KPN NV

KPN boekt over 2000 recordomzet en
record operationeel resultaat

Netto winst ¤ 1.874 miljoen

Het jaar 2000 stond voor KPN in het teken van groei. Het klantenbestand van KPN groeide sterk, met name in de segmenten Mobiele Telecommunicatie en ICM. Tezamen met het segment Vaste Netdiensten bedroeg het aantal klanten per 31 december 2000 circa 25 miljoen tegen 14 miljoen per 31 december 1999. Hiermee is een belangrijke basis gelegd voor de sterke toename van de som der bedrijfsopbrengsten in 2000 van circa 48% naar ¤ 13,5 miljard. Het operationeel resultaat(EBITDA) nam toe met circa 72% naar ¤ 5,7 miljard terwijl het netto resultaat meer dan verdubbelde tot circa ¤ 1,9 miljard.

Bovenstaande resultaten zijn inclusief incidentele bedrijfsopbrengsten en lasten. Het effect van deze incidentele posten op de winst-en-verliesrekening is als volgt:

In 2000 sloten KPN Mobile en NTT DoCoMo een strategische samenwerkingsovereenkomst die werd bekrachtigd met het nemen van een 15% belang door NTT DoCoMo in KPN Mobile. De belangrijkste incidentele bedrijfsopbrengst heeft met name betrekking op de verwerving van dit belang door NTT DoCoMo (voor een bedrag van ¤ 4,0 miljard). Daarmee realiseert KPN met zijn mobiele activiteiten een boekwinst van circa ¤ 2,3 miljard. Additionele incidentele bedrijfsopbrengsten, ten bedrage van circa ¤ 41 miljoen, hadden betrekking op de effecten van de beursintroducties van SNT en Infonet.

Indien de in 2000 en 1999 verantwoorde incidentele bedrijfsopbrengsten buiten beschouwing worden gelaten, steeg de som der bedrijfsopbrengsten in 2000 met ruim 30% naar ¤ 11,2 miljard en de EBITDA met circa 14%. Deze groei was naast een autonome groei van 10% te danken aan de acquisitie van E-Plus. Zonder E-Plus bedraagt het genormaliseerde groeipercentage van de som der bedrijfsopbrengsten 13,3%.

De acquisitie van E-Plus leidde, inclusief bijkomende kosten, tot een totale uitgaande kasstroom van ¤ 10,6 miljard. Daarnaast zijn UMTS-licenties gekocht in de voor KPN belangrijkste markten voor mobiele telecommunicatie, voor een gezamenlijk bedrag van circa ¤ 8,7 miljard (KPN aandeel).

Het jaar 2000 stond voor KPN ook in het teken van de financiering van de groei:
· Naast de verkoop van het eerdergenoemde belang in KPN Mobile, rondde KPN op 22 november 2000 onder moeilijke marktomstandigheden met succes een wereldwijde aandelenemissie af. De totale opbrengst bedroeg ¤ 4 miljard en is tot op heden de grootste emissie van een Nederlandse onderneming.
· De netto rentedragende schulden zijn opgelopen van ¤ 4,6 miljard eind 1999 naar ¤ 21,9 miljard eind 2000.
De hogere interestlasten alsmede de afschrijvingslasten op de goodwill van E-Plus, resulteerden in een voor incidentele opbrengsten gecorrigeerd negatief netto resultaat van circa ¤ 0,6 miljard. Exclusief de afschrijvingen op goodwill bedroeg het genormaliseerde resultaat circa ¤ 0,4 miljard (positief).

Het financiële beleid van KPN richt zich nu op het reduceren van de schuldenlast. Gezien de focus op kernactiviteiten zal KPN dit jaar de activiteiten die daar niet toebehoren, verkopen. De opbrengsten hiervan zullen een belangrijke bijdrage leveren aan de vermindering van de schuldenlast van KPN. Daarnaast streeft KPN naar een verdere realisatie van de waarde besloten in haar mobiele activiteiten. Een beursgang van KPN Mobile staat op de agenda.

