Mevrouw T. Netelenbos
Postbus 20901
2500 EX Den Haag
Contactpersoon
F van der Steen
uw kenmerk
DGP/M/MV/U.01.00934
onderwerp
Arbitrage commissie De Ruiter
Geachte mevrouw Netelenbos,
Uw brief met de afspraken die u met de Raad van Commissarissen van de NS en de directie van NS
NV hebt gemaakt, hebben wij in goede orde ontvangen.
In uw brief wordt als datum van de afspraken 1 februari 2001 genoemd. Wij nemen aan dat naar de
afspraken van 1 april 2001 verwezen wordt.
Onderdeel van de afspraken is het verzoek aan de advies- en arbitragecommissie voor de
Rijksdienst De Ruiter om bindend te arbitreren over het arbeidsgeschil inzake
procesvereenvoudiging. Tevens wordt aan deze commissie gevraagd te adviseren over overige
kwesties betreffende het arbeidsgeschil, die de commissie relevant acht.
U verzoekt FNV Bondgenoten, de andere betrokken vakbonden en de directie van NS om met die
arbitrage in te stemmen.
Uw schriftelijke verzoek kwam op 3 april 2001 om 15.28 uur in ons bezit. Op dat moment had u uw
verzoek ook al via de media aan ons gedaan en hebben wij via de media laten weten dat wij niet op
uw verzoek om in te stemmen met arbitrage in zullen gaan.
Wij willen onze afwijzing graag nader toelichten.
FNV Bondgenoten treedt op als belangenbehartiger van haar leden, in dit geval haar leden in het
openbaar vervoer. De bond wil graag een bijdrage leveren aan het op peil brengen of houden van
de kwaliteit van het openbaar vervoer.
De NS ziet zich geplaatst voor een ingrijpende reorganisatie om kwaliteit te kunnen leveren.
Om een reorganisatie tot een succes te maken is betrokkenheid van het personeel nodig.
De verhouding tussen de directie van de NS en het personeel is niet goed. Dat heeft niet alleen te maken met de discussie over procesvereenvoudiging. De communicatie van de directie met het personeel is niet goed. De werknemers van de NS ervaren gedurende langere tijd de druk van het feit dat er te weinig personeel en materieel is. Ziekteverzuimcijfers tot 30% spreken wat dat betreft voor zich.
Arbitrage over het arbeidsgeschil inzake de procesvereenvoudiging levert naar onze overtuiging dan ook geen bijdrage aan het normaliseren van de betrekkingen tussen de directie en het personeel en aan het oplossen van de hiervoor genoemde knelpunten. FNV Bondgenoten is er zich van bewust dat het niet ingaan op het verzoek van de Minister om bindende arbitrage te accepteren inhoudt dat de arbitrage niet kan plaatsvinden.
FNV Bondgenoten heeft de directie van de NS een ultimatum gesteld, waarin de NS tot woensdag 4
april 2001, 18.00 uur, in de gelegenheid gesteld wordt om in te gaan op eisen die wel een
verbetering kunnen brengen in de hiervoor genoemde situatie.
De aangekondigde stakingen op 5 en 6 april 2001 zullen plaatsvinden, tenzij de directie van de NS
alsnog op de eisen ingaat.
De Minister geeft in haar afspraken met de Raad van Commissarissen en de directie van NS NV aan
dat 10 juni 2001 als invoeringsdatum van de procesvereenvoudiging een gegeven is.
Vanuit de gedachte dat het hele 'spoorboekje' niet meer op z'n kop gezet kan worden, kan FNV
Bondgenoten zich daarbij iets voorstellen.
Het spoorboekje is de weerslag van vele contracten, van de inzet van materieel en personeel. In de
laatste fase van het planningsproces, de koppeling van personeel aan materieel, zijn wel degelijk
wijzigingen mogelijk.
De wijze waarop op 10 juni 2001 het personeel aan materieel gekoppeld wordt, levert volgens KPMG
maximaal een kwaliteitsverbetering op van 0,89%. Dan moet wel aan de randvoorwaarden voldaan
worden dat er voldoende materieel en personeel beschikbaar is. Zo niet, dan levert het een
kwaliteitsverslechtering op. Uitvoering van de plannen van NS betekent dat naast het huidig
personeelstekort er een extra personeelstekort gecreëerd wordt van 250 FTE.
Voor het personeel is de kwaliteitsverslechtering groter dan het voordeel dat de onderneming en de
reizigers ervan zullen ervaren. De variatie in het werk zal enorm afnemen en door het
personeelsgebrek zal de werkdruk toenemen.
Wat FNV Bondgenoten betreft ligt in een andere koppeling van het personeel en materieel de
mogelijkheid voor de directie om de stakingen af te wenden en te starten met het normaliseren van
de betrekkingen. Dat is hard nodig om binnen de NS rust terug te krijgen. Zodat de directie en de
ondernemingsraad samen op zoek kunnen om uit te zoeken hoe, binnen de taakstelling van de
directie en binnen het kader van de WOR, afspraken gemaakt kunnen worden om de variatie in het
werk zo optimaal mogelijk te laten zijn.
FNV Bondgenoten wil graag een steentje bijdragen aan kwalitatief goed openbaar vervoer. Zij
verstaat daaronder dat de reizigers goede voorzieningen hebben en kunnen rekenen op de mensen
die van vervoeren hun werk maken. Echt goed is het pas, als die mensen er dan ook op kunnen
rekenen dat er aandacht is voor de kwaliteit van hun werk.
Wij hopen u inzicht gegeven te hebben in onze beweegredenen, om niet in te gaan op uw verzoek
om in te stemmen met arbitrage. Daarnaast hebben wij de gelegenheid te baat genomen om u
deelgenoot te maken van ons idee, over hoe de problematiek bij de NS aangepakt kan worden. Wij
zijn graag bereid tot nadere toelichting.
Een afschrift van dit schrijven sturen wij naar de andere betrokken vakbonden, de directie van NS en
leden van de Tweede Kamer
Hoogachtend,
Andries van de Berg
Bestuurder FNV Bondgenoten