CSM

CSM breidt verder uit in zoetwaren in Italië

CSM nv heeft principeovereenstemming bereikt met de Italiaanse investeringsgroep CIR over de overname van 100% van de aandelen van het zoetwarenbedrijf Socalbe in Bologna. De totale overnamesom bedraagt ¤ 132 miljoen. Socalbe realiseert een jaaromzet van circa ¤ 130 miljoen en een bedrijfsresultaat van ¤ 13 miljoen. CSM verwacht de transactie binnen enkele maanden te kunnen afronden.

De overname van Socalbe past uitstekend in de strategie van CSM. CSM streeft naar het verwerven van de leidende positie op de Europese suikerwerkmarkt door acquisities, organische groei en optimale benutting van de mogelijkheden tot synergie. Met onder meer RBV Leaf, Malaco Leaf, de Leaf Groep en Continental Sweets is CSM reeds een van de grootste spelers in Europa. De CSM zoetwarendivisie is in Italië reeds actief met Sperlari en wordt met Socalbe, de nummer 2 speler in de Italiaanse suikerwerkmarkt.

"Wij zijn enthousiast over de overname van Socalbe", aldus Jaap Vink, CEO van CSM. "In Italië namen we met Sperlari al een stevige positie in, vooral in het levensmiddelenkanaal. De overname van Socalbe betekent een aanzienlijke versterking van onze totale marktpositie in Italië en geeft ons bovendien distributiemogelijkheden via het belangrijke bar & tobacco-kanaal. Daarnaast zal CSM dankzij de acquisitie van het suikervrije Dietorelle zijn internationale positie in dit snelst groeiende segment van de markt verder kunnen ontwikkelen."

Naast Dietorelle brengt Socalbe "zoetjes" voor koffie en thee op de markt, onder het bekende merk Dietor. Tevens verricht Socalbe distributieactiviteiten ten behoeve van derden. Ten slotte produceert Socalbe op kleinere schaal granenkoffie en kruidenthee.

CSM zal de overnameprijs in contanten voldoen. De goodwill bedraagt ¤ 106 miljoen. Socalbe zal direct bijdragen aan de groei van de winst per aandeel (voor afschrijving van goodwill). CSM verwacht jaarlijks synergievoordelen te kunnen behalen van ¤ 5 miljoen, te verwezenlijken binnen 2 jaar.

De relevante procedures met de werknemersorganisaties en het vertegenwoordigend overleg in Italië zijn in gang gezet. De voorgenomen overname zal ter verkrijging van goedkeuring worden aangemeld bij de mededingingsautoriteit in Italië.

CSM nv
Diemen, 10 april 2001

Voor informatie: 020 590 6325

CSM nv publiceert de halfjaarcijfers 2000/2001 op 10 mei 2001.

Achtergrondinformatie

CSM nv
CSM is een internationaal opererende onderneming, actief op het gebied van de ontwikkeling, productie, verkoop en distributie van voedingsingrediënten en zoetwaren. CSM behaalde in het boekjaar 1999/2000 een netto-omzet van ¤ 2,7 miljard. De nettowinst bedroeg ¤ 150 miljoen in het afgelopen jaar; het 23ste jaar van ononderbroken winstgroei. CSM's belangrijkste productgroepen zijn bakkerij-ingrediënten, zoetwaren, suiker en melkzuur. CSM heeft vestigingen in Nederland en andere Europese landen, de Verenigde Staten, Canada, Brazilië en Azië. CSM heeft circa 13.000 medewerkers. De CSM zoetwarendivisie, met een omzet in 1999/2000 van ¤ 620 miljoen, is voornamelijk actief in Europa en voorts in Azië. In Europa is de CSM zoetwarendivisie de nummer 2 speler.

Socalbe
Socalbe heeft een aandeel van 9 % in de Italiaanse suikerwerkmarkt, waar het bedrijf de derde plaats inneemt na Perfetti (30 %) en Warner Lambert (14 %). Socalbe realiseert 85 % van zijn netto omzet in Italië. Socalbe heeft twee suikerwerkfabrieken in de regio van Bologna en twee kleinere productievestigingen (in Genua en Reggio Emilia) voor zijn koffie- en theeactiviteiten. Met Dietorelle bezit Socalbe een van de meest bekende zoetwarenmerken van Italië. Het merk is praktisch synoniem met suikervrij snoepgoed en wordt op ruime schaal gedistribueerd, niet alleen via het centraal georganiseerde levensmiddelenkanaal, maar ook via het belangrijke bar & tobacco-kanaal en de traditionele kruidenierswinkels. Het productassortiment van Dietorelle is geheel suikervrij en omvat zuurtjes, gummies (jellies op basis van Arabische gom) en toffees. Dietorelle geniet een hoge mate van merk- en reclamebekendheid. Dietorelle neemt in waarde een aandeel van 38% van het suikervrije segment van de markt voor zijn rekening. Naast zoetwaren produceert Socalbe een assortiment zoetstoffen. In deze groeiende markt (> 3 % per jaar) heeft Socalbe een aandeel van ongeveer 50%. Met Dietorelle en Dietor heeft Socalbe een sterke positie bij bar/tabacchi en traditionele kruideniers. Bovendien is Socalbe actief op het gebied van de productie en distributie van granenkoffie en kruidenthee. Ten slotte is Socalbe vertegenwoordiger van Novartis voor een assortiment levensmiddelenproducten op de Italiaanse markt, voornamelijk in het levensmiddelenkanaal. Het bedrijf heeft 420 werknemers.

Sperlari
Met een aandeel van 6 % is Sperlari de op drie na grootste speler op de Italiaanse suikerwerkmarkt. Het bedrijf geniet een grote bekendheid door zijn seizoens- assortiment nougat-repen en pralines en door de merken Galatine, Gnammi, Scaramellini en Sperlari. In 2000 realiseerde Sperlari een netto omzet van ¤ 68 mln. Sperlari is gevestigd in Cremona, waar ook de belangrijkste fabriek staat. Een kleinere fabriek staat in Gordona. Sperlari heeft 300 werknemers.