Partij van de Arbeid

charset="iso-8859-1"

Den Haag, 4 april 2001

BIJDRAGE VAN LUCY KORTRAM (PVDA) AAN HET ALGEMEEN OVERLEG PERMANENTE BEWONING RECREATIEVERBLIJVEN EN LANGKAMPEERDERS

DE PVDA-FRACTIE VRAAGT OM EEN KNIP IN DE AANPAK

Permanente bewoning speelt al heel lang, maar de omvang van het verschijnsel is pas recent tot de Kamer doorgedrongen. Sommige gedoogsituaties duren al langer dan 20 jaar. Hebben wij met z'n allen liggen slapen, vraag ik me af? Een pluim overigens voor Gelderland en daarmee ook voor deze minister, die samen met deze provincie en gemeenten al geruime tijd initiatieven op dit gebied ontplooien. De PvdA-fractie is tegen permanente bewoning van recreatiewoningen en tegen legalisering hiervan. Wij plaatsen dan ook vraagtekens achter het 'contourenvoorstel' waardoor recreatiewoningen binnen de rode contouren, reguliere woonvoorraad kunnen worden. Dit beleid zal ten koste gaan van recreatiegebieden (onttrekking leidt immers tot nieuwbouw), maar ook leiden tot willekeurige verrijking. Echte slachtoffers zijn dan recreanten met een smalle beurs. Bovendien verruimt het niet de mogelijkheden van alle gemeenten (b.v. voor Gelderse gemeenten is het ondenkbaar dat mensen permanent gaan wonen in het centraal Veluws natuurgebied).

DE PVDA-FRACTIE IS TEGEN LEGALISERING

De PvdA-fractie pleit daarom voor het inzetten van bestaande en nieuwe instrumenten om gedoogsituaties te voorkomen, om ze op te heffen en om legalisering te voorkomen. Daarbij vinden wij dat de aanpak van permanente bewoning niet voorbij kan gaan aan verschillende lokale omstandigheden zoals langer of korter gedoogbeleid of bij burgers gewekte verwachtingen. Wij pleiten dan ook voor een knip in de aanpak: gemeenten die al met de gebakken peren zitten, zullen adequate instrumenten moeten krijgen om naast preventief ook curatief op te kunnen treden alsmede de bewijsvoering rond te kunnen krijgen. In overige situaties zal er vooral behoefte aan preventieve instrumenten zijn. De aan te reiken instrumenten zullen effectief, doelmatig en overzichtelijk moeten zijn.

DE PVDA-FRACTIE VRAAGT EXTRA AANDACHT VOOR GEMEENTEN DIE MET DE GEBAKKEN PEREN ZITTEN

Mijn fractie vraagt zich af of het voorgesteld instrumentarium een voldoende steun in de rug is voor de gemeenten die scheef gegroeide situaties moeten oplossen. Ik denk b.v. aan situaties waar al 10 of 20 jaar gedoogd wordt, waar hele dorpen van recreatiewoningen ontstaan waar permanent gewoond wordt. Maar ik denk ook aan gemeenten waarin een duidelijke relatie ligt tussen een krappe woningvoorraad en permanente bewoning. Regulering van de bouwvergunningsplicht, hoewel waardevol voor de problematiek van langkampeerders, en een adequaat en actueel bestemmingsplan brengt gemeenten dan niet veel verder. Maar vooral denk ik aan de handhaving. Want hoe blij gemeenten ook zijn met de aangekondigde en zeer belangrijke sanctiemiddelen, wanneer je als gemeente een overtreding niet kunt bewijzen, wanneer je de bewijsvoering niet rond krijgt, heb je niets aan sancties.

