Allochtone meisjes zelfstandiger dan andere leerlingen in het
Studiehuis
28 maart 2001
In het Studiehuis leren allochtone leerlingen, met name de meisjes, vaker zelfstandig dan autochtone leerlingen. Deze conclusie kan getrokken worden uit een onderzoek van het Instituut voor de Lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam, mede gefinancierd door het ministerie van OC&W. Aan het onderzoek deden 650 leerlingen uit 4 havo en 4 vwo mee, afkomstig van acht Amsterdamse scholen.
Aanleiding van het onderzoek was de zorg om allochtone leerlingen in
het Studiehuis (de vernieuwde tweede fase van havo en vwo). Zouden zij
wel mee kunnen komen in het Studiehuis, krijgen zij van huis wel
voldoende bagage mee om zelfstandig te kunnen leren? Het onderzoek
laat zien dat allochtone leerlingen en met name de meisjes het juist
goed doen in het Studiehuis, het lijkt er zelfs op dat ze een
voorsprong hebben op de autochtone leerlingen.
Hoe kan deze voorsprong verklaard worden? Allereerst blijkt dat de
mate waarin leerlingen zelfstandig leertaken uitvoeren niet verklaard
wordt door sociaal-economische status en intelligentie. Het is dus
niet zo dat 'slimmere' leerlingen of leerlingen uit hogere milieus
vaker zelfstandig leren. Motivatie blijkt daarentegen wel een
belangrijke factor te zijn: allochtone leerlingen zijn over het
algemeen gemotiveerder dan autochtone leerlingen. Schoolpopulatie is
ook een belangrijke factor. Op zwarte scholen wordt in het algemeen
zelfstandiger geleerd dan op witte en gemengde scholen. Met name voor
de allochtone leerlingen maakt het verschil op welk schooltype ze
zitten. Zij leren het meest zelfstandig op een zwarte school.
De allochtone leerlingen in het Studiehuis hebben waarschijnlijk
gemiddeld meer hordes moeten nemen om zover te komen dan de autochtone
leerlingen. De onderzoekers veronderstellen dat ze daardoor al een
grotere mate van zelfstandigheid hebben ontwikkeld. Dit lijkt nu door
te werken in het Studiehuis, waar zelfstandig leren een van de
hoofdzaken is.