Laurus NV

Jaarresultaten 2000, 21 maart 2001

Hoofdpunten:
Omzet groeit 14% tot 6.397 miljoen euro Bedrijfsresultaat neemt af van 182 miljoen euro tot 114 miljoen euro Nettowinst? daalt van 112 naar 75 miljoen euro Na afschrijving goodwill en reorganisatiekosten nettoverlies van 53 miljoen euro Geen dividend over 2000 Winst per aandeel* daalt van 0,91 euro naar 0,58 euro Ingrijpende wijziging voor Nederland: één nieuwe supermarktformule Aantal commissarissen van acht naar vijf

Voor Laurus N.V. is 2000 een teleurstellend verlopen jaar. Positief was de stijging van de omzet met 14% tot 6.397 miljoen euro. De bedrijfsresultaten vielen tegen en bleven bij vrijwel alle formules achter op de verwachtingen. De nettowinst bedraagt, voor afschrijving goodwill en reorganisatiekosten, 75 miljoen euro. Na afschrijving van goodwill en de netto voorziening van 115 miljoen euro ten behoeve van de reorganisatiekosten in Nederland komt het netto resultaat in 2000 uit op een verlies van 53 miljoen euro. Vorig jaar november kondigde Laurus een belangrijke koerswijziging aan. In één nieuwe landelijke supermarktformule onder de naam Konmar zullen de krachten van de huidige supermarktformules (Konmar, Super De Boer, Groenwoudt, Nieuwe Weme, Edah en Lekker & Laag) worden gebundeld. De niet-kernactiviteiten (Spar, Basismarkt, Pet's Place en de centrale slagerijen) zullen worden verkocht. De opbrengsten hiervan zullen worden aangewend voor de reorganisatie en om een deel van de investe-ringen in de nieuwe Konmar te financieren. Over de verkoop van de centrale slagerijen is begin 2001 overeenstemming bereikt met Nutreco. Voor Laurus zal 2001 een overgangsjaar worden. In Nederland zullen de eerste nieuwe Konmar-winkels het licht zien, terwijl in Spanje nieuw management orde op zaken zal stellen. In België worden activiteiten samengevoegd om meer synergievoordelen te bereiken en de winstgevendheid te vergroten. In geen van de drie landen waar Laurus actief is, worden acquisities verwacht.

In verband met het negatieve resultaat over 2000 wordt het divi-dend over 2000 gepasseerd. Voor de jaren 2001 en volgende zal weer gestreefd worden de oorspronke-lijke dividendpolitiek te continueren. Deze komt neer op een pay-out ratio tussen de 30 en 40 procent van het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na belasting.

Ole van der Straaten, voorzitter van de Hoofddirectie van Laurus: "Vorig jaar was een hectisch jaar, waarin is gekozen voor één nieuwe formule: Konmar. Wij geloven in deze keuze en gaan daar bij Laurus een succes van maken. Dat zal zich de komende jaren vertalen in betere bedrijfsresultaten. We gaan nu met onze medewerkers bouwen aan de toekomst. Onze klanten zullen in de nieuwe Konmar worden verwend met een supermarkt met een on-Nederlands serviceniveau." Omzet, bedrijfsresultaat en nettowinst Vooral door de integratie van de levensmiddelendivisie van Groen-woudt is de omzet van Laurus N.V. in 2000 met 14 procent ge-groeid tot 6.397 miljoen euro. De nettowinst, voor afschrij-ving goodwill en reorgani-satiekos-ten, daalde met 37 miljoen euro van 112 mil-joen euro in 1999 tot 75 miljoen euro. De belangrijkste redenen voor deze daling waren: een hardnekki-ge prijzenoorlog in Nederland in de eerste helft van 2000, de slechte resultaten in Spanje en de hogere financierings-kosten als gevolg van de acqui-sitie van Groen-woudt. Ook konden stijgingen van loonkosten en transportkosten slechts ten dele worden doorberekend. Na aftrek van de goodwillafschrijving op Groen-woudt van 13 miljoen euro en de netto voorziening van 115 miljoen euro ten behoeve van de reorganisatiekosten in Neder-land komt het netto -resul-taat in 2000 uit op een verlies van 53 miljoen euro. Laurus past, in overeenstemming met veranderende jaarverslaggevingstechnieken, een stelselwijziging toe door de investering in goodwill, ad 275 miljoen euro, te activeren en vervolgens af te schrijven ten laste van het resultaat. Acquisities en desinvesteringen

