Persbericht

Museum Zep/allon in Lelystad helpt luchtvaartmuseum Aviodome op Schiphol: "Connie's Comeback": een Constellation naar Lelystad?

In het Ballon- en Luchtscheepvaartmuseum Zep/allon in Lelystad is tot begin september een expositie te zien over een historisch passagiersvliegtuig: de Lockheed Constellation. Hiermee helpt het museum Zep/allon het Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome op Schiphol, dat met de fondsenwervingsactie "Connie's Comeback" gaat proberen een viermotorig Lockheed Constellation-passagiersvliegtuig uit 1947 naar Nederland te halen. Als de actie "Connie's Comeback" slaagt, zal de Constellation in september waarschijnlijk op de luchthaven Lelystad landen. Het museum Zep/allon in Lelystad hoopt met de expositie "Connie's Comeback" bij te dragen aan het welslagen van de gelijknamige actie.

Met haar drie kielvlakken (zeg maar "staarten") en haar ronde rug was het viermotorige vliegtuig sinds 1946 een opvallende verschijning op Schiphol. De Constellation speelde in ons land een hoofdrol bij de ontwikkeling van het na-oorlogse intercontinentale en transatlantische luchtverkeer en bij de emigratiegolven van Nederlanders die tussen 1946 en 1962 naar Australië, Canada en Nieuw Zeeland vertrokken. In deze periode hebben maar liefst 48 Constellations en verlengde Super Constellations bij de KLM gevlogen, waarmee de Constellation een van de meest gebruikte vliegtuigtypes uit de KLM-geschiedenis is.

Ondanks het historisch belang van de Constellation, zijn er over de gehele wereld maar enkele van de 856 gebouwde exemplaren in musea bewaard gebleven. Het luchtvaartmuseum Aviodome heeft zich daarom ontfermd over een Constellation die al vele jaren geparkeerd staat in de woestijn van de Amerikaanse staat Arizona. Deze Constellation, die lange tijd eigendom was van de speciaal voor de redding van deze 'Connie' in het leven geroepen Stichting Constellation Nederland (SCN), dreigt door geldgebrek aan een sloper te worden verkocht. De Stichting Constellation Nederland en het Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome hebben nu de handen ineengeslagen om te proberen deze Constellation naar Nederland te halen. Inmiddels is een team van Aviodome- en SCN-medewerkers naar Arizona vertrokken om alle transportmogelijkheden te onderzoeken. De technische staat van het bijzondere vliegtuig bleek nog prima. Ondanks jaren van stilstand, is het vliegwaardig maken en overvliegen van het toestel daarom de meest voor de hand liggende optie om dit historische passagiersvliegtuig naar Nederland te halen. Het museum streeft ernaar om de Constellation, als de fondsenwerving rond komt, in september naar Nederland over te vliegen.

Om de overtocht financieel haalbaar te maken, start het Nationaal Luchtvaartmuseum nu de actie "Connie's Comeback". Omdat het museum en de Stichting Constellation Nederland zelf niet in staat zijn om de kosten voor de overvlucht te dragen, doen de organisaties een beroep op luchtvaartminnend Nederland. Uit eerdere acties van het Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome, rond de aankoop van de DC-2 "Uiver" in 1999 en van de Fokker-erfenis in 1997, is gebleken hoe groot het enthousiasme van het publiek voor de historische luchtvaart is! Daarom doet de Aviodome nu opnieuw een beroep op het publiek om dit stuk luchtvaarterfgoed voor het nageslacht te behouden. Iedereen die wil helpen om dit bijzondere vliegtuig toe te voegen aan onze Nationale Collectie Luchtvaarterfgoed, kan een machtigingskaart aanvragen bij het luchtvaartmuseum Aviodome (020 406 8000) of een bedrag overmaken op bankrekening 38.30.03.830 t.n.v. St. Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome-Schiphol, o.v.v. uw naam en adres en de vermelding "Connie's Comeback". Donateurs van minimaal 50 Euro ontvangen een bijzonder sponsorpakket met Constellation-souvenirs. Indien u meer over de actie wilt weten, kunt u contact opnemen met het Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome-Schiphol, Nienke Heester, tel 020 406 8000.

Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome-Schiphol, Peter F. A. van de Noort, 4 april 2001.

