PERSBERICHT
EU wil burger beschermen tegen omgevingslawaai
Steden moeten geluidshinder in kaart brengen
Utrecht, 28 maart
Europa wil burgers in steden meer betrekken bij de bestrijding van
geluidshinder. Een belangrijk instrument daarvoor worden geluidskaarten, die
het lawaai van auto's treinen, trams en vliegtuigen tonen. De lokale
overheid moet vervolgens actieplannen opstellen om de hinder terug te
dringen. De stadsbewoners dienen over de te nemen maatregelen te worden
geïnformeerd. Op de jaarlijkse NSG-Geluidshinderdag van de Nederlandse
Stichting Geluidshinder in Utrecht werden deze richtlijnen van de Europese
Commissie uit de doeken gedaan.
Geluidshinder in steden is een groot milieuprobleem in Europa. Veel
stadsbewoners worden blootgesteld aan hoge geluidsniveaus. In Nederland
bijvoorbeeld heeft 40 % van de bevolking ernstige geluidshinder van een of
andere geluidsbron. Brussel wil daar paal en perk aan stellen. De nieuwe
regels gaan gelden voor steden en regio's met meer dan 100.000 inwoners. In
Nederland heeft een aantal steden al geluidskaarten, maar deze zijn niet
geschikt voor Europees gebruik.
Nieuwe Europese geluidsmaten
De EU wil binnen Europa uniforme geluidsmaten invoeren om een doelgericht
samenhangend beleid te kunnen voeren in alle EU-lidstaten. In Europa worden
verschillende geluidsmaten gehanteerd waardoor moeilijk vergelijkingen
kunnen worden gemaakt. In de plaats van allerlei nationale geluidsmaten,
zoals in Nederland de Kosteenheid voor vliegtuiglawaai, komt er één maat
voor de jaarlijks gemiddelde geluidsbelasting (Lday, evening, night, kortweg
Lden) en een specifieke geluidsmaat voor de nacht (Lnight), gericht op de
bescherming van de nachtrust. Met deze nieuwe geluidsmaten kan de omvang van
de geluidshinder in alle lidstaten op uniforme wijze in kaart worden
gebracht. Ook kan dan binnen Europa makkelijker inzicht en kennis worden
vergaard over nieuwe mogelijkheden en effectieve maatregelen voor de
bestrijding van geluid. Eventueel beschikbaar komende Europese gelden voor
het oplossen van de geluidsproblemen kunnen op een verantwoorde wijze worden
verdeeld.
Hoewel het nog een aantal jaren zal duren voordat de Europese regels van
kracht worden, is Nederland al druk doende om te bezien welke consequenties
deze hebben. Het ligt in de bedoeling om in 2003 de huidige Wet geluidhinder
te vervangen door nieuwe regels. De Europese geluidsmaten kunnen dan meteen
worden ingevoerd. Dat heeft soms vergaande consequenties voor bedrijfsleven
en overheden. De NSG vindt dat er voor moet worden gewaakt dat de omzetting
leidt tot meer hinder.