De eind 1999 aangekondigde overname van Groenwoudt, waartoe de supermarktformules Groenwoudt, Nieuwe Weme en Lekker & Laag behoren, werd in 2000 een feit. Die overname is met terugwerkende kracht tot 1 januari 2000 geëffectueerd. Antoine Petit B.V., een keten van cof-feecor-ners en cadeaushops, werd in het begin van het jaar verkocht aan Albron B.V. De resultaten van Antoine Petit B.V. zijn niet meer opgenomen in de winst- en verliesreke-ning 2000. Begin 2001 werd met Nutreco een principeovereenkomst gesloten over de verkoop van de slagerijenactiviteiten. Laurus heeft begin 2001 eveneens overeenstemming bereikt met de Hermans Groep en Kruidvat Holding over de verwerving van de belangen van deze partijen in de slijterijketen Mitra. Tevens werd overeenstemming bereikt over de verkoop van 26 inpandige Mitraslijterijen aan A & P Supermarkten. Deze transacties zullen in de eerste helft van 2001, na - voor zover nodig - toestemming van de Nederlandse Mede-dingingsau-tori-teit, worden gerealiseerd en hebben geen effect op de jaarrekening 2000.

Nederland

Voor Laurus Nederland was 2000 een teleurstellend jaar. Weliswaar steeg de omzet, maar de bedrijfsresultaten vielen tegen en bleven bij vrijwel alle formules achter. De gang van zaken was aanleiding om in november 2000 een strate-gische koers-wijziging aan te kondigen. De omzet van Laurus in Nederland bedroeg vorig jaar 4.824 miljoen euro tegen 4.030 miljoen euro in 1999: een stijging van 20 procent. Zonder de geacquireerde omzet van Groenwoudt was de stijging 2,2 procent. Inclusief de boekwinst op onroerend goedtransacties daalde het totale bedrijfsresul-taat in Neder-land met 17 pro-cent van 148 miljoen euro in 1999 naar 123 miljoen euro in 2000. De winstdaling was onder meer het gevolg van een onge-woon lange en felle prijzenoorlog in de eerste helft van het jaar. Daarbij kwam dat de loonkosten en de brand-stofprijzen fors stegen. Door de druk op de prij-zen konden deze hogere kosten slechts ten dele worden doorberekend.

Konmar

De omzet van de bestaande Konmar steeg in 2000 met 4 procent van 464 miljoen euro naar 482 miljoen euro. Mede door de prijzenoorlog daalde het bedrijfsresultaat. Het marktaandeel bleef praktisch gelijk op 2,6 procent, ondanks de sluiting van 1 filiaal. Konmar heeft zich in Nederland verder ontwikkeld als een sterk en bekend merk, dat van de consument hoge rapportcijfers krijgt. Zo bereikte Konmar in 2000 de tweede plaats in de verkie-zing 'Vers-su-per-markt van het jaar' en kwam ze eveneens als tweede uit het consumentenonderzoek van GfK Panel-ser-vices Benelux naar de beste Nederlandse supermarkten. Bovendien werd Konmar voor de derde achtereenvolgende maal 'EKO Super-markt' van het jaar.

Super De Boer

De omzet bij Super De Boer nam toe met 205 miljoen euro tot 1.703 miljoen euro (1999: 1.498 miljoen euro). Van deze stijging is 123 miljoen euro het gevolg van een herclassificatie van de omzet van een specifiek aantal winkels dat voorbestemd was naar de Spar-formule over te gaan. In verband met de beslissing Spar Convenience te verkopen en de voorgenomen bundeling van de supermarkten onder de nieuwe Konmar formule zal dit voornemen niet worden uitgevoerd. De resterende omzetstijging van 5 procent was onvoldoende om de stijgende loon- en overige kosten te kunnen compenseren. Het bedrijfsresultaat is gedaald. Deze daling deed zich met name voor bij de eigen filialen. Het marktaandeel bedroeg 9,1%.

Groenwoudt/Nieuwe Weme

De overname van de levensmiddelendivisie van Groenwoudt is met terugwerkende kracht tot 1 januari 2000 geëffectueerd. Met ingang van die datum zijn de financiële gegevens van Groenwoudt in de cijfers van Laurus N.V. opgenomen. Ten opzichte van 1999, toen Groenwoudt Food nog onder Kruidvat Holding viel, is de omzet gestegen met 30 miljoen euro tot 615 miljoen euro (1999: 585 miljoen euro). Het bedrijfsresultaat van deze formules ontwikkelde zich positief. Uit het kerstonderzoek van GfK Panelservices Benelux werden de supermarktformules Nieuwe Weme en Groenwoudt als eerste en derde beste supermarkt van Nederland gekozen.