Kernpunten segmenten

Mobiel


· Acquisitie van een 77,49% belang in E-Plus, de derde mobiele operator van Duitsland;
· Samenwerking met NTT DoCoMo en verwerving van een 15% belang in KPN Mobile door NTT DoCoMo voor een bedrag van ¤ 4,0 miljard;
· Sterke groei van het aantal mobiele klanten van circa 4 miljoen per eind 1999 naar meer dan 13 miljoen per eind 2000, waardoor de verkeersomzet in 2000 significant gestegen is.
· Verwerving UMTS-licenties in Nederland en Duitsland en een belang van 15% in Hutchison 3G UK Holdings ltd, de houder van een UMTS-licentie in het Verenigd Koninkrijk;
· Het aantal SMS berichten steeg bij KPN Mobile in Nederland van circa 69 miljoen naar circa 286 miljoen. Bij E-Plus nam het aantal SMS berichten in een jaar tijd toe van 359 miljoen naar 1,4 miljard.
· De gemiddelde opbrengst per gebruiker per maand nam in Nederland af van ¤ 41 naar ¤ 32 en in Duitsland van ¤ 39 naar ¤ 30, voornamelijk ten gevolge van een sterkere groei van prepaiddiensten ten opzichte van post paid diensten (prepaiddiensten genereren een lagere gemiddelde omzet per klant). De gemiddelde opbrengst van de post-paid (abonnement) gebruiker steeg in Nederland van ¤ 61 naar ¤ 63, in Duitsland daalde deze opbrengst van ¤ 46 naar ¤ 41.
· De churn, het percentage klanten dat kiest voor een andere operator, blijft bij KPN Mobile in Nederland gestaag dalen. In 1999 lag de churn op 22,3%, in 2000 nog maar op 16,4%. Bij E-Plus daalde de churn van 20% naar 15%.
· In het afgelopen kwartaal van 2001 voltooide KPN verder de acquisitie van het resterende belang van 50% in KPN Orange en verkreeg in maart 2001 een UMTS-licentie voor België. Verder kondigde KPN een samenwerkingsverband aan tussen NTT DoCoMo, TIM, KPN Mobile in een mobiele portal (januari 2001);
Vaste netdiensten


· Het telefoonverkeer nam fors toe. Vooral dankzij het internetgebruik, dat in minuten gerekend met 73% toenam van 10,6 miljard naar 18,3 miljard. Ook de belminuten van vast-naar-mobiel stegen met een half miljard naar 2,2 miljard.
· De gemiddelde gespreksduur nam toe van 3,65 naar 4,17 minuten, met name door het internetgebruik. Het aandeel internetverkeer in minuten steeg van 22% naar 33% van het totale verkeer.
· In 2000 is gestart met de exploitatie van de ADSL breedbanddienst Mxstream, met 10.000 aansluitingen aan het einde van 2000. Deze maand wordt een aantal verkochte aansluitingen van circa 60.000 bereikt.
IP/Data


· De markt voor datatransmissiediensten in Europa groeit sterk. Drijvende krachten daarachter zijn onder andere e-commerce en een toenemende vraag naar bandbreedte en naar value added services. In de nabije toekomst wordt veel verwacht van nieuwe toepassingen zoals IP-VPN (IP Virtual Private Networks), application service provisioning, hostingdiensten en transmissie van breedbandige toepassingen als videobeelden.
· Cybercenters in Brussel en Schiphol (10.000m2 in aanbouw).
· Uitbreiding aantal Cityring-gebieden van 35 naar 41.
ICM


· Het aantal internet abonnees groeide fors van 0,9 miljoen (1999) naar 2,1 miljoen eind 2000. Hiervan waren 1,4 miljoen actieve gebruikers.
· Start Travel Planet en Voetbal International Planet.
· In maart 2000 beursgang callcenter bedrijf SNT. KPN verhoogde zijn belang naar 51%.
Toelichting op ontwikkelingen binnen de kernactiviteiten:

De Europese mobiele telecommunicatiemarkt heeft de laatste jaren een snelle groei doorgemaakt. De penetratie van mobiele telefonie in Nederland steeg naar 68% (ten opzichte van een geraamde bevolking van 15,9 miljoen). In 1999 was dat nog maar 43%. De Duitse markt kende een nog snellere groei. De penetratie daar verdubbelde zich in een jaar tot 57,8%. In België nam de penetratie toe tot 54 procent.

