4-4-01
Ford Transit wint op de noordpool
De nieuwe Ford Transit heeft opnieuw succes behaald, dit keer met het
winnen van de prestigieuze Artic Van Test 2001 die in Lapland is
gehouden. De Transit versloeg zeven andere modellen uit het segment
van de bedrijfswagens tot 1 ton.
Ik ben bijzonder blij dat de nieuwe Transit zo goed uit deze test is
gekomen. Dit bevestigt de uitstekende kwaliteiten van de bedrijfswagen
in de meest moeilijke omstandigheden, zegt Martin Leach, Vice
President Product Development van Ford Europa.
De Artic Van Test is voor de achtste keer gehouden en wordt
georganiseerd door het Finse bedrijfswagenmagazine Auto Tekniikka ja
Kuljetus. Journalisten uit Finland, Noorwegen, Zweden en de Baltische
Staten waren betrokken bij het testrijden.
Deelnemers
Aan de competitie kunnen alle middelgrote bedrijfswagens meedoen met
een laadvermogen van minimaal zes kubieke meter en een maximaal
toegelaten totaalgewicht van 3,2 ton. Dit jaar nam de
voorwielaangedreven Ford Transit 280S het op tegen concurrenten van
Volkswagen, Hyundai, Toyota, Mazda, Citroen, Fiat en Peugeot.
Testen
Tijdens de Artic Van Test wordt gereden in extreme
weersomstandigheden. Gedurende vijf dagen wordt tijdens verschillende
testen beproefd hoe goed de wagens beschikbaar zijn voor winterse
omstandigheden, zoals starten bij koud weer en rijden/remmen op een
gladde ondergrond. De Artic Van Test wordt verreden op een
privé-circuit én er wordt 1700 km gereden op de openbare wegen van
Lapland.
De Ford Transit is na deze uitgebreide testen als duidelijke winnaar
uit de bus gekomen en werd vooral geprezen vanwege het comfort voor de
bestuurder en het zuinige rijden.
Achtergrondinformatie over de nieuwe Ford Transit De nieuwe Ford
Transit vertegenwoordigt een belangrijke mijlpaal in het 35-jarig
bestaan van het model dat in 1965 is geïntroduceerd en het Europese
bedrijfswagensegment een nieuwe impuls gaf. De nieuwe Transit is
ontworpen en ontwikkeld op basis van een nieuwe bodemplaat. Op het
gebied van gebruikskosten, duurzaamheid, kracht, kwaliteit en
veiligheid kan de consument rekenen op flinke voordelen.
De grootste uitdaging was het ontwikkelen van één type bodemplaat voor
zowel de achterwiel- als (voor het eerst in de geschiedenis van de
Transit) voor de voorwielaangedreven modellen. Het Transit-team zag
dat het segment van de eentonners begon op te schuiven in de richting
van de lagevloerconfiguratie met voorwielaandrijving, terwijl het
tweetonnerssegment meer voor de achterwielaandrijving koos. Het
ontwerpen van één type bodemplaat met een motorcompartiment waarin de
aandrijflijn zowel dwars als overlangs kan worden gemonteerd, daar
ging het Transit-team voor.
De nieuwe Ford Transit:
* voor- of achterwielaandrijving met lage en hoge vloer
* dwars en overlangs gemonteerde aandrijflijn op dezelfde bodemplaat
* de voor- en achterwielaangedreven Transits zien er aan de
buitenkant identiek uit
* meer dan 95% van de onderdelen van de voor- en
achterwielaangedreven Transit zijn gelijk
* voor het stalen dak van de nieuwe Transit wordt de grootste pers
ter wereld gebruikt
* de chassisrail op de chassiscabine is verlaagd, om de opbouw
achteraf gemakkelijker te maken
* drie wielbases, inclusief nieuwe middellange versie
* vier laadlengtes (tot vier meter) en drie dakhoogtes
* beschikbare versies: gesloten bestelwagen, bestelwagen met dubbele
cabine, kombi, chassis met enkele en dubbele cabine