- Persbericht -

INFORMATICA INTRODUCEERT ANALYTISCHE APPLICATIES OP DE EUROPESE MARKT

Analyse van alle transacties en relaties met klanten, partners, werknemers en toeleveranciers door het gebruik van geïntegreerde applicaties

11 april 2001 - Informatica Corporation, leverancier van analytische e-Business software, introduceert vandaag de Informatica applicaties op de Europese markt: de eerste volledige 'cross-value chain' familie van analytische applicaties. De Informatica applicaties familie bestaat uit Informatica eCRM, eBusiness Operations, eProcurement en eMarketplace. Deze applicaties zijn uniek in de manier waarop ze kritieke informatie kunnen integreren en analyseren. Informatie afkomstig uit alle functionele bedrijfsafdelingen kan geïntegreerd en geanalyseerd worden en beslissingnemers krijgen een zeer waardevol en volledig overzicht van hun bedrijfsvoering. Dit inzicht in de bedrijfsvoering is onmisbaar voor de prestatie en winstgevendheid van het bedrijf.

Dr. Wolfgang Martin, senior vice president van Application Delivery Strategies bij de META Group zegt hierover het volgende: "De grootste waarde voor een organisatie ligt in de mogelijkheid om analyse over de gehele bedrijfsvoering te kunnen uitvoeren, van de leveranciers, via de interne bedrijfsoperatie, tot de klanten. META Group verstaat onder analytische applicaties die software die de belangrijkste informatie naar boven haalt om de prestatie van het bedrijfsproces te meten en te managen. De belangrijkste leveranciers in deze markt moeten analytische applicaties bieden die een geïntegreerde analyse leveren van de gehele bedrijfsvoering. Bovendien moeten die applicaties een uitgebreid overzicht geven van elk aspect van de bedrijfsvoering op verschillende niveaus, zoals binnen afdelingen, maar ook op het niveau van de B2B samenwerking."

De Informatica applicaties zijn de enige geïntegreerde familie van analytische applicaties die het bedrijven mogelijk maakt om hun relaties met klanten, partners, werknemers en leveranciers over de gehele bedrijfsvoering te evalueren. Deze unieke 'cross-functional' analyse wordt bereikt door informatie vanuit een verscheidenheid van afzonderlijke transactiesystemen uit het gehele bedrijf, zoals ERP, CRM of eBusiness systemen, samen te brengen in een 'best-practice' metriek. Deze metriek levert een consistent en volledig overzicht van het bedrijf en omspant alle functionele afdelingen en bedrijfslocaties.

"Vandaag de dag hebben bedrijven een voortdurend groeiend aantal operationele systemen verspreid over verschillende locaties. Dit zorgt voor afzonderlijke eilanden van informatie," zegt Ediz Ertekin, Informatica's vice president van Europa. "Om deze rijkdom aan informatie effectief te gebruiken om bedrijfsinzicht te krijgen, moet een eenduidig overzicht van alle verschillende bedrijfsprocessen verkregen worden, van klanten tot toeleveranciers. Informatica applicaties is de enige geïntegreerde analytische software die nu beschikbaar is en die de kritieke metriek levert voor een compleet overzicht van het bedrijf. De applicaties doen dit door de informatie vanuit een verscheidenheid aan bronnen te combineren."

De Informatica applicaties zijn al sinds vorig jaar juni in Amerika beschikbaar en zijn gelicenseerd aan grote bedrijven als Brocade, Cisco, Motorola, Philips, Hewlett-Packard, GE en Freightliner. Veel van deze bedrijven zullen ook hun Europese operatie betrekken bij de implementatie van de applicaties in het bedrijf.
"Wij hebben de Informatica applicaties met name gekozen vanwege de mogelijkheid van een totale analyse over de gehele bedrijfsvoering. Wat voor ons ook belangrijk was in de keuze is de kracht en het bewezen succes van het Informatica data-integratie platform waarop de analytische applicaties gebouwd zijn," zegt Jim Cates, vice president Information Technology en CIO van Brocade Communications Systems. "Naarmate Brocade haar wereldwijde activiteiten uitbreidt, zal de geïntegreerde bedrijfsinfrastructuur die ten grondslag ligt aan de Informatica applicaties ons een waardevol 'cross-functional' overzicht van real-time bedrijfsinformatie geven. Dit zal ons helpen om ook de toegang vanuit het hele bedrijf tot essentiële informatie te vergroten."

