IP/01/446
Brussel, 28 maart 2001
Commissie keurt eLearning-actieplan goed voor het slaan van een brug
tussen onderwijs en de nieuwe communicatietechnologieën
Vijf dagen na de Europese Raad van Stockholm, die opnieuw de noodzaak heeft bevestigd om het potentieel van de nieuwe technologieën te gebruiken voor de totstandbrenging van een Europese onderwijsruimte, heeft de Commissie vandaag het eLearning-actieplan goedgekeurd. Dit door mevrouw Reding, in overeenstemming met de heer Liikanen en mevrouw Diamantopoulou, voorgestelde plan beoogt het bevorderen van samenwerking tussen de Europese Unie, de lidstaten, onderwijs en opleiding en het bedrijfsleven met als doel de valorisatie van de band tussen levenslang leren, de modernisering van onze onderwijsstelsels en leersystemen en het gebruik van de nieuwe IC-technologieën. Het eLearning-actieplan completeert eEurope 2002 en vormt tegelijkertijd een sleutelelement van de werkgelegenheidsstrategie en de onlangs goedgekeurde strategie inzake de nieuwe arbeidsmarkten.
"De Europese burger moet op korte termijn van de mogelijkheden van de IC-technologieën kunnen profiteren voor het bestrijden van schooluitval en uitsluiting, voor leren tijdens het gehele leven en voor het terugdringen van het tekort aan gekwalificeerde werknemers in Europa", aldus Viviane Reding, de commissaris belast met onderwijs en cultuur, tijdens de goedkeuring van het eLearning-actieplan.
Anna Diamantopoulou, de commissaris belast met werkgelegenheid en
sociale zaken, heeft verklaard: "Gezien het tekort van 1,4 miljoen
arbeidskrachten met IC-vaardigheden op dit moment en naar schatting
1,7 miljoen in 2003, is het absoluut noodzakelijk om de passende
onderwijs- en opleidingsinspanningen te vergroten. De opleiding van
een IC-technicus vergt tussen een half jaar en een jaar. Daarnaast
zijn opleiding en infrastructuur van essentieel belang om een digitale
tweedeling te voorkomen".
Erki Liikanen, de commissaris belast met ondernemingen en de
informatiemaatschappij, heeft verklaard: "eLearning maakt een
wezenlijk onderdeel uit van de actie eEurope ter bestrijding van de
digitale tweedeling. Slechts wanneer we er in dit verband in slagen om
een voldoende hoog niveau van kwalificaties en een digitale cultuur te
verwezenlijken, zal Europa wat dit betreft een succes zijn".
Het vorig jaar door de Commissie goedgekeurde initiatief eLearning (zie IP/00/522) en het plan eEurope bevatten vier prioritaire actiegebieden: verbetering van infrastructuur en apparatuur (toegang tot internet in alle schoolklassen vóór eind 2002, 5-15 leerlingen per computer met multimedia-aansluiting in 2004), opleiding op alle niveaus (verwerving van een digitale cultuur vóór het verlaten van de school vóór eind 2003, bevordering van het gebruik van digitale technologieën door onderwijzers voor onderwijsdoeleinden, oprichting van on-lineleerplatforms vóór eind 2002, aanpassing van curricula, mogelijkheden voor elke werkende om een digitale cultuur te verwerven), ontwikkeling van kwalitatief hoogwaardige diensten en inhouden, vorming van netwerken van scholen in Europa.
De markt voor eLearning in Europa wordt geschat op 12 miljard euro per jaar en is volop in ontwikkeling. Het vandaag goedgekeurde actieplan bevat concrete acties voor de verwezenlijking van deze doelstellingen.
Ontwikkeling van een instrument ter ondersteuning van het
besluitvormingsproces in de vorm van een gegevensbank met kwalitatieve
en kwantitatieve indicatoren in verband met het gebruik van
IC-technologieën voor onderwijsdoeleinden in de lidstaten. Dit werk
zal met name stoelen op hetgeen in het kader van Eurostat, Eurydice en
de OESO wordt gedaan.
