CDA gematigd positief over visie Pieper op kilometerheffing
De CDA-fractie is gematigd positief over het onderzoek dat Roel Pieper heeft
gehouden naar de haalbaarheid van een kilometerheffing. Er zijn echter wel
een paar harde voorwaarden die het CDA stelt aan een proef met
kilometerheffing. Zo moet er differentatie naar regio komen, en niet naar
tijd.
Woordvoerder Jacob Reitsma: "Uiteraard vinden wij het winst als hiermee het
verfoeide Rekeningrijden van de baan is. Voor Rekeningrijden bestaat geen
maatschappelijk draagvlak en het had niets te maken met filebestrijding. Het
CDA heeft al vaker gepleit voor variabilisatie (dwz. niet het bezit maar het
gebruik van de auto belasten) en in die gedachte past de kilometerheffing
uitstekend. Het is overigens wel verbazingwekkend dat de minister tot voor
kort beweerde dat ingevoering voor 2010 absoluut onmogelijk was, terwijl de
Kamer uit hoorzittingen moest vernemen dat invoering veel eerder kon. Pieper
bewijst nu het gelijk van de Kamer."
Het CDA heeft een positieve grondhouding ten opzichte van de
kilometerheffing maar stelt wel enkele duidelijke voorwaarden:
1. De huidige autokosten mogen niet worden verhoogd. Dat betekent dat
invoering van kilometerheffing gepaard moet gaan met afschaffing van de
Motorrijtuigen-belasting (MRB) en op termijn ook de Belasting
Personenvoertuigen en Motoren (BPM). De operatie zal budgettair neutraal
moeten zijn.
2. Het element van privacy-bescherming lijkt in het rapport Pieper beter te
zijn ondervangen maar het CDA blijft kritisch op dit punt. We mogen geen Big
Brother-toestanden krijgen.
3. Er zal differentiatie naar regio ingebracht moeten worden. Met het
blokkensysteem van Pieper lijkt dat mogelijk maar het CDA wil precies weten
welke vakken/trajecten in welke provincies liggen. Er zijn immers provincies
waar het gebruik van een auto onontkoombaar is door gebrek aan Openbaar
Vervoer en/of de grote afstanden. Het CDA wil de wegenkaart van Pieper
kunnen beoordelen op een rechtvaardige indeling.
Tenslotte waarschuwt het CDA dat de minister niet moet proberen om toch nog
een verkapte vorm van spitsheffing in te voeren. Als wordt geprobeerd om via
een achterdeur toch nog een vorm van rekeningrijden binnen te halen, zal ook
de kilometerheffing op weerstand gaan stuiten. Het uitgangspunt kan dus niet
zijn dat de automobilist het meest betaalt tijdens de spits. Het CDA wil
differentiatie naar regio, niet naar tijd.