Algemeen Financieel Management Koers Nieuws Agenda Toekomst
MCGREGOR FASHION GROUP BOEKT RECORDWINST EN VERWACHT VOORTGAANDE GROEI
IN 2001/02
11 april 2001 -
Omzetgroei 38% tot ruim ¤ 64 miljoen
* Winstgroei vóór afschrijving goodwill en merkrechten met 27% tot
¤ 3,3 miljoen
* Stijging winst per aandeel (vóór stelstelwijziging) met 14% tot
¤ 0,91
* Gerapporteerde winst per aandeel ¤ 0,72
* Voortgaande groei omzet en resultaat in het boekjaar 2001/2002
McGregor Fashion Group NV heeft over het per 31 januari afgesloten
boekjaar 2000/2001 een omzet behaald van ¤ 64,2 miljoen, een
stijging van 38%. (1999/2000 ¤ 46,4 miljoen). Het
bedrijfsresultaat (bruto omzetresultaat minus bedrijfskosten) vóór
afschrijving goodwill en merkrechten nam met 33% toe tot ¤ 5,7
miljoen (1999/2000: ¤ 4,3 miljoen). Met ingang van het boekjaar
2000/2001 wordt betaalde goodwill op acquisities geactiveerd en
afgeschreven. Ook op de merkrechten wordt m.i.v. 2000/2001
afgeschreven. Als gevolg van deze stelselwijziging is de
gerapporteerde netto winst van ¤ 2,62 miljoen vrijwel gelijk aan
die van het voorafgaande jaar (1999/2000: ¤ 2,61 miljoen). De
winst per aandeel kwam uit op ¤ 0,72 per aandeel tegen ¤
0,80 in 1999/2000. Wordt het resultaat echter gecorrigeerd voor de
effecten van de stelselwijziging, dan groeit de netto winst met 27%
tot ¤ 3,3 miljoen en bedraagt de winst per aandeel ¤ 0,91 ,
een toename van 14%. Voor het lopende boekjaar 2001/2002 wordt een
voortgaande groei van omzet en resultaat voorzien.
De autonome omzetgroei bedroeg 13% (¤ 6,3 miljoen), de groei door
acquisities 25% (¤ 11,5 miljoen). Het bruto omzetresultaat nam
met ¤ 6,4 miljoen toe tot ¤ 30,0 miljoen.
De bedrijfskosten (vóór afschrijving immateriële vaste activa) als
percentage van de netto omzet namen af tot 37,8%, tegen 41,6% in het
voorgaande boekjaar 1999/2000.
De financieringslasten bedroegen ¤ 1,7 miljoen, tegen ¤ 1,2
miljoen in het voorgaande boekjaar. De interestdekking bedroeg 2,9.
(1999/2000: 3,5). De belastingen in het verslagjaar bedroegen ¤
620.000 en lagen daarmee effectief op een niveau van 19,1% (1990/2000:
14,6%). Voor de komende jaren wordt een effectieve belastingdruk
voorzien van 22% - 28%.
Het gemiddeld aantal uitstaande aandelen bedroeg 3.632.887, tegen
3.237.710 in 1999/2000.
Aan de jaarlijkse algemene vergadering van aandeelhouders zal worden
voorgesteld het dividend te passeren met het oog op de sterke groei
van de onderneming en de daarmee samenhangende vermogensbehoefte.
In oktober 2000 is door de directeur-grootaandeel-houders M.J.
Schothorst en H.B. Kolff een kortlopende converteerbare
obligatielening verstrekt ten bedrage van ¤ 3,18 miljoen. Deze
lening is per 31 januari 2001 integraal afgelost zonder dat conversie
heeft plaatsgevonden en als zodanig in de balans verwerkt. Van de
lening is ¤ 2,27 miljoen afgelost in contanten en
¤ 908.000 is omgezet in een gewone lening zonder zekerheden met
een looptijd van tenminste 12 maanden.
De solvabiliteit op basis van het garantievermogen (groepsvermogen
vermeerderd met het bedrag van de achtergestelde, converteerbare
obligatielening) bedroeg aan het eind van het boekjaar 29% (ultimo
1999/2000: 30%). De solvabiliteit is gerealiseerd na verwerking
resultaat boekjaar en de geactiveerde goodwill acquisities.
