Sector Pers en Public Relations
Contactpersoon: Dries Vandermeersch
E. Jacqmainlaan 20, 1000 Brussel
tel. 02-790 93 06 - fax 02-790 95 06 - gsm: 0477-23 13 57 e-mail: dries.vandermeersch@rago.be

PERSBERICHT
Datum: 11 april 2001
Fax /E-mail bestemd voor: Alle nieuwsredacties

Betreft: Gemeenschapsonderwijs heeft een eigen (niet-gekloonde) identiteit.

Gemeenschapsonderwijs is geen staatsonderwijs
In de recente mediadiscussie over onderwijs menen sommige verantwoordelijken van onderwijskoepels een karikatuur van het gemeenschapsonderwijs te moeten maken om hun eigen structuren te verdedigen. Het Gemeenschapsonderwijs betreurt dit. Hierbij willen wij erop wijzen dat de term staatsonderwijs reeds jarenlang voorbijgestreefd is en het gebruik ervan voorbijgaat aan de autonomie die het gemeenschapsonderwijs reeds sinds 1987 heeft.

Eigen pedagogisch project legt nadruk op waardevorming en persoonlijkheidsontwikkeling. Het gemeenschapsonderwijs werkt op basis van een pedagogisch project dat het in volle onafhankelijkheid ontwikkeld heeft. Dit pedagogisch project heeft veel aandacht voor de waardevorming en ontwikkeling van de persoonlijkheid van elk individu. Dit pedagogisch project werd recent als beste project omschreven in wetenschappelijk onderzoek.

Gemeenschapsonderwijs is democratisch
Het gemeenschapsonderwijs heeft een democratische structuur. Via rechtstreeks verkozen schoolraden en daaruit verkozen raden van bestuur van de scholengroepen hebben ouders rechtstreeks inspraak in het beleid van de school. Het Gemeenschapsonderwijs acht deze democratische bestuursvorm de beste waarborg voor kwalitatief hoogstaand onderwijs omdat zij alle participanten maximaal betrekt in het onderwijsgebeuren.

Samenwerking met andere netten
Het Gemeenschapsonderwijs is principieel voor samenwerking met andere netten. Dit onder de voorwaarde dat dit binnen een pluralistische context kan gebeuren. Met andere officiële netten werkt het gemeenschapsonderwijs reeds samen. Zo bestaan er reeds gezamenlijke leerplannen met andere officiële netten. Enkele scholengemeenschappen werken reeds op een vruchtbare manier met de andere officiële netten. Waar de noodzaak zich voordeed, heeft het gemeenschapsonderwijs zich in het verleden steeds bereid getoond om toe te treden tot samenwerkingsverbanden met alle netten (inclusief het vrije confessionele net) om kwalitatief hoogstaand onderwijs te blijven verzekeren. In de recente discussie rond de regionale technologische centra was het Gemeenschapsonderwijs voorstander van een verregaande samenwerking op materieel en infrastructureel vlak. De stichting Vlaamse Schoolsport bewijst reeds jarenlang dat samenwerking tussen de netten mogelijk is.

Wenst u meer informatie? Neem dan contact op met de persverantwoordelijke, Dries Vandermeersch.