Edah

De omzet van de Edah-supermarkten steeg in 2000 met 4 procent van 1.232 miljoen euro naar 1.282 miljoen euro, maar het bedrijfsre-sultaat daalde fors. Ook bij Edah waren de factoren prijzenoorlog, loonkosten, distributiekosten alsmede ICT-kosten debet aan de ontwikkelingen van het bedrijfsresultaat. Het marktaandeel bleef stabiel (7 procent). Edah opende in 2000 14 nieuwe Topstores, waardoor het aantal van deze winkels op 78 kwam. Deze Topstores hebben een uitge-breider assortiment en ruimere openingstijden dan de andere supermarkten van Edah. Deze Topstores beïnvloedden de omzetont-wikkeling positief door een bovengemiddelde groei.

Lekker & Laag

In 2000 steeg de totale omzet met 27 procent van 72 miljoen euro tot 91 miljoen euro. Het bedrijfs-resultaat bleef evenals vorig jaar rond "break even". In de Lekker & Laag-supermarkten wordt per vierkante meter gemiddeld vier maal meer omgezet dan in andere super-markten. De derde Lekker & Laag werd in augustus in het winkelcentrum Heyhoef in Tilburg geopend.

Spar Convenience

Het marktaandeel van de onder de formule Spar opererende winkels nam met 0,1 procentpunt toe tot 1,2 procent (1999: 1,1 procent). Het aantal winkels onder de Sparformule is in 2000 toegenomen tot 275. Tevens werd de Spar Convenience-organisatie, die voorheen sterk was geïntegreerd met Super De Boer, verder verzelfstandigd. Het be-drijfsresul-taat daalde licht

Basismarkt

Het jaar 2000 is voor de harddiscountketen Basismarkt teleurstel-lend verlopen. De omzet daalde met 2 procent van 346 miljoen euro naar 338 miljoen euro. Werd in 1999 nog een bescheiden winst ge-boekt, in 2000 werd een aanzienlijk verlies geleden. Het marktaandeel daalde van 1,8 tot 1,7 procent. Basismarkt werd extra getroffen door de prijzenoorlog, omdat het prijsverschil met 'gewone' supermarkten kleiner werd. Inmiddels zijn diverse maatregelen genomen: nieuw management, aanpassingen in het assortiment en enkele winkels werden gesloten. Basis-markt past als harddiscounter niet meer in de nieuwe strategie van Laurus, die zich uitsluitend op het supermarktsegment richt.

Pet's Place

Pet's Place, marktleider in dierenspeciaalzaken boekte in 2000 opnieuw een hoger resultaat bij een stijgende omzet. De omzet nam met 8 pro-cent toe van 20 miljoen euro tot circa 22 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat vertoonde een flinke stijging. Het aantal vestigingen steeg van 167 naar 176. Pet's Place is geen kernactiviteit van Laurus en zal daarom worden ver-kocht.

Spanje

De omzet bleef vrijwel stabiel op 956 miljoen euro (1999: 961 miljoen euro). In tegenstelling tot 1999 zijn in 2000 geen acquisities gepleegd. Het bedrijfsresultaat daalde van 28 miljoen euro in 1999 naar een verlies van 10 miljoen euro in 2000. Tegenvallende omzetten, te hoge kosten en beheersverliezen hebben de resultaten van Laurus in Spanje negatief beïnvloed. Recent is het Spaanse management vervangen. De interne organi-satie zal operationeel, commercieel en administratief worden versterkt. Naast de bestaande formule El Arbol werd El Arbolito geïntroduceerd, waarmee de formu-le ook in kleinere winkels kan worden geëxploiteerd. Hoewel een aantal winkels werd geopend, nam het aantal supermarkten per saldo met 20 af. Winkels met onvoldoende perspectief op een spoedig herstel van de winstgevendheid zijn gesloten. De in 1999 overgenomen bedrijven presteerden beneden verwachting.

België

De omzet steeg in de groeiende Belgische markt met 3 procent van 598 miljoen euro naar 617 miljoen euro. Met name als gevolg van sterke prijsconcurrentie en door de kosten van de ICT-integratie nam het bedrijfsresultaat duidelijk af. Het markt-aandeel bleef ongeveer gelijk met bijna 5 procent. Bij de kleine formuleloze groothandelsklanten was sprake van een voortgaande sanering. In België is begonnen met de integratie van de hoofd-kantoren van de Bat-tard/Echo-supermarkten en de groothandel Unidis. De activitei-ten zullen worden geconcen-treerd in Ter-nat (bij Brussel). In 2001 zal dit proces zijn afgerond. De verkoop van de harddiscountketen Eda werd in november 2000 voltooid. Het bedrijf, dat 49 vestigingen telde, is in onderdelen verkocht. Ook werden enkele vestigingen gesloten. De liquidatiekosten alsmede de exploitatieverliezen zijn ten laste gebracht van een eerder daartoe getroffen voorziening.