KPN profiteerde sterk van deze substantiële groei. KPN's belangrijkste mobiele operators op de Nederlandse en Duitse markt noteerden eind 1998 4,1 miljoen geregistreerde gebruikers, eind 1999 7,3 miljoen en per 31 december 2000 ca.11,5 miljoen. In België bereikte KPN Orange circa 550.000 klanten (1999: circa 80.000). De drie mobiele KPN-deelnemingen in Hongarije, Oekraïne en Indonesië wisten respectievelijk 1,22 miljoen, 445.000 en 1,69 miljoen klanten aan zich te binden.

De substantiële groei in klanten was de drijvende kracht achter de sterk toegenomen verkeersomzetten. De som der bedrijfsopbrengsten uit Mobiele Telecommunicatie (exclusief incidentele bedrijfsopbrengsten) steeg daardoor in 2000 met ongeveer 103% naar ¤ 3.549 miljoen. Het aandeel van EPlus in deze bedrijfsopbrengsten bedroeg in 2000 ¤ 1.467 miljoen. De resultaten van E-Plus worden proportioneel (voor 77,49%) geconsolideerd vanaf 24 februari 2000.

De EBITDA van Mobiele Telecommunicatie steeg in 2000 met 44% naar ¤ 660 miljoen, exclusief de boekwinst op de verkoop van 15% van KPN Mobile aan NTT DoCoMo ter grootte van ¤ 2.312 miljoen (1999: ¤ 458 miljoen). Zonder het effect van de acquisitie van EPlus en exclusief eerdergenoemde boekwinst zou de EBITDA met 20% zijn toegenomen tot ¤ 548 miljoen in 2000.

Vaste netdiensten

Het Vaste Net heeft zich in 2000 waargemaakt als een stabiele factor voor KPN, met een bijdrage van circa 48% aan de som der bedrijfsopbrengsten (exclusief incidentele bedrijfsopbrengsten) in 2000. De vraag naar vaste telefoniediensten in Nederland zette vooral dankzij de groei van het internetverkeer gestaag door. De som der bedrijfsopbrengsten nam met 11,1% toe van ¤ 4.819 (1999) naar ¤ 5.353 (2000). Vooral het onderdeel Carrier Services (o.m. netwerk-toegangsdiensten aan andere telecommunicatiebedrijven) presteerde goed. De omzet uit Carrier Services steeg met 76% van ¤ 637 miljoen in 1999 naar ¤ 1.122 miljoen in 2000, voornamelijk door volumegroei van onze netwerktoegangs- en transitdiensten.

Bij Vaste telefonie was sprake van een significante verschuiving van analoog naar ISDN. Het aantal PSTN-aansluitingen (analoog) daalde met 5,7% naar 6,9 miljoen (1999: 7,3 miljoen), terwijl bestaande en nieuwe klanten hun weg vonden naar het geavanceerdere ISDN. Eind december vorig jaar werden er 3 miljoen ISDN-kanalen geteld. Dat betekent een stijging met ruim 30% ten opzichte van 1999 (2,3 miljoen). Zowel op de zakelijke als de consumentenmarkt werkt KPN aan verdere ontwikkeling van de kwaliteit van de dienstverlening en uitbreiding van zijn productportfolio. Vorig jaar is KPN begonnen met de uitrol van ADSL-diensten, waarmee hogesnelheid internet mogelijk is.