Ontwikkeling van een Europees platform voor uitwisseling en onderzoek,
op basis van de bestaande structuren in de lidstaten, voor het
valoriseren van de vernieuwende toepassingen van de nieuwe
technologieën voor onderwijs- en opleidingsdoeleinden, in het
bijzonder op de onderstaande gebieden: potentiële toepassingen van
nieuwe technologieën (digitale televisie, satellieten, enz.) in
leeromgevingen, virtuele campussen en virtuele mobiliteit, het gebruik
van de nieuwe technologieën voor het bestrijden van de problemen van
het klassieke onderwijs.
Bevordering van de ontwikkeling van infrastructuur (bijvoorbeeld voor
de installatie van digitale netwerken op universiteiten) in
achterstandsregio's met steun van het EFRO en ontwikkeling van
financieringsinstrumenten door de Europese Investeringsbank.
Integratie van de 'digitale cultuur' in de nieuwe basisvaardigheden
(talen, ondernemerschap, enz.) tijdens het gehele leven, en de
erkenning van deze vaardigheden in de hele Gemeenschap. De Commissie
zal de mogelijkheid van een Europees diploma in
informatietechnologieën bestuderen.
Mobilisering van onderwijzers en opleiders door middel van het
aanbieden van opleidingen, de identificatie en verspreiding van goede
praktijken in de Gemeenschap en investeringen in onderzoek in verband
met de kwalificaties van de onderwijzers en opleiders van morgen.
Steun voor de ontwikkeling van kwalitatief hoogwaardige
onderwijsinhouden door middel van het samen met de lidstaten
inventariseren van de systemen voor kwaliteitscertificering, en het
beveiligen van educatieve en culturele sites (internet-actieplan) en
bezinning over de bescherming van auteurs.
Bevordering, in het kader van educatieve, culturele, audiovisuele en
onderzoeksprogramma's, van nieuwe onderwijs- en opleidingsdiensten (on
line-leren, virtuele mobiliteit) op drie, voor Europa uitermate
belangrijke gebieden: taalonderwijs; kunst, cultuur en burgerschap;
wetenschap, technologie en samenleving. Het gaat met name om het
versterken van de samenwerking tussen de producenten van software.
Mevrouw Reding werkt onder andere aan een initiatief over onderwijs
ten aanzien van de audiovisuele industrie en de nieuwe media.
Om deze doelstellingen te verwezenlijken, zal de Commissie de onder
haar verantwoordelijkheid vallende instrumenten en beleidsterreinen
mobiliseren: de onderwijs- en opleidingsprogramma's (Socrates,
Leonardo da Vinci, Jeugd); het O&TO-kaderprogramma (IST,
sociaal-economisch onderzoek); de programma's en acties voor
technologische ontwikkeling en concurrentievermogen (TEN Telecom,
eContent, Go Digital); de Structuurfondsen, die reeds investeren in
apparatuur en opleiding in de nieuwe technologieën, met name in de
achterstandsregio's. Ze zal standaardiseringsinitiatieven ontwikkelen
teneinde te komen tot interoperabiliteit en de verspreiding van
eLearning-inhouden en -diensten. De groep EIB-EIF op haar beurt zal
15 miljard euro over drie jaar ter beschikking stellen voor
investeringen in menselijke hulpbronnen en innovaties in verband met
de nieuwe technologieën.
Op 10 en 11 mei aanstaande zal in Brussel de eerste eLearning-top
plaatsvinden over partnerschappen tussen de publieke en de
privésector, met medewerking van de lidstaten, de Europese Commissie,
parlementsleden, vertegenwoordigers van de onderwijswereld en het
bedrijfsleven. Van 5-11 mei zal er een campagne in verband met de
bewustmaking van het gebruik van internet op school plaatsvinden,
eSchola genaamd. Om de dialoog over eLearning aan te moedigen, zal de
Commissie vóór het eind van 2001 een eLearning-site op internet
ontwikkelen, als informatiepunt voor de samenwerking tussen de
verschillende actoren. Daarnaast zal van de reeds bestaande netwerken
(Europese vereniging van ouders en onderwijzers, European Schoolnet,
Prometeus, enz.) gebruik worden gemaakt.