Financiële baten en lasten

Omdat de acquisitie van Groenwoudt geheel met vreemd vermogen werd gefi-nancierd namen de financiële lasten toe. Het saldo van financiële baten en lasten steeg daardoor van 12 miljoen euro in 1999 tot 31 miljoen euro in 2000.

Vastgoed

Op de verkoop en terug-huur van onroerend goed in Nederland werd een boekwinst behaald van circa 14 mil-joen euro. Voor de verkochte panden zijn met de nieuwe eigenaars langdu-rige huur-contracten aange-gaan.

Financiële positie

De geldstroom uit operationele activiteiten bedroeg 104 miljoen euro (vorig jaar 202 miljoen euro). Aan investeringen en acquisities werd in het verslagjaar 449 miljoen euro uitgegeven. In dit bedrag is tevens de acquisitie van Groenwoudt supermarkten begrepen (ad 308 miljoen euro). Deze uitgaven zijn in belangrijke mate met vreemd vermogen gefinancierd. De interestdekking kwam uit op 3,7 terwijl de netto rentedragende schuld 2,2 keer zo groot is als het bedrijfsresultaat voor afschrijving. Op de balansdatum bedroeg de netto rentedragende schuld 526 miljoen euro (vorig jaar 167 miljoen euro) en lag daarmee ruimschoots binnen de bestaande bancaire kredietfaciliteiten.

Vooruitzichten

Voor 2001 verwacht de Hoofddirectie, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, een netto resultaat dat voor afschrijving goodwill tenminste gelijk zal zijn aan de in 2000 gerealiseerde 75 miljoen euro. Voor 2002 en de daarop volgende jaren stelt de Hoofddirectie zich ten doel een stijging van het netto resultaat voor afschrijving goodwill van tenminste 20% per jaar te realiseren. Door het in Nederland terugbrengen van het aantal overheadfuncties, door de nieuwe logistieke structuur en door optimaal gebruik te maken van efficiencyvoordelen tussen nieuwe Konmar en toeleve-ranciers wordt vanaf 2001 een oplopende jaarlijkse besparing verwacht, die vanaf 2004 jaarlijks 85 miljoen euro zal bedragen. Deze besparingen dragen er mede toe bij dat vanaf 2002 de Hoofddirectie zich richt op een doelstelling van een jaarlijkse stijging van de nettoresultaten met tenmin-ste 20 procent. De planning is dat eind 2001 circa 200 supermarkten in Nederland omgebouwd zijn naar nieuwe Konmar. In Spanje zal een verbetering van de operationele prestaties en de aanscherping van de El Arbol-formule prioriteit hebben. In België wordt ge-streefd naar een verbetering van het resul-taat door de back-office-activiteiten verder te integreren en de operaties in het nieuwe hoofd-kantoor te concen-treren. Daarnaast zal het aantal distributiecentra naar drie worden teruggebracht en zullen systemen worden geïnte-greerd.

Raad van Commissarissen

De Raad van Commissarissen van Laurus N.V. heeft besloten het aantal leden terug te brengen van acht naar vijf. Na de fusies in 1997 en 1998, en de overname van de Groenwoudt-activiteiten in 2000, wordt versnelde uitvoering gegeven aan de voorgenomen integratie. Hiervoor is een heldere strategie ontwikkeld die op 20 november 2000 bekend werd gemaakt. Met het oog op de uitvoering van de nieuwe strategie en de daarmee samenhangende integratie zal de structuur van Laurus worden vereenvoudigd. Dit heeft gevolgen voor alle bestuursorganen van de onderneming. De Raad van Commissarissen heeft daarom besloten om het aantal leden van acht naar vijf terug te brengen. Het ligt in de bedoeling dat de Raad van Commissarissen na de algemene vergadering van aandeel-houders, die op 14 mei 2001 zal worden gehouden, als volgt zal zijn samengesteld: Drs. K.J. Storm (voorzitter) E.Th.A.C. Albada Jelgersma Mr. J.M. Hessels Mr. R.J. Laan Ir. M. Ververs De heren W.M. de Grefte, Prof. Mr. J.M.M. Maeijer en drs. A.H.J. Risseeuw hebben besloten per hetzelfde tijdstip terug te treden. Belangrijke data
Publicatie jaarverslag 2000: 27 april 2001
Algemene Vergadering van Aandeelhouders: 14 mei 2001 Publicatie halfjaarcijfers 2001: 4 september 2001