(Bijlage bij het persbericht "Connie's Comeback": een Constellation naar Lelystad?):

De geschiedenis van de Lockheed Constellation

De ontwikkeling van de Constellation begon in 1939, toen twee Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, TWA en Pan Am, en de Nederlandse KLM een groot viermotorig vliegtuig zochten dat lange afstanden kon afleggen. De Amerikaanse Lockheed-fabriek wilde zo'n vliegtuig wel bouwen en begon daar vol goede moed aan. Het eerste ontwerp, dat L-44 "Excalibur" werd genoemd, bleek al op de ontwerptafel te klein en spoedig werd aan een groter ontwerp begonnen: de L-49 (later L-049) "Constellation".
Het ontwerp van de Constellation was indrukwekkend origineel. Met zijn ronde rug, drie verticale staartvlakken en een drukcabine was het passagiersvliegtuig een bijzondere verschijning. Misschien dankte de Constellation aan haar ronde vormen haar vrouwelijke koosnaam: "Connie". Toen het eerste exemplaar in januari 1943 gereed was, waren de Verenigde Staten inmiddels betrokken geraakt bij de Tweede Wereldoorlog. De eerste 22 Lockheed Constellations kregen daarom een taak als militair transportvliegtuig bij de Amerikaanse luchtmacht, waar ze werden aangeduid als C-69.

Passagiers
Op 3 december 1945 vlogen er voor het eerst commerciële passagiers met een Lockheed Constellation, bij de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij TWA. De luchtvaartmaatschappijen TWA en Pan Am werden de grootste gebruikers ter wereld van de Constellation, maar vanaf mei 1946 was ook de KLM een van de grotere 'operators'. Na het eerst type, de L-049 Constellation, kreeg de KLM in oktober 1947 de beschikking over de L-749, die meer passagiers kon vervoeren en verder kon vliegen. Er werd intensief en langdurig met de Constellation gevlogen. Maar 'Connie' had haar vrouwelijke kuren. Omdat ze nogal eens problemen had met haar motoren, kreeg het viermotorige passagiersvliegtuig al spoedig de reputatie het "beste 3-motorige vliegtuig ter wereld" te zijn.
In juni 1953 volgde de grotere L-1049 Super Constellation, die dankzij de vier nieuwe en krachtige Wright R-3350 Turbo Compound motoren aanzienlijk groter was en meer dan twee maal zoveel passagiers kon meenemen dan de oudere versies: maximaal 109. De KLM bleef tot de zomer van 1962 met de Super Connie's vliegen, waarna de vliegtuigen werden vervangen door de Douglas DC-8: het eerste straalverkeersvliegtuig van de KLM. In totaal heeft de KLM 26 Constellations en 22 grotere Super Constellations gehad.

Emigranten
De "Connie" speelde in ons land een hoofdrol in de jaren veertig en vijftig bij de emigratiegolven van Nederlanders naar Canada, Australië en Nieuw Zeeland. Daarnaast waren de Constellations samen met de DC-4 Skymasters, die geen drukcabines hadden, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het intercontinentale en transatlantische luchtverkeer, niet alleen vanuit Nederland maar over de gehele wereld. Toch bestaan er niet veel Constellations en Super Constellations meer. In totaal werden er van de Constellation en de verlengde Super Constellation 856 exemplaren gebouwd. Daarvan zijn nog maar enkele toestellen over, waarvan de meeste als wrak. Het aantal Connie's dat in musea bewaard is gebleven, is op de vingers van een hand te tellen. Om dit bijzondere vliegtuig voor het nageslacht te bewaren is de Aviodome, in samenwerking met de Stichting Constellation Nederland, de actie "Connie's Comeback" gestart. De deelnemende organisaties hebben ook de overtuiging, dat er in ons land voldoende draagvlak en belangstelling bestaat om zo'n belangrijk passagiersvliegtuig te bewaren. Daarom doen de twee organisaties een beroep op iedereen die de luchtvaart een warm hart toedraagt.
Hoezeer Nederland met haar rijke en trotse luchtvaartgeschiedenis is begaan, hebben acties rond de redding van de Fokker-erfenis en de aankoop van de DC-2 "Uiver" bewezen. Daarbij is het, wat deze generatie vliegtuigen betreft, vijf voor twaalf! Het is de laatste kans om dit klassieke en zo bijzondere vliegtuig in ons land voor ons nageslacht te bewaren...!!!

Helpen
Iedereen die het luchtvaartmuseum Aviodome wil helpen om dit bijzondere vliegtuig toe te voegen aan onze Nationale Collectie Luchtvaarterfgoed, kan een machtigingskaart aanvragen bij het luchtvaartmuseum Aviodome (tel. 020 406 8000) of een bedrag overmaken op bankrekening 38.30.03.830 t.n.v. St. Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome-Schiphol, o.v.v. uw naam en adres en de vermelding "Connie's Comeback". Donateurs van 50 Euro of meer ontvangen een bijzonder sponsorpakket met Constellation-souvenirs. www.aviodome.nl

Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome-Schiphol, Peter F. A. van de Noort, 4 april 2001.