De Informatica applicaties familie bestaat uit vier nauw geïntegreerde analytische applicaties:

* Informatica eCRM/eSite
Met de complete klanteninformatie vanuit alle verkoopkanalen, waaronder zowel online als traditionele kanalen, gecombineerd met krachtige analyse, levert Informatica eCRM een uitgebreid inzicht in alle klantenrelaties. Informatica eCRM verschaft uitgebreide bedrijfsmetriek om bijvoorbeeld de efficiëntie van de marketingactiviteiten, het website verkeer, de eCommerce en traditionele verkoopactiviteit, alle lopende klantentransacties, de waarde van een verkoopcyclus en de mate waarin klanten overlopen naar de concurrentie of trouw zijn aan de leverancier te meten. Met Informatica eCRM krijgen bedrijven een grondig begrip van het gedrag van klanten en hun aankooptrends, wat een gedegen basis levert voor de ontwikkeling van verkoop- en marketingcampagnes, en nieuwe producten en diensten.


* Informatica eBusiness Operations
Door de integratie van operationele informatie vanuit de gehele bedrijfsvoering helpt Informatica eBusiness Operations bij de analyse en verbetering van de financiële prestaties, de kwaliteit van personeelszaken, en de efficiëntie van de operationele activiteiten. Met de Informatica eBusiness Operations applicatie kunnen bedrijven zeer snel belangrijke trends en subtiele veranderingen in het bedrijfsproces waarnemen die invloed kunnen hebben op de bedrijfsvoering. De applicatie bevat een ruime bedrijfsmetriek voor de analyse van kritieke zaken, zoals de winstgevendheid van een product, de quick ratio, de uitstaande dagverkoop, het personeelsverloop, de arbeidsvoorwaarden en de operationele kosten.


* Informatica eProcurement
Om bedrijven te helpen bij de evaluatie van de effectiviteit van de orderverwerking en de relaties met de toeleveranciers, analyseert de Informatica eProcurement applicatie de verkregen bedrijfsmetriek op het gebied van materiaalaankopen, het aantal producten dat retour gezonden wordt na bezichtiging, aankoop/verkoop volumes, de mate waarin producten op tijd geleverd worden, en waarderingscijfers. Met Informatica eProcurement applicatie kunnen bedrijven alle aankopen via alle kanalen analyseren. Dit levert belangrijk inzicht, dat nodig is om effectief leveranciersrelaties te evalueren en om kosten terug te brengen of te elimineren die voortkomen uit directe en indirecte producten en diensten over de gehele leveringsketen.


* Informatica eMarketplace
Deze applicatie is speciaal ontwikkeld voor de unieke analytische behoeften van online marktplaatsen. De nieuwe Informatica eMarketplace applicatie helpt B2B marktplaatsen om de efficiëntie te verbeteren en levert de deelnemende kopers en leveranciers waardevol eBusiness inzicht. Informatica eMarketplace verschaft de analytische mogelijkheid om de steeds populairdere internetveilingen en marktplaatsen te optimaliseren, zowel voor de koper als voor de verkoper. De Informatica eMarketplace applicatie werkt samen met alle eMarketplace systemen, waaronder Ariba Marketplace(tm) en Ariba Dynamic Trade(tm) applicaties.

