Consumentenbond

Consumentenbond verhaalt schade NS-staking op VVMC

Consumenten kunnen klacht en schade melden via ns@consumentenbond.nl

De Consumentenbond roept iedereen op die boos is over de NS-staking van morgen zijn ongenoegen te uiten door een e-mail te sturen naar ns@consumentenbond.nl. De bond zal alle boze reacties verzamelen en via een zwartboek overhandigen aan de onderhandelaars van de VVMC. Ook kunnen mensen via het e-mail adres eventuele schade die zij niet vergoed krijgen van de NS melden bij de Consumentenbond, bijvoorbeeld omdat zij een auto moeten huren of een taxi moeten bestellen voor meer dan vijftig gulden. De bond overweegt een collectieve actie te starten tegen de VVMC en al die schade op de vakbond te verhalen.

De Consumentenbond is van mening dat de staking die de spoorwegvakbond VVMC voor morgen heeft aangekondigd onrechtmatig is. Het platleggen van al het treinverkeer heeft grote gevolgen voor het functioneren van de samenleving. Dat is onder de huidige omstandigheden onzorgvuldig, omdat de staking ongecoördineerd plaatsvindt en de vakbonden gezamenlijke acties aan het voorbereiden zijn voor volgende week. Dat een van de vakbonden ondanks die gezamenlijke acties morgen toch gaat staken, vindt de Consumentenbond "asociaal". Het sollen met een miljoen treinreizigers moet nu echt afgelopen zijn. Vandaar dat de Consumentenbond overweegt om de schade van consumenten via de rechter te verhalen op de VVMC.

Consumentenbond ziet geen mogelijkheden om op zo'n korte termijn de staking van morgen via de rechter te laten verbieden. De Consumentenbond hoopt dat het verhalen van de schade op de VVMC zal voorkomen dat de vakbonden nog langer zo onverantwoord omgaan met de belangen van de consument.