De EBITDA uit Vaste Netdiensten stabiliseerde zich op ongeveer het niveau van 1999 en bedroeg ¤ 2.349 miljoen in 2000 (1999: ¤ 2.346 miljoen)

IP/Data

De markt voor informatie- en communicatietechnologie groeit nog steeds sterk. De vraag naar connectiviteit en bandbreedte blijft toenemen. Nieuwe diensten zoals IP VPN (IP Virtual Private networks), voice over IP en DSL stimuleren deze markt. Zowel KPN's Corporate Networks, dat in de Benelux actief is, als KPNQwest, profiteren daar sterk van. KPN maakte een volume groei door van 13% voor end-to-end verbindingen en 28% voor pakketgeschakelde datacommunicatie aansluitingen. KPN profiteert van haar grote klantenbases en de opwaardering van gemiddelde bandbreedte per aansluiting. De kracht ligt hem vooral in de eigen netwerken van KPN en van KPNQwest in Europa, dat naar verwachting aan het eind van het jaar 25.000 km glasvezelkabel zal behelzen, verspreid over 15 landen. Het aantal hoogwaardige breedbandige glasvezelnetten rondom stedelijke gebieden in Nederland (Cityring) nam in 2000 toe van 35 naar 41. Daarmee wordt het grootste deel van de zakelijke markt in Nederland bereikt. KPN's Corporate Networks nam vorig jaar KPN Belgium over, de Data/IP provider in België en Luxemburg. Daardoor werd de reikwijdte van de ICT-dienstverlening in de Benelux verder vergroot.

Voor KPN, dat KPNQwest proportioneel (voor 44,3%) consolideert, resulteerde de groei van de markt in het segment IP/Data in een stijging van de genormaliseerde som der bedrijfsopbrengsten van ¤ 921 (1999) naar ¤ 1.265 miljoen. Deze toename werd gerealiseerd ondanks een toenemende concurrentie en druk op de tarieven, zowel in de Benelux als in Europa. De incidentele bedrijfsopbrengsten in 1999 hadden betrekking op boekwinsten behaald door de beursgang van KPNQwest en Infonet van in totaal ¤ 578 miljoen.

Gecorrigeerd voor de incidentele bedrijfsopbrengsten en lasten steeg de EBITDA met 10,8% van ¤ 204 miljoen in 1999 naar ¤ 226 miljoen in 2000. Dit komt met name door volumegroei in zowel de Benelux als de internationale activiteiten. Bij KPNQwest leiden aanloopkosten tot een lagere marge.

ICM

Op 1 oktober 2000 zijn de Internet-, callcenter- en mediadiensten van KPN ondergebracht in KPN Telecommerce, een 100% dochteronderneming.

De groei van de genormaliseerde som der bedrijfsopbrengsten van circa 16% naar ¤ 663 miljoen werd met name bereikt binnen het onderdeel Call Center Diensten. De netto-omzet van de Call Center Diensten (de omzet exclusief overige/incidentele bedrijfsopbrengsten) steeg met 52,8% naar ¤ 220 (1999: ¤ 144 miljoen). De toename werd mede bereikt dankzij de omzet van call centeronderneming SNT, waarvan de resultaten sinds maart 2000 volledig worden geconsolideerd. SNT werd in maart vorig jaar naar de beurs gebracht en gelijktijdig verhoogde KPN zijn belang in dit bedrijf naar 51%.

Markant is ook de explosieve stijging (plus 133%) van het aantal internetabonnees in de consumenten markt: van 0,9 miljoen in 1999 naar 2,1 miljoen eind vorig jaar. Die groei is mede te danken aan de reputatie van de KPN Internet Service Providers (ISP)Planet Internet, XS4all en Het Net. Vermeldenswaard is dat Planet Internet vorig jaar in Nederland, Duitsland en België meerdere malen in de (publieks)prijzen viel; zo werd de ISP onder meer onderscheiden als "beste Internetprovider".

De EBITDA daalde naar een verlies van ¤ 67 miljoen in 2000, vergeleken met een verlies van ¤ 26 miljoen in 1999, hetgeen vooral een gevolg is van het effect van de stijging van onze bedrijfslasten door verhoogde marketingactiviteit en de toegenomen marketing en productontwikkelings-kosten.

