KLM


01/015
Gezamenlijk persbericht

JAN DE RIJK LOGISTICS EN KLM CARGO MEE OP INTERCITYTREIN Overnight Express zet nieuwe standaard in luchtvrachtvervoer per trein

SCHIPHOL/AMSTELVEEN, 30 maart 2001 - Jan de Rijk Logistics en KLM Cargo zijn een nieuwe en snellere vorm van luchtvrachtvervoer per trein gestart. Sinds gisteren vervoeren de twee maatschappijen compleet opgebouwde luchtvracht pallets tussen Milaan en Schiphol op de zogenaamde OverNight Express. Het betreft een shuttle trein met wissellaadbakken die opereert met de snelheid van een intercity passagierstrein. Hierdoor is het mogelijk om vracht, die in de namiddag in Milaan wordt aangeleverd, binnen 20 uur bij zijn bestemming op Schiphol af te leveren, inclusief voor- en natransport. Hetzelfde schema geldt tevens voor transport van Schiphol naar Milaan. OverNight Express wordt gezien als een volgende stap in de ontwikkeling van een Europese intermodale vervoersoplossing voor het transport van luchtvracht.

Een kortere doorlooptijd
Belangrijkste winst van de OverNight Express is een nog kortere doorlooptijd en een hogere mate van betrouwbaarheid doordat zij gebruikt maakt van een passagierstrein. Vrachttreinen hebben overwegend een lagere prioriteit bij de Europese spoorwegen. De OverNight Express is een intermodaal product dat past binnen de door de luchtvrachtsector gestelde strenge eisen betreffende kwaliteit en punctualiteit.

"Tezamen met de goederentreinen en bestaande truckdiensten kan KLM Cargo nu beschikken over een breed scala van transportdiensten vanuit Italië met verschillende snelheden. Dit past uitstekend bij de naar tijd gedifferentieerde productenportfolio van KLM Cargo"; aldus Peter Visser, Managing Director Road Feeder Management voor KLM Cargo.

Managing Director van Jan de Rijk Logistics Willem Heeren vermeldt: "De OverNight Express past goed in ons Europees netwerk voor het transport van luchtvracht. Door de hoge kwaliteit van de verbinding is de OverNight Express een aanvulling op onze service naar de klant."

De dienstregeling van Railions OverNight Express tussen Milaan en Schiphol is uitvoerig getest tijdens de proefperiode van het afgelopen half jaar waarin losse luchtvracht in postwagons is vervoerd. Tijdens deze proefperiode hebben beide bedrijven gezamenlijk gewerkt aan het verder ontwikkelen van een gepalletiseerd product op de OverNight Express.

Jaren ervaring met luchtvracht per spoor
Jan de Rijk Logistics en KLM Cargo namen in 1997 het voortouw in de ontwikkeling van Europees intermodaal transport voor luchtvracht.

Aanleiding tot deze ontwikkeling vormde de toenemende congestie op het Europese wegennet, lading- en transportrestricties binnen de verschillende Europese landen en de wens om milieuvriendelijk te opereren.

Om hierop in te spelen, introduceerden Jan de Rijk Logistics en KLM Cargo in 1997 een intermodale dienstregeling tussen Milaan en Schiphol met goederentreinen. Hierbij worden wissellaadbakken achter een goederentrein geplaatst waardoor de totale doorlooptijd 30 uur bedraagt. Op basis van de uitstekende ervaringen opgedaan bij deze service, heeft uitbreiding van het Europees intermodaal transportnetwerk voor luchtvracht een hoge prioriteit gekregen binnen beide organisaties.

Nu de OverNight Express de overstap heeft gemaakt van postwagons naar wissellaadbakken is er voor het vervoer van luchtvracht een snel en betrouwbaar intermodaal concept ontstaan. Met de huidige stap lopen Jan de Rijk Logistics en KLM Cargo gezamenlijk voorop in de Europese ontwikkeling van het vervoer van luchtvracht per spoor.

Europese standaard wissellaadbak
Met de introductie van de wissellaadbak op de OverNight Express is een grote stap voorwaarts gemaakt in de kwaliteit van deze verbinding. Technisch is deze eenheid volledig geschikt voor het transport van opgebouwde luchtvrachtpallets middels het in de wissellaadbak geïntegreerde hydraulische rollerbaan systeem. De wissellaadbak welke op de OverNight Express wordt ingezet, is tevens geschikt voor het gebruik op shuttle treinen op andere trajecten binnen Europa. Hierdoor kan voor het intermodaal transport van luchtvracht binnen Europa, met één standaard worden gewerkt.

Ontwikkeling
Beide bedrijven zijn van mening dat het intermodale transport de komende jaren aanzienlijk zal toenemen. Jan de Rijk Logistics en KLM Cargo bestuderen uitbreidingsmogelijkheden op verschillende alternatieve trajecten, waaronder Duitsland, Frankrijk en Zweden. Tevens worden door Jan de Rijk Logistics in 2001 proefprojecten voor een luchtvracht shuttle tussen de Benelux en Spanje opgestart, naast een verbinding op Groot-Brittannië.