Nu maken gemeenten gebruik van intensieve recherchemethoden die bewoners hevig irriteren en die gemeenten handen vol geld kosten: meer dan 10.000 gulden per geval van handhaving. Dit is een zware opgave voor gemeenten omdat zij handhavingstaken hebben op meerdere terreinen. Voor wat betreft volkshuisvesting alleen al brandveiligheid, bouwbesluit, onrechtmatige bewoning. Deze handhavingstaken concurreren met elkaar qua tijdsinvestering en investering in middelen. Maar het moet allemaal wel gebeuren. Wat is er precies op tegen bewoners verplicht te stellen gemeenten te informeren over waar zij hun hoofdverblijf hebben? Gemeenten moeten simpel kunnen vragen: waar woont u (hoofdverblijf), toon dat aan. En gemeenten zouden het recht moeten krijgen de gegevens te controleren en de feiten die zij van de betrokken personen krijgen als voldoende bewijsmiddel te gebruiken. Gemeenten menen dat dit het makkelijkst kan via een kleine wijziging van de Wet op de gemeentelijke basisadministratie (GBA).

De PvdA-fractie vraagt de minister dan ook of hij bereid is samen met de relevante bewindspersoon serieus na te gaan of en op welke wijze dit verzoek vorm zou kunnen krijgen en hierover een notitie naar de Kamer te sturen.

DE PVDA-FRACTIE WIL EEN SLUITENDE AANPAK

Wat betreft gemeenten waarbinnen recreatiewoningen worden gebouwd zal vooral preventief gewerkt kunnen worden. Zo biedt de wet op de ruimtelijke ordening mogelijkheden voor strafrechtelijk aanpak (maximaal 6 maanden), maar dan moet het bestemmingsplan van een gemeente dit wel mogelijk maken. Vrijwel alle gemeenten doen dit, meldt de minister. Wij gaan er vanuit dat de minister bedoelt dat daar waar recreatiewoningen voorkomen gemeenten ook feitelijk een dergelijke strafbepaling hebben opgenomen in hun bestemmingsplan en dat ook de Rijksinspectie daar nauwlettend op toeziet. Gaan wij daar terecht van uit?

In het voorstel van de minister, het onder de Wet op de openluchtrecreatie brengen van zomerhuizen, vragen wij ons af of met 'zomerhuizen' op alle recreatiewoningen wordt gedoeld. Het doel is de exploitanten mede verantwoordelijk te maken voor permanente bewoning.

Dit juichen wij toe maar zullen deze exploitanten ook beschikken over mogelijkheden om oneigenlijk gebruik van recreatiewoningen door eigenaren af te dwingen? Of gaat het alleen om een meldingsplicht?

Het voorgestelde instrumentarium is volgens ons adequaat als het overzichtelijk is en doelmatig en effectief werkt. In dit opzicht maken wij ons zorgen over al de beleidsvelden/ministeries die een rol hebben in de aanpak (ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, financiën, justitie, landbouw)? Graag vernemen wij expliciet of in uw opvatting de voorgestelde aanpak sluitend is wat betreft preventie en bewijsvoering. Welke witte vlekken zitten er nog in? Voor ons is de kern bewijsrechtelijk geaccepteerd te krijgen dat iemand die in overtreding is aangepakt kan worden, dat dit financieel door gemeenten is op te brengen en dat dit zorgvuldig gebeurt. Graag antwoord dus op de volgende twee vragen:




* Hoe schat u zelf de doelmatigheid en effectiviteit van de door u voorgestelde aanpak in?


* Bent u bereid de resultaten van deze aanpak te monitoren en periodiek naar de Kamer te sturen?

DE PVDA-FRACTIE WIL HET INSPECTIETOEZICHT VERSTERKEN

Kan het inspectietoezicht t.a.v. dit vraagstuk verbeterd worden? Volgens onze informatie is er de laatste 20 jaar niet zoveel gebeurd. Waarom komt de inspectie nu pas in beeld? De verantwoordelijkheid van het Rijk reikt toch verder dan wetgeving en maatregelen aanreiken.

Wij willen de minister dan ook verzoeken aan de inspectie op te dragen in de inspectierapporten standaard aandacht te besteden aan deze problematiek en hierover periodiek aan de Kamer te rapporteren.