Vereniging VNO-NCW

Persbericht
Afdeling Public Relations VNO-NCW

Adres/Address
'Malietoren'
Bezuidenhoutseweg 12
Den Haag
Telefoon/Phone
..-31 (0)70 349 01 67
Telefax/Fax
..-31(0)70 349 01 77
Postadres/Postal Address
Postbus 93002
2509 AA Den Haag
E-mail
communicatie@vno-ncw.nl

VNO-NCW: tenminste 30 miljard extra nodig voor infrastructuur
23 maart 2001 - Er is jaarlijks 2,5 miljard gulden extra nodig voor een forse inhaalslag op het gebied van de fysieke infrastructuur (weg, spoor en water). Het gaat in totaal om tenminste 30 miljard gulden tot 2014. Deze 30 miljard komt boven op de ruim 80 miljard gulden die al zijn vastgelegd in de meerjarenplannen van de overheid. Met het extra geld moeten bestaande overheidsplannen sneller worden uitgevoerd en nieuwe, in die plannen ontbrekende projecten ter hand worden genomen. Het bedrijfsleven kan onder voorwaarden zelf ook geld in nieuwe verbindingen investeren. Dat staat in de brochure 'Blijven vooruitgaan' van de ondernemingsorganisatie VNO-NCW. Voorzitter Schraven van VNO-NCW heeft deze inventarisatie van de wensen van het bedrijfsleven vrijdag aangeboden aan minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat. Volgens de inzichten van het bedrijfsleven moeten de projecten worden uitgevoerd om een verkeersinfrastructuur op te zetten die blijvend aan de eisen van de tijd voldoet. De projecten zijn in de brochure opgenomen. "Mobiliteit mag," zo staat in het kabinetsplannen. "Maar dan moet het wel kunnen," aldus de heer Schraven.
"Bereikbaarheid is een belangrijke vestigingsfactor voor ondernemingen. Nederland scoort gemiddeld goed, maar hoofdwegennet en spoorwegennet blijven in internationale vergelijkingen achter," aldus de heer Schraven. Dat is in toenemende mate een groeiremmer voor ondernemingen. Uit onderzoek naar de relatie tussen economie en infrastructuur blijkt dat het verschil tussen afdoende beleid en achterblijvend beleid op termijn kan oplopen tot 55 miljard gulden aan inkomsten voor de Nederlandse economie per jaar. De 30 miljard gulden extra zal volgens VNO-NCW alleen voldoende zijn om de prioriteiten tot 2014 uit te voeren als tevens gunstige randvoorwaarden voor publiek-private samenwerking worden gerealiseerd. Slaagt de overheid daarin, dan kan een ander deel van de voor infrastructuur benodigde gelden uit private bronnen worden geput. VNO-NCW zal dit jaar met voorstellen komen ter verbetering van de spelregels voor publiek-private samenwerking.

De tekst van de brochure 'Blijven vooruitgaan' en de er in opgenomen kaartjes zijn te downloaden van de website van VNO-NCW: www.vno-ncw.nl/bereikbaarheid