BedrijfsautoRAI

4-4-01

Ford Transit wint op de noordpool

De nieuwe Ford Transit heeft opnieuw succes behaald, dit keer met het winnen van de prestigieuze Artic Van Test 2001 die in Lapland is gehouden. De Transit versloeg zeven andere modellen uit het segment van de bedrijfswagens tot 1 ton.

Ik ben bijzonder blij dat de nieuwe Transit zo goed uit deze test is gekomen. Dit bevestigt de uitstekende kwaliteiten van de bedrijfswagen in de meest moeilijke omstandigheden, zegt Martin Leach, Vice President Product Development van Ford Europa.

De Artic Van Test is voor de achtste keer gehouden en wordt georganiseerd door het Finse bedrijfswagenmagazine Auto Tekniikka ja Kuljetus. Journalisten uit Finland, Noorwegen, Zweden en de Baltische Staten waren betrokken bij het testrijden.

Deelnemers
Aan de competitie kunnen alle middelgrote bedrijfswagens meedoen met een laadvermogen van minimaal zes kubieke meter en een maximaal toegelaten totaalgewicht van 3,2 ton. Dit jaar nam de voorwielaangedreven Ford Transit 280S het op tegen concurrenten van Volkswagen, Hyundai, Toyota, Mazda, Citroen, Fiat en Peugeot.

Testen
Tijdens de Artic Van Test wordt gereden in extreme weersomstandigheden. Gedurende vijf dagen wordt tijdens verschillende testen beproefd hoe goed de wagens beschikbaar zijn voor winterse omstandigheden, zoals starten bij koud weer en rijden/remmen op een gladde ondergrond. De Artic Van Test wordt verreden op een privé-circuit én er wordt 1700 km gereden op de openbare wegen van Lapland.

De Ford Transit is na deze uitgebreide testen als duidelijke winnaar uit de bus gekomen en werd vooral geprezen vanwege het comfort voor de bestuurder en het zuinige rijden.
Achtergrondinformatie over de nieuwe Ford Transit De nieuwe Ford Transit vertegenwoordigt een belangrijke mijlpaal in het 35-jarig bestaan van het model dat in 1965 is geïntroduceerd en het Europese bedrijfswagensegment een nieuwe impuls gaf. De nieuwe Transit is ontworpen en ontwikkeld op basis van een nieuwe bodemplaat. Op het gebied van gebruikskosten, duurzaamheid, kracht, kwaliteit en veiligheid kan de consument rekenen op flinke voordelen.

De grootste uitdaging was het ontwikkelen van één type bodemplaat voor zowel de achterwiel- als (voor het eerst in de geschiedenis van de Transit) voor de voorwielaangedreven modellen. Het Transit-team zag dat het segment van de eentonners begon op te schuiven in de richting van de lagevloerconfiguratie met voorwielaandrijving, terwijl het tweetonnerssegment meer voor de achterwielaandrijving koos. Het ontwerpen van één type bodemplaat met een motorcompartiment waarin de aandrijflijn zowel dwars als overlangs kan worden gemonteerd, daar ging het Transit-team voor.

De nieuwe Ford Transit:

* voor- of achterwielaandrijving met lage en hoge vloer
* dwars en overlangs gemonteerde aandrijflijn op dezelfde bodemplaat
* de voor- en achterwielaangedreven Transits zien er aan de buitenkant identiek uit

* meer dan 95% van de onderdelen van de voor- en achterwielaangedreven Transit zijn gelijk

* voor het stalen dak van de nieuwe Transit wordt de grootste pers ter wereld gebruikt

* de chassisrail op de chassiscabine is verlaagd, om de opbouw achteraf gemakkelijker te maken

* drie wielbases, inclusief nieuwe middellange versie
* vier laadlengtes (tot vier meter) en drie dakhoogtes
* beschikbare versies: gesloten bestelwagen, bestelwagen met dubbele cabine, kombi, chassis met enkele en dubbele cabine