Persbericht

28 maart 2001

NEDERLANDERS ZIJN HARDE EN TEVREDEN WERKERS
Boeiend en interessant werk is belangrijker dan het salaris

Ruim 90% van werkend Nederland is tevreden tot zeer tevreden over zijn of haar huidige baan. Plezier in het werk is voor 63% de belangrijkste reden voor deze hoge mate van tevredenheid. Uit het onderzoek "Werk en carrière in Nederland" dat uitgeverij Reader's Digest onlangs door marktonderzoekbureau NFO Trendbox liet uitvoeren, blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders nog evenveel plezier in zijn werk heeft als drie jaar geleden. Oele Steenks, hoofdredacteur van Reader's Digest: "Bij vier op de tien Nederlanders is het plezier in het werk toegenomen. Een leuke baan, het krijgen van meer verantwoordelijkheid en een goede werksfeer zijn de voornaamste redenen van deze hoge percentages".

Salaris
Naast een goede werksfeer en leuke collega's waarderen Nederlanders een baan primair omdat ze leuk, boeiend en interessant werk willen. Geld is onderschikt aan het werkplezier dat men heeft. Een goed salaris noemen Nederlanders pas op de vijfde plaats. Uit vergelijkbare onderzoeken in Europa blijkt dat zowel in Nederland als in Zweden salaris een minder belangrijke rol speelt dan in andere Europese landen. Over het algemeen is men in Nederland wel tevreden over het salaris dat men verdient. 44% van de Nederlanders vindt het salaris passen bij het niveau van de baan. Als men kijkt naar het salaris ten opzichte van de werkdruk en de intensiteit van het werk, vindt men wel dat het salaris achter loopt. Vrouwen zijn minder tevreden over hun salaris dan mannen. Bijna 60% vindt het salaris niet in verhouding staan tot de hoeveelheid werk en de werkdruk. Meer dan 70% van alle respondenten heeft wel het gevoel dat mannen en vrouwen in de toekomst gelijkwaardiger beloond zullen worden.

De gemiddelde werkweek van de Nederlander bestaat uit ongeveer 38 uur. Het aantal uren dat men tegenwoordig werkt ten opzichte van drie jaar geleden is bijna gelijk gebleven. Toch is bijna de helft van de Nederlanders van mening dat zij nu harder en intensiever moeten werken. Ze hebben het gevoel dat de verwachting ten aanzien van de te verrichten werkzaamheden in de beschikbare werktijd aanzienlijk is gestegen. Uit het onderzoek blijkt dat bijna éénderde verwacht dat de werkdruk nog meer zal toenemen in de komende drie jaar.

Stress
Een kwart van de werkende Nederlanders geeft toe regelmatig last van stress te hebben op het werk. Als hoofdoorzaak van stress noemt 48% een te hoge werkdruk/te veel werk. Eenderde noemt het werken onder tijdsdruk/deadlines de grootste stressveroorzaker. Om stress te vermijden is een kortere werkweek voor veel Nederlanders een optie. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft hier zeker interesse in, mits het salarisniveau wordt behouden. Wanneer er salaris voor moet worden ingeleverd, neemt het animo af. Mocht de kans zich voor doen, dan zou toch nog één op de vijf werkenden dit zeker of waarschijnlijk gaan doen. Daarnaast heeft 16% wel eens een loopbaanonderbreking of sabbatical leave overwogen. Slechts in één op de tien gevallen is het er ook daadwerkelijk van gekomen.

Advertentie of internet
Bijna de helft van de Nederlanders is op dit moment aan zijn tweede of derde baan bezig. Een kwart is er van overtuigd over vijf jaar alweer vertrokken te zijn bij de huidige werkgever. Bij het solliciteren zijn advertenties in kranten en tijdschriften nog steeds het populairst. 23% kwam op deze manier terecht in zijn huidige functie. Vrienden, familie en kennissen staan met 18% op een tweede plaats samen met de open sollicitatie, gevolgd door het uitzendbureau. Een opsplitsing naar leeftijd laat zien dat Nederlanders boven de 30 jaar meer via advertenties en open sollicitaties in hun huidige baan terecht zijn gekomen en jongeren in de leeftijd van 18 tot 30 jaar meer via het uitzendbureau of de studie. Internet heeft bij het vinden van de huidige baan nog geen grote rol gespeeld. In de toekomst lijkt dit beeld te worden bijgesteld. Bijna éénderde zal, wanneer zij nu op zoek zou gaan naar een nieuwe baan, hiervoor tegenwoordig het internet raadplegen. Meer dan de helft blijft zich nog steeds oriënteren via de kranten en tijdschriften.

Over Reader's Digest
Reader's Digest is een internationale uitgeverij die in 1922 werd opgericht in de Verenigde Staten met de publicatie van het gelijknamige tijdschrift. In Nederland is het tijdschrift bekend als Het Beste. Dit tijdschrift is uitgegroeid tot het grootste ter wereld met 48 edities en 100 miljoen lezers wereldwijd. Inmiddels is The Reader's Digest Association Inc. een vooraanstaande uitgeverij met een compleet assortiment aan onderhoudende en informatieve producten als boeken, muziekcollecties, videoproducten, audioboeken, special interest bladen en multimedia producten. De Nederlandse vestiging van de uitgeverij laat regelmatig een onderzoek uitvoeren over uiteenlopende maatschappelijke onderwerpen die de lezers aanspreken.

###