"Wij vervullen de marktbehoefte aan een compleet nieuwe generatie analytische applicaties. Applicaties die bedrijfsinzicht leveren aan alle kenniswerkers in een organisatie, een aantal dat kan oplopen tot vele duizenden individuen met een verscheidenheid aan verantwoordelijkheden," zegt Marv Mouchawar, senior vice president en general manager, Informatica Applications. "Bedrijven nemen niet langer genoegen met het feit dat bedrijfsinformatie en inzicht slechts beschikbaar is voor een beperkt groepje experts binnen afzonderlijke afdelingen. Het gaat erom dat iedereen die toegang heeft tot de bijeengebrachte bedrijfsinformatie daar toegevoegde waarde uit kan halen die hen helpt in de uitvoering van hun verantwoordelijkheden."

Recente verbeteringen van de Informatica Applications 4.1 De Informatica eCRM, eBusiness Operations en eProcurement applicaties hebben pas een aantal belangrijke 'customer-driven' veranderingen ondergaan. Daarnaast is de Informatica eMarketplace applicatie toegevoegd aan de applicaties familie.

De toegevoegde functionaliteit omvat de mogelijkheid tot analyse van het succes van marketingcampagnes om zo de effectiviteit van dergelijke campagnes te vergroten, de efficiëntie van zowel directe als indirecte leveringsprocessen binnen de gehele bedrijfsketen te evalueren, en om verschillende processen en functies van personeelszaken te analyseren. De Informatica eMarketplace applicatie is geïntroduceerd om de winstgevendheid van private en publieke exchanges te vergroten, om de deelnemende kopers in staat te stellen kosten te drukken en de inkoopefficiëntie te verbeteren, en om verkopers te helpen de verkoop te vergroten door de analyse van aankooppatronen op de marktplaats.

De Informatica applicaties zijn een integraal onderdeel van het Informatica Insight Network, dat een combinatie is van Informatica's PowerCenter data-integratie platform en de analytische applicaties met draadloze-, spraak- en internetaanleveringstechnologie. Dit netwerk stelt bedrijven in staat om data vanuit verschillende bronnen te integreren en deze informatie consistent te analyseren en te personaliseren. Op deze manier ontvangt een groot aantal gebruikers van die informatie relevant inzicht via PC en internetportal, en binnenkort ook via mobiele telefoon of PDA. Het Informatica Insight Network complementeert en maakt optimaal gebruik van de bestaande transactiesystemen van een bedrijf, zoals ERP, CRM, supply chain management, procurement en eCommerce; systemen die operationele efficiëntie mogelijk maken en een rijkdom aan data verschaffen voor een ongeëvenaard bedrijfsinzicht.

De introductie van de applicaties is Informatica's verdere stap in de ontwikkeling van de Europese markt. Vanaf eind maart zijn er meer dan driehonderd Europese klanten. Gedurende de laatste achttien maanden zijn er, via de acquisitie van distributeurs, Informatica kantoren gevestigd in Zwitserland, Nederland en België. Daarnaast waren er al vestigingen in Engeland en Duitsland en bestaat er een uitgebreid netwerk van Europese resellers en partners.

Informatica
Informatica is leverancier van analytische e-Business software, waarmee Business Insight verkregen kan worden in de totale bedrijfsvoering. Meer dan 1100 bedrijven wereldwijd, inclusief de helft van de Fortune 100-bedrijven, gebruiken dagelijks Informatica's Insight Network om bedrijfskritische informatie te integreren, analyseren en personaliseren om zodoende de algehele bedrijfsvoering te kunnen verbeteren en verder te kunnen stroomlijnen. De software van Informatica bestaan uit analytische applicaties, een krachtig data-integratieplatform, ondersteunende diensten en partnerovereenkomsten. Wereldwijde klanten van Informatica zijn onder andere: 3Com, AMD, American Airlines, BMW, Boeing, Borders Group, Chevron, Cisco, CNET, Deutsche Bank, eBay, General Electric, Hewlett-Packard, Inktomi, Merck, Merrill Lynch, MetLife, MCI WorldCom, Motorola, Mutual of Omaha, Philips, Polo Ralph Lauren, Sprint en UBS. Meer informatie over Informatica vindt u op de website: www.informatica.com.

###