NIPO

21 maart 2001

Ruim tweederde van de studenten zal geen college via internet volgen

In opdracht van de Mikro Gids heeft NIPO Inter@ctive een onderzoek uitgevoerd om het internetgebruik onder studenten in kaart te brengen. Uit dit onderzoek, uitgevoerd onder 678 studenten middels face-to-face enquetes, blijkt dat bijna alle studenten toegang hebben tot het internet en hier zeer actief mee bezig zijn. Naast het gedrag op het internet is ook de relatie tussen internet en studie ter sprake gekomen. Hieronder een overzicht van de voornaamste bevindingen.

Bijna alle studenten maken gebruik van internet

Veruit de meeste studenten hebben toegang tot internet. Bijna alle studenten kunnen op hun hogeschool of universiteit het internet op (95%), en tweederde (67%) van de studenten heeft ook thuis toegang tot internet. Het daadwerkelijke gebruik van internet ligt ook hoog, negen van de tien studenten gebruiken op school internet en tweederde (66%) maakt er thuis gebruik van.

De providers Planet Internet en Het Net worden door studenten spontaan het meest genoemd als provider om toegang te krijgen tot het internet (respectievelijk 11% en 10%). Chello en Zonnet volgen met ieder 8% aandeel. Planet Internet wordt samen met Chello het meest genoemd als favoriete provider (beide 7%).

Student is gemiddeld 6,8 uur per week on-line
Voor studiedoeleinden zijn de studenten gemiddeld 2,6 uur per week on-line, voor privé- doeleinden ligt dit gemiddelde hoger, namelijk op 4,2 uur per week. Over het geheel genomen begeeft de student zich 6,8 uur per week op het internet.

Het gemiddelde wordt omhoog getrokken door een groep heavy users, een kwart van de studenten internet voor privé-doeleinden 5 uur of meer per week. In de onderstaande grafiek een overzicht.



1 | Uren per week op internet voor studie- en voor privé-doeleinden

Grafiek

Bron: NIPO, 2001


Drie op de tien studenten heeft wel eens iets on-line gekocht of besteld
Van de studenten heeft 29% wel eens iets gekocht of besteld via internet. De mannelijke studenten kopen of bestellen meer on-line dan de vrouwen, 37% ten opzichte van 21%.

Boeken en CDs zijn bij studenten de meestgekochte producten via het internet: een derde van de studenten, die wel eens iets via het internet bestellen of kopen, geeft aan in de afgelopen maand boeken en CDs te hebben gekocht via het internet.

In de grafiek hieronder een overzicht van het soort producten gekocht of besteld door studenten die weleens on-line iets hebben gekocht of besteld.


2 | Meestgekochte / bestelde producten via internet in de afgelopen maand


Grafiek

Bron: NIPO, 2001


Ruim tweederde van de studenten zal geen college via internet volgen Een meerderheid van de studenten zou het volgen van college via het internet niet verkiezen boven reguliere colleges op de universiteit (68%). Bij de vrouwen komt dit sterker naar voren dan bij de mannen, respectievelijk 73% ten opzichte van 62%.

De belangrijkste redenen die hiervoor worden genoemd zijn dat het onderwijs op deze manier onpersoonlijk wordt (30%), dat men persoonlijk contact wil met de docent zelf (24%) en dat men directe vragen wil kunnen stellen om interactie te bewerkstelligen (14%). Ook de sociale contacten tussen studenten onderling zouden te veel worden gemist (17%).

Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 17 januari t/m 2 februari. Hierbij zijn 678 face-to-face gesprekken afgenomen met studenten van Hogescholen en Universiteiten in Nederland. Steekproefmarges zijn op dit onderzoek van toepassing. Voor 678 respondenten zijn de marges plus/minus 3,4% bij resultaten van rond de 30% en plus/minus 3,8% bij resultaten van rond de 50%.

Bij publicatie of verspreiding gelieve de bron: NIPO, het marktonderzoekinstituut te vermelden. Voor eventuele vragen kunt u terecht bij Menno Urbanus (tel: 020-5225 458) of Ronald Lenselink (tel: 020-5225 475).