McGregor
De business unit McGregor omvat de groothandelsactiviteiten op het
gebied van McGregor Menswear, McGregor Womenswear, McGregor Junior en
ETP (bedrijfs- en imagokleding). De business unit realiseerde in het
boekjaar 2000/2001 een omzet van ¤ 31,4 miljoen, dat is 49% van
de totale omzet van de groep.
McGregor wordt gedistribueerd naar circa 1300 'multibrand' winkels in
25 landen, voornamelijk in Europa en het Midden-Oosten. En daarnaast
via een netwerk van 24 eigen McGregor shops en 11 McGregor shops op
franchise basis en via de McGregor Shop-in-the-Shop formule op ultimo
boekjaar 61 locaties in vooraanstaande Europese warenhuizen. In 2000
is besloten in de uitbouw van het aantal verkooppunten voorrang te
geven aan het uitbreiden van het aantal Shop-in-the-Shops in de
grotere multibrand herenmodezaken en de warenhuizen. Voordelen hiervan
zijn een minder groot vermogensbeslag, een lager risicoprofiel, minder
grote managementinspanningen en samenwerking met sterke partners
waardoor een versterkte positionering in de markt versneld wordt
bereikt
McGregor Menswear was opnieuw succesvol met goede omzetgroei in de
core markten Nederland, België, Frankrijk en Zwitserland en sterke
groei in markten als Spanje, Italië, Portugal, Engeland en Ierland. In
Frankrijk zijn in 2000 de eerste vier vernieuwde Shop-in-the-Shop
vestigingen in warenhuizen van Galeries Lafayette geopend. Eind 2001
zullen dat er 15 zijn. De opening van nieuwe Shop-in-the-Shops in
andere filialen van Galeries Lafayette valt te verwachten in de
komende jaren. Die uitbreiding is gebaseerd op de zeer goede
ervaringen met de eerste Shops. McGregor heeft zich in die vestigingen
ontwikkeld tot binnen haar segment één van de vier best verkochte
herenmodemerken. Het succes van deze vestigingen betekent voor
McGregor een doorbraak op de Franse markt. Verwacht wordt dat ook
andere grote warenhuisketens in Frankrijk McGregor de mogelijkheid tot
het openen van Shop-in-the-Shop vestigingen zullen bieden.
In voorjaar 2001 zal de McGregor geurlijn worden geïntroduceerd, te
beginnen in Nederland en België. Later volgt de introductie in onder
andere Frankrijk en Zwitserland. De hiervoor in 1999 met Koninklijke
Sanders gesloten licentieovereenkomst voorziet, naast royalty
inkomsten, ook in aanzienlijke ondersteunende reclame-investeringen in
de merknaam McGregor door Koninklijke Sanders.
McGregor Womenswear heeft de sterke groei in het boekjaar 2000/2001
onverminderd voortgezet. Doelstelling voor McGregor Womenswear is een
omzetniveau van tussen de ¤ 9 miljoen en ¤ 12 miljoen op een
termijn van vier tot vijf jaar. In het afgelopen boekjaar was de
bijdrage aan de totale omzet van McGregor Fashion Group ruim 3%, in
het lopende boekjaar zal dat waarschijnlijk circa 5% zijn.
In 2000 werd, eerder dan verwacht, de McGregor Junior lijn gelanceerd. McGregor Junior richt zich op jongens van 2 t/m 14 jaar, wordt verkocht in de betere speciaalzaak en zoekt aansluiting bij de uitstraling van McGregor Menswear. In juli 2000 is gestart met de verkoop van de collectie zomer 2001 aan de detailhandel. Inmiddels is gestart met de najaarscollectie 2001. De verkoopresultaten zijn bijzonder goed. De kleding wordt verkocht in ca. 80 speciaalzaken in België en Nederland. Verwacht wordt dat dit aantal in 2002 zal stijgen tot 120 à 140. Gestreefd wordt naar een landelijke spreiding in de Benelux, voordat begonnen zal worden met verdere Europese distributie. De vooruitzichten voor McGregor Junior zijn bijzonder gunstig.
