (TMT). Voor het onderzoek, Business Redefined, werden gesprekken gevoerd met 128 CEOs van wereldwijd toonaangevende bedrijven in deze industrie. De lang verwachte maar nu definitieve doorbraak van breedbandtechnologie noemen de CEOs als belangrijkste issue, maar ook toenemende concurrentie, de komst van de Content Packager op het Internet en de vervlechting van inhoud en infrastructuur zijn veelbesproken themas in de boardrooms van deze bedrijven.

De TMT-wereld heeft het rustige vaarwater van weleer allang verlaten. Globalisering, deregulering, lagere instapkosten voor nieuwe aanbieders, technologische veranderingen en in vrije val geraakte beurskoersen maken de industrie tot een arena waarin veel spelers elkaar op leven en dood bevechten. Ook de CEOs van de toonaangevende bedrijven voorzien een fellere concurrentiestrijd. Fusies en overnames zullen daarbij een belangrijke rol spelen, maar niet alleen binnen de eigen sector. Want de telecombedrijven onderkennen in toenemende mate dat het exploiteren van netwerken veel minder lucratief is dan het aanbieden van diensten en inhoud. Telefoongesprekken zullen in de toekomst misschien zelfs vrijwel gratis worden aangeboden; het is met de aanvullende dienstverlening dat het geld wordt verdiend. Allianties tussen filmstudios, mediabedrijven, uitgeverijen en telecommunicatiebedrijven kunnen leiden tot een lucratieve combinatie van netwerken, content en een breed pakket aan dienstverlening.

Dure hifi zonder CDs
Wie op deze markt een blijvertje wil zijn of zelfs wil winnen, zal heel wat geld moeten meebrengen, zegt Paul Ehrhardt. De investeringen die zowel nodig zijn om voor een goede infrastructuur te zorgen áls voor de ontwikkeling van diensten en producten, zullen volgens Ehrhardt in de tientallen miljarden euros lopen. Hij stelt dat de telecombedrijven die meededen aan de veilingen voor UMTS-frequenties daarbij een belangrijke handicap hebben. Dat de overheid aan deze frequenties wilde verdienen, is natuurlijk haar goed recht. Maar ik vermoed dat de overheid niet beseft wat zij daarmee op langere termijn heeft aangericht. Het gevolg is wel paradoxaal: de veilingen vonden plaats om meer marktwerking mogelijk te maken, maar de gretigheid van de overheid heeft ertoe geleid dat de deelnemers aan de veilingen op een forse concurrentieachterstand zijn gezet. Veel telecommunicatiebedrijven hebben nu een optie op een prachtige hifi-installatie maar geen geld om CDs te kopen.

Hannibal III
De CEOs brachten ook vrolijker nieuws naar voren. De definitieve doorbraak van breedband-technologie is de belangrijkste trend die door tweederde van de ondervraagden wordt voorspeld. Andere technologische innovaties, zoals draadloos dataverkeer, scoren aanmerkelijk lager. Nu al blijkt dat huishoudens met breedband twintig procent meer consumeren op het gebied van media en entertainment bijvoorbeeld door het bekijken van speelfilms dan huishoudens zonder een dergelijke supersnel netwerk. De komst van deze technologie voor een breed publiek heeft lang op zich laten wachten, maar zal op korte termijn overal, betrouwbaar en goedkoop zijn, aldus een van de CEOs. Media- en entertainmentdeskundige Frank van den Ende van Ernst & Young geeft een voorbeeld van de wijze waarop met de nieuwe technologie veel geld kan worden verdiend: Breedbandtechnologie stelt een filmproducent in staat om particulieren een privé-première van een nieuwe film aan te bieden. Wereldwijd zijn er ongetwijfeld talloze mensen die er veel geld voor overhebben om de nieuwste Hannibal te zien vóórdat hij in de bioscoop komt. Met één druk op de knop kan een filmproducent zo alle productiekosten terugverdienen.

Content Packager
Ook het Internetgebruik zal ingrijpend veranderen door de komst van breedband. De belangrijkste trend voor de toekomst op het Internet is volgens Van den Ende de opkomst van de Content Packager. Zij zullen optreden als poortwachter en intermediair tussen aanbieders en zoekers van producten, entertainment en informatie. Individuele Internetgebruikers zijn als stuurloze bootjes op een oneindige zee. De content packager biedt zich aan als loods opdat de gebruiker veilig zijn bestemming kan bereiken, aldus Van den Ende. De content packager is onafhankelijk, beschikt over een breed aanbod, leert en weet daardoor steeds beter op de voorkeuren van de individuele gebruiker in te spelen, zorgt voor kwaliteitsbewaking en biedt vertrouwen in een goede afhandeling van de betaling.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Frank van den Ende van Ernst & Young, over het onderzoek en ontwikkeling op het gebied van technologie, media & entertainment, op telefoon 020 - 549 77 30.