Gemeente Emmen



Persbericht GSB-onderzoek, 28 maart 2001

Emmen doet mee aan landelijk GSB-onderzoek

De gemeente Emmen gaat samen met het Ministerie van Binnenlandse Zaken onderzoek doen naar de decentralisatie van een deel van de GSB-subsidies. Zij is een van de drie gemeenten uit het Grote Steden Beleid (GSB) die hiervoor is uitgekozen. Emmen wil haar onderzoek richten op het GSB-deelprogramma Voorkomen van
ontwikkelingsachterstanden in Emmermeer. Onderzocht zal worden welke belemmeringen de gemeente tegenkomt bij de realisering van de doelstellingen van het project Sluitend netwerk tussen alle onderdelen van de onderwijsketen.

Aanleiding voor het onderzoek is een motie die de Tweede Kamer in juni heeft aangenomen. Deze motie is ingediend door de Kamerleden De Boer, Rijpstra en Van Gent. Het kabinet wordt in de motie verzocht om met drie steden een onderzoek te starten naar de mogelijkheid van decentralisatie van rijkssubsidies uit de welzijns-, onderwijs- en zorgsector. Minister Van Boxtel verwacht dat er met behulp van de resultaten van het onderzoek een impuls gegeven kan worden aan de leefbaarheid in achterstandswijken. Tegelijkertijd moet blijken of en hoe het Rijk de steden beter kan faciliteren bij het realiseren van de leefbaarheidsdoelen in deze wijken. Het onderzoek wordt in drie steden uitgevoerd: Rotterdam namens de vier grote steden, Tilburg namens de 21 GSB-steden en Emmen namens de vijf partiële-GSB steden.

Te onderzoeken themas

Het onderzoek spitst zich toe op een viertal themas die alle vier met de schoolloopbaan van een kind te maken hebben. Per thema wordt bekeken welke instanties zich hiermee bezighouden en welke regelgeving erop van toepassing is. De themas zijn:

* Voor- en vroegschoolse educatie (0- tot 4-jarigen) Gekeken wordt onder andere naar de projecten Piramide en Move. Twee succesvolle projecten waarvoor de financiering door het Rijk is stopgezet.
* De terugval van de taal- en rekenprestaties van kinderen na groep vier van de basisschool In de jongste groepen zijn de prestaties van de kinderen goed, daarna treedt op een groot aantal scholen een achterstand op vergeleken met het landelijk gemiddelde.
* Overgang van lagere school naar voortgezet onderwijs In achterstandwijken blijkt een groot deel van de kinderen door te stromen naar het VMBO. Daarnaast gaan veel kinderen op jonge leeftijd aan het werk, vaak zonder hun opleiding te hebben afgemaakt.

* ICT langs de gehele ontwikkelingslijn Bij de bagage die leerlingen nodig hebben om volwaardig te participeren in de samenleving en op de arbeidsmarkt, hoort het kunnen omgaan met de moderne technologie. De gemeente wil stimuleren dat langs de hele ontwikkelingslijn een samenhangende aanpak van de invoering van ICT ontstaat.

Hoe verder?

Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft ingestemd met het onderzoeksvoorstel van de gemeente Emmen. Binnenkort wordt met de uitvoering van het onderzoek begonnen. Dit vindt plaats onder begeleiding van een werkgroep bestaande uit vertegenwoordigers van de drie deelnemende gemeenten, van drie ministeries (BZK, OC&W en VWS) en een onderzoeksbureau.
Voor de uitvoering van het onderzoek in Emmen stelt het Ministerie van Binnenlandse Zaken 250.000 beschikbaar.



Alle rechten voorbehouden. Aan de op deze pagina's gepresenteerde informatie kunnen geen rechten worden ontleend
(c) 2001 Gemeente Emmen