Investeringen

De belangrijkste investeringen in het jaar 2000 zijn:


· De acquisitie van een 77,49% belang in E-Plus. De met de acquisitie van E-Plus gepaard gaande goodwill bedroeg ¤ 20,3 miljard. Deze post is onder andere berekend op basis van een cash betaling en de in het kader van de overeenkomst aan BellSouth verstrekte rechten:
· Investeringen in UMTS licenties voor een bedrag van ¤ 8,7 miljard (KPN aandeel; inclusief een belang van 15% in Hutchison 3G UK Holdings, de houder van een UMTS-licentie in het Verenigd Koninkrijk);
· Investeringen in materiële vaste activa voor een bedrag van ¤ 3,8 miljard in materiële vaste activa (1999: ¤ 2,5 miljard). Hiervan heeft ¤ 884 miljoen betrekking op investeringen in KPN Mobile, ¤ 1.279 miljoen op het segment Vaste Netdiensten, ¤ 1.231 miljoen op het segment IP/Data en ¤ 83 miljoen op het segment ICM.
Dividend

De Raad van Bestuur van KPN stelt voor het dividend per aandeel over het boekjaar 2000 te handhaven op hetzelfde niveau als het dividend over 1999, in lijn met eerder gepubliceerde verwachtingen. KPN heeft in september 2000 een interim-dividend uitgekeerd in aandelen, dat nagenoeg equivalent is aan ¤ 0,18 per gewoon aandeel. Tezamen met het als stockdividend uit te keren slotdividend van ¤ 0,35 per aandeel, komt het totaal dividend over 2000 uit op ¤ 0,53 per aandeel. Dit komt overeen met een pay-out ratio (dividend aandeel/winst per aandeel) van 27,9% van het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na belastingen. Aan de aandeelhoudersvergadering van 2 mei 2001 zal worden voorgesteld om de omwisselingverhouding van het slotdividend vast te stellen op basis van het gemiddelde van de hoogste en laagste dagkoers van 2 mei 2001, gecorrigeerd tot een ex-dividend koers. Voor het boekjaar 2001 verwacht KPN twee keer stockdividend uit te keren in aansluiting op de aankondiging van de halfjaarcijfers en de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering.

Verwachtingen

Met de significante groei van het klantenbestand van KPN in Nederland, Duitsland en België is in 2000 een goede basis gelegd om de komende jaren een verdergaande groei van de omzet te realiseren. KPN verwacht in 2001 een omzetgroei van tussen de 10% en 15%, een trend die zich naar verwachting zal doorzetten in 2002. Deze groei zal met name in de segmenten mobiele telecommunicatie en IP/Data gerealiseerd worden.

KPN is medio 2000 gestart met het project Vision, met onder andere het doel het uitgavenniveau in de komende drie jaar structureel te verlagen. KPN beoogt vanaf het jaar 2003 een structurele besparing van ¤ 700 miljoen op jaarbasis te behalen.

KPN verwacht voor het jaar 2001 een stijging van ca. 5% van de EBITDA. De resulterende daling in EBITDA marge is het gevolg van doorgaande marge-erosie bij Vaste Netwerkdiensten, kosten van maatregelen in het Vision programma en het toegenomen belang in de omzet en EBITDA van groei-activiteiten. Het genormaliseerde netto resultaat in 2001 zal lager zijn dan het genormaliseerde resultaat in 2000 door het effect van de afschrijving van de goodwill en de interestlasten.

KPN verwacht vanaf 2002 een stijgende EBITDA marge mede als gevolg van de zichtbaar wordende effecten van het Vision programma en verdergaande marge-verbetering bij de groeiactiviteiten.

De investeringen in materiële vaste activa worden in 2001 beduidend teruggebracht ten opzichte van het niveau 2000. In 2001 zal een gecontroleerde verkoop van niet-kernactiviteiten plaatsvinden. Voorts streeft KPN ernaar om in 2001 een gedeelte van de waarde besloten in KPN Mobile te gelde te maken.

Met de hiermee vrijgekomen middelen wil KPN de schuldenpositie aanmerkelijk terugbrengen. Op de middellange termijn (2002 en verder) zullen de hiermee gepaard gaande lagere interestlasten tezamen met de opwaartse trend in de EBITDA een positieve invloed op de resultaatontwikkeling hebben. Onze doelstelling is om in 2003 weer een nettowinst te kunnen tonen.


Noot voor de redactie (