Vrije Universiteit Amsterdam

Informatie voor de pers. Vrije Universiteit Amsterdam. 05/03/2001



Private in public: jonge kunst gekozen door studenten

Het Exposorium van de Vrije Universiteit opent op woensdag 21 maart feestelijk de tentoonstelling Private in Public, waarmee ze haar nieuwe vaste tentoonstellingsruimte in de hal van het VU-hoofdgebouw in gebruik neemt. Voor dit project hebben drie studenten Algemene Cultuurwetenschappen van de VU tien beginnende kunstenaars geselecteerd. Hun selectie omvat vooral kunstenaars die kortgeleden zijn afgestudeerd: ze hebben allen in de afgelopen jaren academies of tweedefase opleidingen gevolgd of afgerond.

De foto´s, video´s, schilderijen en ruimtelijke werken van de kunstenaars lijken op het eerste gezicht toegankelijk door hun huiselijk karakter of door de media die ze gebruiken, maar geven hun intieme inhoud niet gemakkelijk prijs. De kunstenaars vermijden namelijk zowel grote themaAs als een te emotionele, persoonlijke inhoud. Daarnaast verwijzen ze nauwelijks naar een kunsthistorisch kader, waardoor ze de beschouwer alleen herkenning bieden via zijn eigen herinneringen.

Esmé Valk
(1977) en Nanda Smits (1973) transformeren media die normaal een kille blik op de buitenwereld bieden naar een warmer en concreet ruimtelijk object. Via een eigenzinnige werkwijze, zoals breien of 3D-prints, buigen ze fotografie en televisie om naar meer tastbare werkelijkheid.

Ardeshir Sourmehi
(1961) probeert desnoods geforceerd een heterogene nieuwe belevingswereld vorm te geven. Afzonderlijke alledaagse elementen veroorzaken bij elkaar een vervreemdend effect. Mensen van Aziatische afkomst bevinden zich in een rubberboot op een Hollands kleiveld, op een heldere en harmonische wijze in beeld gebracht. In de fotowerken van Femke Reijerman (1977) zien we op het eerste gezicht een herkenbare, huiselijke wereld. De ingetogen sfeer maakt het werk echter minder toegankelijk en roept geheimzinnige en dubbelzinnige associaties op.

(ZIE OMMEZIJDE)

Jeugd- en familiefoto´s zijn door Harald Hendriks (1974) gecombineerd met de meest gevoelloze, vervreemdende foutmeldingen die computers soms uitspuwen. De ontstane associaties verbinden zich met elkaar in een merkwaardig bemoeizuchtig advies van de computer. Willem Kramer (1974) refereert in zijn schilderijen op een heel andere wijze aan tekenfilms en computerspellen, door afzonderlijke heldere elementen te isoleren, waaruit de beschouwer een groter geheel kan maken. De presentatie van de panelen in een willekeurig aandoend raster geven de komische en tragische elementen uit de tekenfilmwereld een vreemd werkelijk karakter. Dylan Graham (1972) maakte voor de expositieruimte een billboardachtige installatie.

Arabel Lebrusan Fuentes
(1974) gooit intieme momenten en herinneringen, opgeslagen in haar eigen vrieskist, in de uitverkoop. Hoewel zij het publiek lijkt uit te nodigen om deel te nemen aan haar herinneringen, blijft er een ijskoude barrière aanwezig. In de vijver langs de Buitenveldertselaan heeft zij samen met Clara Moranta (1976) nog een persoonlijk moment gecreëerd dat een wensdroom zou kunnen uitbeelden, maar dat drijvend op het water nooit binnen ons bereik komt.

Pia Wergius
(1969) werpt zichzelf op als held in haar video Sketch for Angels, hangend aan vensterkozijn langs een gevel. Ze is echter een onconventionele held, omdat het voor het publiek onduidelijk is waarom ze daar hangt: zelfmoord? stunt? Het bijbehorend geluid suggereert dat ze zichzelf moed toezingt. In de video Gezocht gebruikt ze iemands zeer persoonlijke bekentenis, die evengoed voor massaAs mensen zou kunnen opgaan, om de associaties van de beelden te sturen.