28 maart 2001
NEDERLANDERS ZIJN HARDE EN TEVREDEN WERKERS
Boeiend en interessant werk is belangrijker dan het salaris
Ruim 90% van werkend Nederland is tevreden tot zeer tevreden over zijn of
haar huidige baan. Plezier in het werk is voor 63% de belangrijkste reden
voor deze hoge mate van tevredenheid. Uit het onderzoek "Werk en carrière in
Nederland" dat uitgeverij Reader's Digest onlangs door marktonderzoekbureau
NFO Trendbox liet uitvoeren, blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders
nog evenveel plezier in zijn werk heeft als drie jaar geleden. Oele Steenks,
hoofdredacteur van Reader's Digest: "Bij vier op de tien Nederlanders is het
plezier in het werk toegenomen. Een leuke baan, het krijgen van meer
verantwoordelijkheid en een goede werksfeer zijn de voornaamste redenen van
deze hoge percentages".
Salaris
Naast een goede werksfeer en leuke collega's waarderen Nederlanders een baan
primair omdat ze leuk, boeiend en interessant werk willen. Geld is
onderschikt aan het werkplezier dat men heeft. Een goed salaris noemen
Nederlanders pas op de vijfde plaats. Uit vergelijkbare onderzoeken in
Europa blijkt dat zowel in Nederland als in Zweden salaris een minder
belangrijke rol speelt dan in andere Europese landen. Over het algemeen is
men in Nederland wel tevreden over het salaris dat men verdient. 44% van de
Nederlanders vindt het salaris passen bij het niveau van de baan. Als men
kijkt naar het salaris ten opzichte van de werkdruk en de intensiteit van
het werk, vindt men wel dat het salaris achter loopt. Vrouwen zijn minder
tevreden over hun salaris dan mannen. Bijna 60% vindt het salaris niet in
verhouding staan tot de hoeveelheid werk en de werkdruk. Meer dan 70% van
alle respondenten heeft wel het gevoel dat mannen en vrouwen in de toekomst
gelijkwaardiger beloond zullen worden.
De gemiddelde werkweek van de Nederlander bestaat uit ongeveer 38 uur. Het
aantal uren dat men tegenwoordig werkt ten opzichte van drie jaar geleden is
bijna gelijk gebleven. Toch is bijna de helft van de Nederlanders van mening
dat zij nu harder en intensiever moeten werken. Ze hebben het gevoel dat de
verwachting ten aanzien van de te verrichten werkzaamheden in de beschikbare
werktijd aanzienlijk is gestegen. Uit het onderzoek blijkt dat bijna
éénderde verwacht dat de werkdruk nog meer zal toenemen in de komende drie
jaar.
Stress
Een kwart van de werkende Nederlanders geeft toe regelmatig last van stress
te hebben op het werk. Als hoofdoorzaak van stress noemt 48% een te hoge
werkdruk/te veel werk. Eenderde noemt het werken onder tijdsdruk/deadlines
de grootste stressveroorzaker. Om stress te vermijden is een kortere
werkweek voor veel Nederlanders een optie. Meer dan de helft van de
Nederlanders heeft hier zeker interesse in, mits het salarisniveau wordt
behouden. Wanneer er salaris voor moet worden ingeleverd, neemt het animo
af. Mocht de kans zich voor doen, dan zou toch nog één op de vijf werkenden
dit zeker of waarschijnlijk gaan doen. Daarnaast heeft 16% wel eens een
loopbaanonderbreking of sabbatical leave overwogen. Slechts in één op de
tien gevallen is het er ook daadwerkelijk van gekomen.
Advertentie of internet
Bijna de helft van de Nederlanders is op dit moment aan zijn tweede of derde
baan bezig. Een kwart is er van overtuigd over vijf jaar alweer vertrokken
te zijn bij de huidige werkgever. Bij het solliciteren zijn advertenties in
kranten en tijdschriften nog steeds het populairst. 23% kwam op deze manier
terecht in zijn huidige functie. Vrienden, familie en kennissen staan met
18% op een tweede plaats samen met de open sollicitatie, gevolgd door het
uitzendbureau. Een opsplitsing naar leeftijd laat zien dat Nederlanders
boven de 30 jaar meer via advertenties en open sollicitaties in hun huidige
baan terecht zijn gekomen en jongeren in de leeftijd van 18 tot 30 jaar meer
via het uitzendbureau of de studie. Internet heeft bij het vinden van de
huidige baan nog geen grote rol gespeeld. In de toekomst lijkt dit beeld te
worden bijgesteld. Bijna éénderde zal, wanneer zij nu op zoek zou gaan naar
een nieuwe baan, hiervoor tegenwoordig het internet raadplegen. Meer dan de
helft blijft zich nog steeds oriënteren via de kranten en tijdschriften.
Over Reader's Digest
Reader's Digest is een internationale uitgeverij die in 1922 werd opgericht
in de Verenigde Staten met de publicatie van het gelijknamige tijdschrift.
In Nederland is het tijdschrift bekend als Het Beste. Dit tijdschrift is
uitgegroeid tot het grootste ter wereld met 48 edities en 100 miljoen lezers
wereldwijd. Inmiddels is The Reader's Digest Association Inc. een
vooraanstaande uitgeverij met een compleet assortiment aan onderhoudende en
informatieve producten als boeken, muziekcollecties, videoproducten,
audioboeken, special interest bladen en multimedia producten. De Nederlandse
vestiging van de uitgeverij laat regelmatig een onderzoek uitvoeren over
uiteenlopende maatschappelijke onderwerpen die de lezers aanspreken.
###