Online belegger kiest voor traditionele bank

Rotterdam, 27 maart 2001 -- Traditionele banken zijn de grote winnaars op gebied van online beleggen en laten daarbij de dot.com's voorlopig achter zich. Zowel offline als ook online staan de grote spelers nu in de markt bovenaan, maar websites van de dot.com's in Nederland blijken wel effectiever te zijn. Dit blijkt uit een onlangs gehouden onderzoek van Blauw Research te Rotterdam onder 2177 internetters, waarbij de markt van online beleggen in kaart is gebracht en het profiel van de online belegger is onderzocht.

8,7% van de totale internetpopulatie belegt online, dit komt neer op ongeveer ruim vierhonderdduizend internetters. Online beleggers besteden op dit moment per jaar meer geld (jaarlijks gemiddeld FL. 18.000,- per persoon) dan offline beleggers (jaarlijks gemiddeld FL. 10.000,- per persoon) en plaatsen ook meer orders per persoon. Zij plaatsen jaarlijks gemiddeld 13 orders per persoon. Offline beleggers plaatsen gemiddeld 4 orders per jaar.

De online beleggers zijn het meest bekend met de websites van de grote banken, ook worden daar in absolute aantallen de meeste orders geplaatst (net als bij offline beleggen). Hoewel dot.com's een geringere bekendheid genieten en minder bezoekers genereren, plaatsen de bezoekers op deze website eerder een order in vergelijking tot de websites van de grote banken.

Steekproef en respons

De resultaten van het onderzoek weerspiegelen de mening van de gehele Nederlandse internetpopulatie. Voor het trekken van de steekproef is gebruik gemaakt van de database van Opinieland (www.opinieland.nl). Opinieland is een door Blauw Research opgezette research community van mensen die gevraagd worden deel te nemen aan online marktonderzoek. In ruil voor deelname maakt men kans op prijzen en krijgt men inzage in de resultaten. In totaal hebben 2177 online interviews plaatsgevonden.

Over Blauw

Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.

Perscontact
Hinke de Koning Communicatie
Telefoonnummer: +31 (0) 187 470 233
E-mail: pers@dekoningcom.nl

Hinke de Koning Communicatie
Postbus 210
3240 AE Middelharnis
Tel. +31 (0) 187 470233
Fax. +31 (0) 187 470230
http://www.dekoningcom.nl