FNV

Mevrouw T. Netelenbos
Postbus 20901
2500 EX Den Haag

Contactpersoon
F van der Steen
uw kenmerk
DGP/M/MV/U.01.00934
onderwerp
Arbitrage commissie De Ruiter

Geachte mevrouw Netelenbos,

Uw brief met de afspraken die u met de Raad van Commissarissen van de NS en de directie van NS NV hebt gemaakt, hebben wij in goede orde ontvangen. In uw brief wordt als datum van de afspraken 1 februari 2001 genoemd. Wij nemen aan dat naar de afspraken van 1 april 2001 verwezen wordt.

Onderdeel van de afspraken is het verzoek aan de advies- en arbitragecommissie voor de Rijksdienst De Ruiter om bindend te arbitreren over het arbeidsgeschil inzake procesvereenvoudiging. Tevens wordt aan deze commissie gevraagd te adviseren over overige kwesties betreffende het arbeidsgeschil, die de commissie relevant acht.

U verzoekt FNV Bondgenoten, de andere betrokken vakbonden en de directie van NS om met die arbitrage in te stemmen.

Uw schriftelijke verzoek kwam op 3 april 2001 om 15.28 uur in ons bezit. Op dat moment had u uw verzoek ook al via de media aan ons gedaan en hebben wij via de media laten weten dat wij niet op uw verzoek om in te stemmen met arbitrage in zullen gaan.

Wij willen onze afwijzing graag nader toelichten.

FNV Bondgenoten treedt op als belangenbehartiger van haar leden, in dit geval haar leden in het openbaar vervoer. De bond wil graag een bijdrage leveren aan het op peil brengen of houden van de kwaliteit van het openbaar vervoer.

De NS ziet zich geplaatst voor een ingrijpende reorganisatie om kwaliteit te kunnen leveren. Om een reorganisatie tot een succes te maken is betrokkenheid van het personeel nodig.

De verhouding tussen de directie van de NS en het personeel is niet goed. Dat heeft niet alleen te maken met de discussie over procesvereenvoudiging. De communicatie van de directie met het personeel is niet goed. De werknemers van de NS ervaren gedurende langere tijd de druk van het feit dat er te weinig personeel en materieel is. Ziekteverzuimcijfers tot 30% spreken wat dat betreft voor zich.

Arbitrage over het arbeidsgeschil inzake de procesvereenvoudiging levert naar onze overtuiging dan ook geen bijdrage aan het normaliseren van de betrekkingen tussen de directie en het personeel en aan het oplossen van de hiervoor genoemde knelpunten. FNV Bondgenoten is er zich van bewust dat het niet ingaan op het verzoek van de Minister om bindende arbitrage te accepteren inhoudt dat de arbitrage niet kan plaatsvinden.

FNV Bondgenoten heeft de directie van de NS een ultimatum gesteld, waarin de NS tot woensdag 4 april 2001, 18.00 uur, in de gelegenheid gesteld wordt om in te gaan op eisen die wel een verbetering kunnen brengen in de hiervoor genoemde situatie. De aangekondigde stakingen op 5 en 6 april 2001 zullen plaatsvinden, tenzij de directie van de NS alsnog op de eisen ingaat.

De Minister geeft in haar afspraken met de Raad van Commissarissen en de directie van NS NV aan dat 10 juni 2001 als invoeringsdatum van de procesvereenvoudiging een gegeven is. Vanuit de gedachte dat het hele 'spoorboekje' niet meer op z'n kop gezet kan worden, kan FNV Bondgenoten zich daarbij iets voorstellen.
Het spoorboekje is de weerslag van vele contracten, van de inzet van materieel en personeel. In de laatste fase van het planningsproces, de koppeling van personeel aan materieel, zijn wel degelijk wijzigingen mogelijk.

De wijze waarop op 10 juni 2001 het personeel aan materieel gekoppeld wordt, levert volgens KPMG maximaal een kwaliteitsverbetering op van 0,89%. Dan moet wel aan de randvoorwaarden voldaan worden dat er voldoende materieel en personeel beschikbaar is. Zo niet, dan levert het een kwaliteitsverslechtering op. Uitvoering van de plannen van NS betekent dat naast het huidig personeelstekort er een extra personeelstekort gecreëerd wordt van 250 FTE.

Voor het personeel is de kwaliteitsverslechtering groter dan het voordeel dat de onderneming en de reizigers ervan zullen ervaren. De variatie in het werk zal enorm afnemen en door het personeelsgebrek zal de werkdruk toenemen.

Wat FNV Bondgenoten betreft ligt in een andere koppeling van het personeel en materieel de mogelijkheid voor de directie om de stakingen af te wenden en te starten met het normaliseren van de betrekkingen. Dat is hard nodig om binnen de NS rust terug te krijgen. Zodat de directie en de ondernemingsraad samen op zoek kunnen om uit te zoeken hoe, binnen de taakstelling van de directie en binnen het kader van de WOR, afspraken gemaakt kunnen worden om de variatie in het werk zo optimaal mogelijk te laten zijn.

FNV Bondgenoten wil graag een steentje bijdragen aan kwalitatief goed openbaar vervoer. Zij verstaat daaronder dat de reizigers goede voorzieningen hebben en kunnen rekenen op de mensen die van vervoeren hun werk maken. Echt goed is het pas, als die mensen er dan ook op kunnen rekenen dat er aandacht is voor de kwaliteit van hun werk.

Wij hopen u inzicht gegeven te hebben in onze beweegredenen, om niet in te gaan op uw verzoek om in te stemmen met arbitrage. Daarnaast hebben wij de gelegenheid te baat genomen om u deelgenoot te maken van ons idee, over hoe de problematiek bij de NS aangepakt kan worden. Wij zijn graag bereid tot nadere toelichting.

Een afschrift van dit schrijven sturen wij naar de andere betrokken vakbonden, de directie van NS en leden van de Tweede Kamer

Hoogachtend,

Andries van de Berg
Bestuurder FNV Bondgenoten