CEO'S: DEFINITIEVE DOORBRAAK BREEDBANDTECHNOLOGIE
"EUROPESE OVERHEDEN MAKEN TELECOMBEDRIJVEN VLEUGELLAM"
"De telecomwereld heeft zich zo zwaar in de schulden moeten steken om
UMTS-frequenties in de wacht te slepen, dat zij vleugellam is gemaakt in
de concurrentie met niet-Europese telecombedrijven. Geld voor
investeringen in nieuwe technologie, content en strategische allianties is
er bijna niet meer. Europese overheden zouden er daarom goed aan doen om
een deel van de opbrengst van de UMTS-veilingen terug te storten." Dat
zegt telecom-specialist Paul Ehrhardt van Cap Gemini Ernst & Young op
basis van een internationaal rapport van Ernst & Young en Cap Gemini Ernst
& Young over de toekomstige trends in de sector Telecommunicatie, Media en
Technologie (TMT). Voor het onderzoek, Business Redefined, werden
gesprekken gevoerd met 128 CEO's van wereldwijd toonaangevende bedrijven
in deze industrie. De lang verwachte maar nu definitieve doorbraak van
breedbandtechnologie noemen de CEO's als belangrijkste issue, maar ook
toenemende concurrentie, de komst van de 'Content Packager' op het
Internet en de vervlechting van inhoud en infrastructuur zijn
veelbesproken thema's in de boardrooms van deze bedrijven.
De TMT-wereld heeft het rustige vaarwater van weleer allang verlaten.
Globalisering, deregulering, lagere instapkosten voor nieuwe aanbieders,
technologische veranderingen en in vrije val geraakte beurskoersen maken
de industrie tot een arena waarin veel spelers elkaar op leven en dood
bevechten. Ook de CEO's van de toonaangevende bedrijven voorzien een
fellere concurrentiestrijd. Fusies en overnames zullen daarbij een
belangrijke rol spelen, maar niet alleen binnen de eigen sector. Want de
telecombedrijven onderkennen in toenemende mate dat het exploiteren van
netwerken veel minder lucratief is dan het aanbieden van diensten en
inhoud. Telefoongesprekken zullen in de toekomst misschien zelfs vrijwel
gratis worden aangeboden; het is met de aanvullende dienstverlening dat
het geld wordt verdiend. Allianties tussen filmstudio's, mediabedrijven,
uitgeverijen en telecommunicatiebedrijven kunnen leiden tot een lucratieve
combinatie van netwerken, 'content' en een breed pakket aan
dienstverlening.
Dure hifi zonder CD's
"Wie op deze markt een blijvertje wil zijn of zelfs wil winnen, zal heel
wat geld moeten meebrengen", zegt Paul Ehrhardt. De investeringen die
zowel nodig zijn om voor een goede infrastructuur te zorgen áls voor de
ontwikkeling van diensten en producten, zullen volgens Ehrhardt in de
tientallen miljarden euro's lopen. Hij stelt dat de telecombedrijven die
meededen aan de veilingen voor UMTS-frequenties daarbij een belangrijke
handicap hebben. "Dat de overheid aan deze frequenties wilde verdienen, is
natuurlijk haar goed recht. Maar ik vermoed dat de overheid niet beseft
wat zij daarmee op langere termijn heeft aangericht. Het gevolg is wel
paradoxaal: de veilingen vonden plaats om meer marktwerking mogelijk te
maken, maar de gretigheid van de overheid heeft ertoe geleid dat de
deelnemers aan de veilingen op een forse concurrentieachterstand zijn
gezet. Veel telecommunicatiebedrijven hebben nu een optie op een prachtige
hifi-installatie maar geen geld om CD's te kopen."
Hannibal III
De CEO's brachten ook vrolijker nieuws naar voren. De definitieve
doorbraak van breedband-technologie is de belangrijkste trend die door
tweederde van de ondervraagden wordt voorspeld. Andere technologische
innovaties, zoals draadloos dataverkeer, scoren aanmerkelijk lager. Nu al
blijkt dat huishoudens met breedband twintig procent meer 'consumeren' op
het gebied van media en entertainment - bijvoorbeeld door het bekijken van
speelfilms - dan huishoudens zonder een dergelijke supersnel netwerk. De
komst van deze technologie voor een breed publiek heeft lang op zich laten
wachten, maar zal op korte termijn "overal, betrouwbaar en goedkoop" zijn,
aldus een van de CEO's. Media- en entertainmentdeskundige Frank van den
Ende van Ernst & Young geeft een voorbeeld van de wijze waarop met de
nieuwe technologie veel geld kan worden verdiend: "Breedbandtechnologie
stelt een filmproducent in staat om particulieren een privé-première van
een nieuwe film aan te bieden. Wereldwijd zijn er ongetwijfeld talloze
mensen die er veel geld voor overhebben om de nieuwste Hannibal te zien
vóórdat hij in de bioscoop komt. Met één druk op de knop kan een
filmproducent zo alle productiekosten terugverdienen."
Content Packager
Ook het Internetgebruik zal ingrijpend veranderen door de komst van
breedband. De belangrijkste trend voor de toekomst op het Internet is
volgens Van den Ende de opkomst van de 'Content Packager'. Zij zullen
optreden als poortwachter en intermediair tussen aanbieders en zoekers van
producten, entertainment en informatie. "Individuele Internetgebruikers
zijn als stuurloze bootjes op een oneindige zee. De 'content packager'
biedt zich aan als loods opdat de gebruiker veilig zijn bestemming kan
bereiken", aldus Van den Ende. De 'content packager' is onafhankelijk,
beschikt over een breed aanbod, leert en weet daardoor steeds beter op de
voorkeuren van de individuele gebruiker in te spelen, zorgt voor
kwaliteitsbewaking en biedt vertrouwen in een goede afhandeling van de
betaling.
Einde bericht