ETP (bedrijfs- en imagokleding voor de business-to-business markt) realiseerde in het boekjaar circa 6% van de totale groepsomzet. De activiteiten van ETP groeiden in het boekjaar met circa 29%, onder meer als gevolg van het sluiten van grote contracten met opdrachtgevers als Sony, Ford Nederland en Carpetland. Ook voor het lopende boekjaar wordt een sterke groei verwacht. Nieuwe opdrachtgevers zijn onder meer De Bijenkorf en Videoland..
McGregor Retail
De business unit McGregor Retail realiseerde in het boekjaar 2000/2001
een omzet van circa ¤ 10,4 miljoen en bedroeg hiermee 16% van de
totale groepsomzet. Dit betrof de exploitatie van (per 31 januari
2001) 18 McGregor Shops in Nederland en 6 McGregor Shops in België.
In het boekjaar 2000/2001 werden 6 nieuwe McGregor Shops geopend, in Amersfoort (NL), Bussum (NL), Hengelo (NL), Leuven (B), St. Niklaas (B) en St. Petersburg (2e in Rusland), waarvan 3 eigen Shops en 3 franchise. In Polen zijn 6 shops gesloten in verband met problemen met de Poolse franchisenemer. Per ultimo 2000/2001 bedroeg het totale netwerk van McGregor Shops derhalve 35 waarvan 11 in franchise en 24 in eigendom. De omzetten aan de franchisenemers worden overigens verantwoord binnen de divisie McGregor, omdat dit strikt genomen groothandelsomzet betreft en geen (eigen) retail.
Gaastra
Gaastra
Nadat reeds in augustus daartoe overeenstemming was bereikt heeft
McGregor Fashion Group per 2 oktober 2000 alle aandelen verworven van
Gaastra International Sportswear B.V. Gaastra ontwerpt, distribueert
en verkoopt onder eigen merk functionele zeilkleding (zogenaamde
performance gear) en nautisch getinte vrijetijdskleding. De omzet van
Gaastra is vanaf 1 augustus 2000 meegeconsolideerd. De bijdrage van
Gaastra aan de omzet van de groep bedroeg daardoor in het verslagjaar
¤ 7,8 miljoen oftewel 12 % van de totale groepsomzet. Het
wereldwijde eigendom van de merknaam Gaastra voor kleding en
sportswear is in de transactie begrepen.
Na de overname is een aanvang gemaakt met het versterken en verder
professionaliseren van de Gaastra organisatie, om daarmee een basis te
leggen voor de voorgenomen internationale expansie. Zwaartepunt is in
eerste instantie komen te liggen bij het uitbouwen van de styling- en
inkoopafdeling. Tevens is gekeken naar mogelijkheden om synergie en
schaalvoordelen te behalen met de bestaande McGregor organisatie. In
dat kader zijn de inkoopactiviteiten in Azië gebundeld met die van
McGregor Fashion Group en is een betere spreiding van toeleveranciers
bewerkstelligd.
Lapagayo
Bij Lapagayo heeft het jaar 2000/2001 in het teken gestaan van
integratie van automatisering, logistiek en administratie in de
organisatie van McGregor Fashion Group. Verdere aandacht is uitgegaan
naar het opbouwen van nieuwe commerciële teams en de herpositionering
van het merk. In 2000/2001 werd nog een negatief resultaat behaald.
Voor goede winstgevendheid van Lapagayo is verdere schaalvergroting
noodzakelijk. Die stap zal mogelijk sneller kunnen worden gerealiseerd
in een organisatie die zich net als Lapagayo richt op het
midden-segment respectievelijk de kinderkledingmarkt. Daarom wordt
overwogen voor Lapagayo een plaats buiten McGregor Fashion Group te
gaan zoeken. McGregor Fashion Group zal bij de verkoop van Lapagayo de
nodige zorgvuldigheid betrachten en derhalve niet overhaast te werk
gaan. Voor de eventuele verkoop is een periode van 2 jaar
uitgetrokken.
