Persbericht
Afdeling Public Relations VNO-NCW
Adres/Address
'Malietoren'
Bezuidenhoutseweg 12
Den Haag
Telefoon/Phone
..-31 (0)70 349 01 67
Telefax/Fax
..-31(0)70 349 01 77
Postadres/Postal Address
Postbus 93002
2509 AA Den Haag
E-mail
communicatie@vno-ncw.nl
VNO-NCW: tenminste 30 miljard extra nodig voor infrastructuur
23 maart 2001 - Er is jaarlijks 2,5 miljard gulden extra nodig voor
een forse inhaalslag op het gebied van de fysieke infrastructuur
(weg, spoor en water). Het gaat in totaal om tenminste 30 miljard
gulden tot 2014. Deze 30 miljard komt boven op de ruim 80 miljard
gulden die al zijn vastgelegd in de meerjarenplannen van de
overheid. Met het extra geld moeten bestaande overheidsplannen
sneller worden uitgevoerd en nieuwe, in die plannen ontbrekende
projecten ter hand worden genomen. Het bedrijfsleven kan onder
voorwaarden zelf ook geld in nieuwe verbindingen investeren.
Dat staat in de brochure 'Blijven vooruitgaan' van de
ondernemingsorganisatie VNO-NCW. Voorzitter Schraven van VNO-NCW
heeft deze inventarisatie van de wensen van het bedrijfsleven
vrijdag aangeboden aan minister Netelenbos van Verkeer en
Waterstaat. Volgens de inzichten van het bedrijfsleven moeten de
projecten worden uitgevoerd om een verkeersinfrastructuur op te
zetten die blijvend aan de eisen van de tijd voldoet. De projecten
zijn in de brochure opgenomen. "Mobiliteit mag," zo staat in het
kabinetsplannen. "Maar dan moet het wel kunnen," aldus de heer
Schraven.
"Bereikbaarheid is een belangrijke vestigingsfactor voor
ondernemingen. Nederland scoort gemiddeld goed, maar hoofdwegennet
en spoorwegennet blijven in internationale vergelijkingen achter,"
aldus de heer Schraven. Dat is in toenemende mate een groeiremmer
voor ondernemingen. Uit onderzoek naar de relatie tussen economie
en infrastructuur blijkt dat het verschil tussen afdoende beleid en
achterblijvend beleid op termijn kan oplopen tot 55 miljard gulden
aan inkomsten voor de Nederlandse economie per jaar.
De 30 miljard gulden extra zal volgens VNO-NCW alleen voldoende
zijn om de prioriteiten tot 2014 uit te voeren als tevens gunstige
randvoorwaarden voor publiek-private samenwerking worden
gerealiseerd. Slaagt de overheid daarin, dan kan een ander deel van
de voor infrastructuur benodigde gelden uit private bronnen worden
geput. VNO-NCW zal dit jaar met voorstellen komen ter verbetering
van de spelregels voor publiek-private samenwerking.
De tekst van de brochure 'Blijven vooruitgaan' en de er in
opgenomen kaartjes zijn te downloaden van de website van VNO-NCW:
www.vno-ncw.nl/bereikbaarheid