P E R S B E R I C H T
Balans integraal parkeerbeleid gemeente Noordwijk gereed
In het Parkeerbeleidsplan Noordwijk aan Zee is de balans opgemaakt
rond het Integraal Parkeerbeleid van de gemeente Noordwijk. Aanleiding
voor een herziening van het parkeerbeleid is de groeiende overlast van
geparkeerde autos in Noordwijk aan Zee en de daarmee gepaard gaande
overlast voor omwonenden. Bij de zoektocht naar mogelijke oplossingen
is uitbreiding van betaald parkeren één van de belangrijkste
conclusies. Op basis van specifieke randvoorwaarden en aandachtspunten
is een beleid geschetst rond de beheersing van het parkeer- en
verkeersgedrag binnen de gemeente. Ook is gekeken naar mogelijkheden
rond uitbreiding van de parkeercapaciteit, verbetering van de
verwijssystemen en betaald parkeren volgens meervoudige
tariefgebieden. Op 19 april aanstaande wordt het conceptplan besproken
in een gecombineerde commissievergadering
Financiën//BET/Infra-Integrale Veiligheid, hierna zal het rapport ter
inspraak worden voorgelegd aan bewoners en ondernemers.
In april 2000 heeft de gemeente met de bestuursopdracht Integraal
parkeerplan het startsein gegeven om de parkeerproblemen in de
gemeente aan te pakken. Belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling
van dit beleidsplan was de overlast van geparkeerde autos en bussen en
de daarmee samenhangende (verkeers-)problemen zodanig te beperken dat
het woon- en leefklimaat in Noordwijk niet wordt aangetast. Daarnaast
moet de parkeergelegenheid voor het toerisme zoveel mogelijk in stand
worden gehouden en mogelijk uitgebreid, de hiermee samenhangende
kosten dienen zoveel mogelijk te worden gedragen door (dag-)recreanten
en toeristen.
Vorige zomer zijn de parkeerproblemen in kaart gebracht. Er zijn
gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van winkeliersverenigingen,
horeca en met de toeristenbranche. Ook zijn klachten en ideeën die
inwoners in voorgaande jaren aan de gemeente kenbaar hebben gemaakt in
het plan meegenomen. Onder meer in 1997 pleitte 2/3 van de
respondenten van een bewonersenquête voor maatregelen rond de
parkeerproblematiek.
Volgens de planning kan invoering nog voor de zomer van 2002
plaatsvinden.
Noordwijk, 3 april 2001
Als bijlage is het concept eindrapport ´Parkeerbeleidsplan Noordwijk
aan Zee´ toegevoegd.
Dit eindrapport wordt donderdag 19 april a.s. opiniërend besproken in
de gecombineerde
Commissie tussen 18.00 en 20.00 uur, aansluitend wordt in de commissie
BET het voorlopige ontwerp Koningin Wilhelminaboulevard besproken.