Shirts
In de business unit shirts zijn de activiteiten van de
heren-dress-shirt-merken King, Dimaggio, Elmior en Royal Cotton
ondergebracht, alsmede het damesblousesmerk La Kerko. De business unit
heeft met een gezamenlijke afzet van ruim 500.000 shirts een
toonaangevende positie in de Nederlandse merken-dress-shirtmarkt. De
business unit behaalde in het boekjaar 2000/2001 een omzet van ¤
7,6 miljoen. Daarin is de omzet van Elmi vanaf 1 augustus 2000
meegeconsolideerd. Verwacht wordt dat het resultaat door de positieve
effecten van schaalvergroting op korte termijn zal verbeteren tot de
gehanteerde norm.
De gestage groei van de omzet van King shirts is in het afgelopen
boekjaar voortgezet. In de marktbenadering is de focus verlegd naar
iets luxere kwaliteiten met hogere verkoopprijzen.
Ook Dimaggio heeft de opgaande lijn van de voorgaande jaren in 2000
voortgezet.
Door de acquisitie van Elmi per 18 augustus 2000 zijn de merken
Elmior, Royal Cotton alsook La Kerko verworven. Direct na de
acquisitie is begonnen met de integratie van back office, kantoren en
showrooms in een nieuwe vestiging voor de business unit in Driebergen.
Marketing en commerciële activiteiten van de shirtmerken zijn onder
één leiding gebracht.
Deelnemingen
In maart 2000 is een 331/3% deelneming verworven in het e-commerce
bedrijf Suit Supply B.V. Het bedrijf biedt een nieuw concept voor de
verkoop van herenmode door het combineren van e-commerce en
winkelverkoop op locaties langs snelwegen. De formule is succesvol.
Suit Supply heeft in 2000 twee nieuwe outlets geopend op
snelweglocaties bij Rotterdam en Zwolle. De omzet groeide sterk en er
werd in 2000 een bescheiden positief resultaat behaald
Vooruitzichten
De vooruitzichten voor McGregor Menswear voor het boekjaar 2001/2002
zijn goed.
De voorjaarscollectie 2001 wordt zeer goed verkocht in de winkels en
het openen van een groeiend aantal Shop-in-the-Shops blijkt een
succesvol middel om te groeien in buitenlandse en nieuwe markten. De
voorverkopen van de najaarscollectie 2001 liggen per einde maart 2001
ruim 20% hoger dan vorig jaar op hetzelfde tijdstip.
Op basis van de (voor)verkopen begin 2001 wordt verwacht dat de omzet
van McGregor Womenswear en McGregor Junior in het lopende boekjaar
2001/2002 eveneens sterk zal stijgen.
De focus van McGregor Retail zal in het lopende boekjaar vooral liggen
op autonome groei en de opening van een beperkt aantal nieuwe
vestigingen. De verkopen in de McGregor Shops de eerste 9 weken van
het nieuwe boekjaar liggen ruimschoots boven het jaar ervoor en
rechtvaardigen de verwachting dat de autonome groei van McGregor
Retail zich het lopende boekjaar positief zal kunnen ontwikkelen.
De activiteiten van Lapagayo worden verder gestroomlijnd en zullen
zich concentreren op de Nederlandse markt. Van Lapagayo wordt geen
positieve bijdrage verwacht aan het groepsresultaat het lopende jaar.
Op het gebied van dress-shirts wordt in 2001/2002 voor King, Dimaggio,
Elmior en Royal Cotton een bescheiden doch voortgaande groei van de
omzet verwacht. Met name wordt een verbetering van het rendement
voorzien door schaalvoordelen als gevolg van de vergroting van de
totale afzet van 200.000 naar circa 500.000 shirts per jaar door de
acquisitie van Elmi.
Gaastra zal haar omzet in het lopende boekjaar fors zien toenemen. De
voorverkopen voor najaar 2001 liggen ruim 20% boven het niveau van een
jaar geleden.
Samenvattend voorziet McGregor Fashion Group voor het boekjaar
2001/2002 een voortgaande groei van omzet en resultaat.
Driebergen-Rijsenburg, 11 april 2001
_____
Voor verdere informatie:
McGregor Fashion Group
Jeroen Schothorst, algemeen directeur
Joep van Straaten, financieel directeur
Tel: 0343 - 530 101