11-4-01
GVB Amsterdam neemt nieuwe Volvo gelede bussen in gebruik
Primeur voor Nederland
De 18 meter lange gelede bussen worden gebouwd op een Volvo
B7LA-chassis. De krachtbron, een D7C290 turbodieselmotor, is verticaal
links achterin geplaatst waardoor een volledig vlakke lage vloer over
de volle lengte van de bus ontstaat. Bij geen van de drie deuren zijn
daardoor treden nodig, zodat passagiers snel en gemakkelijk kunnen in-
en uitstappen. De Volvo zescilinder motor is voorbereid voor Euro 3.
Bovendien is een Volvo CRT uitlaatgasfilter gemonteerd.
Volledig luchtgeveerd
Het chassis heeft onafhankelijke voorwielophanging door middel van
dubbele driehoeksgeleiders en is voorzien van volledige luchtvering
met elektronisch gestuurde hoogteregelventielen. De elektronische
chassiscomponenten zijn door middel van een databus-multiplexsysteem
met elkaar verbonden. Het voordeel van dit systeem is dat er
voertuiginformatie beschikbaar is voor de chauffeur via het dashboard
display. De werkplaats kan met dit display zeer gedetailleerde
voertuiginformatie uitlezen
De Jonckheer-carrosserie, met de kenmerkende ronde vormgeving aan
voor- en achterkant, is nagenoeg gelijk aan de recent door Berkhof
geleverde 130 Jonckheer stadsbussen. Het smaakvolle interieur is
uitgevoerd in een speciale, voor het GVB Amsterdam ontworpen
kleurstelling, en ingericht met comfortabele met kunstleer beklede
stoelen. Voor de staande passagiers zijn in ruime mate voorzieningen
getroffen. De totale vervoerscapaciteit bedraagt 135 passagiers,
onderverdeeld in 47 zitplaatsen en 88 staanplaatsen. Door toepassing
van LCD bestemmingsaanduiders is voor wachtende passagiers bij de
halteplaats duidelijk de bestemming te zien. Voor beveiliging van
chauffeur en passagiers zijn op diverse plaatsen in de bus camera's
gemonteerd.