BedrijfsautoRAI

11-4-01

GVB Amsterdam neemt nieuwe Volvo gelede bussen in gebruik

Primeur voor Nederland

De 18 meter lange gelede bussen worden gebouwd op een Volvo B7LA-chassis. De krachtbron, een D7C290 turbodieselmotor, is verticaal links achterin geplaatst waardoor een volledig vlakke lage vloer over de volle lengte van de bus ontstaat. Bij geen van de drie deuren zijn daardoor treden nodig, zodat passagiers snel en gemakkelijk kunnen in- en uitstappen. De Volvo zescilinder motor is voorbereid voor Euro 3. Bovendien is een Volvo CRT uitlaatgasfilter gemonteerd.

Volledig luchtgeveerd

Het chassis heeft onafhankelijke voorwielophanging door middel van dubbele driehoeksgeleiders en is voorzien van volledige luchtvering met elektronisch gestuurde hoogteregelventielen. De elektronische chassiscomponenten zijn door middel van een databus-multiplexsysteem met elkaar verbonden. Het voordeel van dit systeem is dat er voertuiginformatie beschikbaar is voor de chauffeur via het dashboard display. De werkplaats kan met dit display zeer gedetailleerde voertuiginformatie uitlezen

De Jonckheer-carrosserie, met de kenmerkende ronde vormgeving aan voor- en achterkant, is nagenoeg gelijk aan de recent door Berkhof geleverde 130 Jonckheer stadsbussen. Het smaakvolle interieur is uitgevoerd in een speciale, voor het GVB Amsterdam ontworpen kleurstelling, en ingericht met comfortabele met kunstleer beklede stoelen. Voor de staande passagiers zijn in ruime mate voorzieningen getroffen. De totale vervoerscapaciteit bedraagt 135 passagiers, onderverdeeld in 47 zitplaatsen en 88 staanplaatsen. Door toepassing van LCD bestemmingsaanduiders is voor wachtende passagiers bij de halteplaats duidelijk de bestemming te zien. Voor beveiliging van chauffeur en passagiers zijn op diverse plaatsen in de bus camera's gemonteerd.