Gemeente Etten-Leur

Duurzaam veilig: omvormen woonwijken tot 30 km-zones

De gemeente Etten-Leur is bezig, in het kader van Duurzaam Veilig, met een aantal wijken om te vormen tot 30 km-zones. De essentie van Duurzaam Veilig is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Door in woonwijken een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen kan de verkeersveiligheid binnen deze wijken aanzienlijk worden verbeterd. Er wordt naar gestreefd om zoveel mogelijk (woon)straten in een wijk onder de werking van de 30 km-zone te laten vallen. Daarnaast zijn er in een wijk meestal één of enkele wegen die min of meer een verkeersfunctie vervullen en deze functie ook in de toekomst behouden. Voor deze wegen blijft ook in de toekomst een maximumsnelheid van 50 km/uur gelden.
Het aanwijzen van wijken als 30 km-zones en het plaatsen van borden met een maximumsnelheid van 30 km/uur aan het begin van een wijk alleen is echter niet voldoende. Om de snelheid in de wijken daadwerkelijk terug te dringen zullen er snelheidsremmende voorzieningen, zoals drempels, verhoogde kruisingsvlakken en inritconstructies, moeten worden getroffen. Uit kostenoverweging en capaciteit is het niet mogelijk om alle wijken in Etten-Leur, waar nu nog een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt, in één keer tot 30 km-zone om te vormen. Een en ander maakt een gefaseerde uitvoering noodzakelijk. Het is de bedoeling dat over ca. 5 jaar de gemeente Etten-Leur duurzaam veilig zal zijn (her)ingericht. Eind vorig jaar/begin dit jaar zijn de wijken De Grient en Etten-Leur Noord (het gebied tussen Plantijnlaan, Spoorlijn, Lichttorenhoofd en Korte Brugstraat) tot 30 km-zone omgevormd. Voor dit jaar staat de wijk Het Hooghuis op het programma om te worden omgevormd tot 30 km-zone.

Informatiebijeenkomst over wijk het hooghuis

In verband daarmee worden de bewoners van de wijk Het Hooghuis uitgenodigd voor een informatie-bijeenkomst op woensdag 11 april aanstaande in de Schonckzaal in het gemeentehuis. Deze bijeenkomst vangt aan om 19.30 uur. Namens het gemeentebestuur zal wethouder Van der Heijden de bijeenkomst openen. Tijdens de bijeenkomst kan kennis worden genomen van de gemeentelijke plannen tot omvorming van de wijk het Hooghuis tot 30 km-zone. Daarbij wordt o.a. duidelijk waar in de wijk welke snelheidsremmende maatregelen worden overwogen. Tijdens de bijeenkomst wordt gelegenheid geboden om schriftelijk op het plan te reageren. Vervolgens ligt het plan nog t/m 27 april 2001 voor een ieder ter inzage bij bureau Beheer en Onderhoud in het gemeentehuis. Ook in deze periode kan nog schriftelijk op het plan worden gereageerd.
Na bovengenoemde periode zullen alle ingekomen reacties in een voorstel worden verwerkt en ter advisering worden aangeboden aan de commissie Openbare Werken op 5 juni 2001. Vervolgens zal het plan op 25 juni 2001 ter vaststelling worden aangeboden aan de raad. Nadat het plan door de raad is vastgesteld, kan met de daadwerkelijke uitvoering van de maatregelen in de wijk worden gestart.

Per 1 mei 2001 wordt de landelijke maatregel "voorrang fietser van rechts" van kracht. In dat kader worden er reeds vóór 1 mei aanstaande maatregelen getroffen in onder andere de Nachtegaal in wijk Het Hooghuis. Nadrukkelijk wijzen wij erop dat voor de maatregelen in verband met "voorrang fietser van rechts" reeds een eerdere inspraakprocedure is geweest. Het uitvoeringsplan "voorrang fietser van rechts" is op 18 december 2000 door de gemeenteraad vastgesteld. De maatregelen die in het kader van "voorrang fietser van rechts" worden genomen staan daarom nu niet meer ter discussie.