CDA

CDA gematigd positief over visie Pieper op kilometerheffing

De CDA-fractie is gematigd positief over het onderzoek dat Roel Pieper heeft gehouden naar de haalbaarheid van een kilometerheffing. Er zijn echter wel een paar harde voorwaarden die het CDA stelt aan een proef met kilometerheffing. Zo moet er differentatie naar regio komen, en niet naar tijd.

Woordvoerder Jacob Reitsma: "Uiteraard vinden wij het winst als hiermee het verfoeide Rekeningrijden van de baan is. Voor Rekeningrijden bestaat geen maatschappelijk draagvlak en het had niets te maken met filebestrijding. Het CDA heeft al vaker gepleit voor variabilisatie (dwz. niet het bezit maar het gebruik van de auto belasten) en in die gedachte past de kilometerheffing uitstekend. Het is overigens wel verbazingwekkend dat de minister tot voor kort beweerde dat ingevoering voor 2010 absoluut onmogelijk was, terwijl de Kamer uit hoorzittingen moest vernemen dat invoering veel eerder kon. Pieper bewijst nu het gelijk van de Kamer."

Het CDA heeft een positieve grondhouding ten opzichte van de kilometerheffing maar stelt wel enkele duidelijke voorwaarden:
1. De huidige autokosten mogen niet worden verhoogd. Dat betekent dat invoering van kilometerheffing gepaard moet gaan met afschaffing van de Motorrijtuigen-belasting (MRB) en op termijn ook de Belasting Personenvoertuigen en Motoren (BPM). De operatie zal budgettair neutraal moeten zijn.

2. Het element van privacy-bescherming lijkt in het rapport Pieper beter te zijn ondervangen maar het CDA blijft kritisch op dit punt. We mogen geen Big Brother-toestanden krijgen.

3. Er zal differentiatie naar regio ingebracht moeten worden. Met het blokkensysteem van Pieper lijkt dat mogelijk maar het CDA wil precies weten welke vakken/trajecten in welke provincies liggen. Er zijn immers provincies waar het gebruik van een auto onontkoombaar is door gebrek aan Openbaar Vervoer en/of de grote afstanden. Het CDA wil de wegenkaart van Pieper kunnen beoordelen op een rechtvaardige indeling.

Tenslotte waarschuwt het CDA dat de minister niet moet proberen om toch nog een verkapte vorm van spitsheffing in te voeren. Als wordt geprobeerd om via een achterdeur toch nog een vorm van rekeningrijden binnen te halen, zal ook de kilometerheffing op weerstand gaan stuiten. Het uitgangspunt kan dus niet zijn dat de automobilist het meest betaalt tijdens de spits. Het CDA wil differentiatie naar regio, niet naar tijd.