Duurzaam veilig: omvormen woonwijken tot 30 km-zones
De gemeente Etten-Leur is bezig, in het kader van Duurzaam Veilig,
met een aantal wijken om te vormen tot 30 km-zones. De essentie van
Duurzaam Veilig is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Door in
woonwijken een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen kan de
verkeersveiligheid binnen deze wijken aanzienlijk worden verbeterd.
Er wordt naar gestreefd om zoveel mogelijk (woon)straten in een
wijk onder de werking van de 30 km-zone te laten vallen. Daarnaast
zijn er in een wijk meestal één of enkele wegen die min of meer een
verkeersfunctie vervullen en deze functie ook in de toekomst
behouden. Voor deze wegen blijft ook in de toekomst een
maximumsnelheid van 50 km/uur gelden.
Het aanwijzen van wijken als 30 km-zones en het plaatsen van borden
met een maximumsnelheid van 30 km/uur aan het begin van een wijk
alleen is echter niet voldoende. Om de snelheid in de wijken
daadwerkelijk terug te dringen zullen er snelheidsremmende
voorzieningen, zoals drempels, verhoogde kruisingsvlakken en
inritconstructies, moeten worden getroffen. Uit kostenoverweging en
capaciteit is het niet mogelijk om alle wijken in Etten-Leur, waar
nu nog een maximumsnelheid van 50 km/uur geldt, in één keer tot 30
km-zone om te vormen. Een en ander maakt een gefaseerde uitvoering
noodzakelijk. Het is de bedoeling dat over ca. 5 jaar de gemeente
Etten-Leur duurzaam veilig zal zijn (her)ingericht.
Eind vorig jaar/begin dit jaar zijn de wijken De Grient en
Etten-Leur Noord (het gebied tussen Plantijnlaan, Spoorlijn,
Lichttorenhoofd en Korte Brugstraat) tot 30 km-zone omgevormd. Voor
dit jaar staat de wijk Het Hooghuis op het programma om te worden
omgevormd tot 30 km-zone.
Informatiebijeenkomst over wijk het hooghuis
In verband daarmee worden de bewoners van de wijk Het Hooghuis
uitgenodigd voor een informatie-bijeenkomst op woensdag 11 april
aanstaande in de Schonckzaal in het gemeentehuis. Deze bijeenkomst
vangt aan om 19.30 uur. Namens het gemeentebestuur zal wethouder
Van der Heijden de bijeenkomst openen. Tijdens de bijeenkomst kan
kennis worden genomen van de gemeentelijke plannen tot omvorming
van de wijk het Hooghuis tot 30 km-zone. Daarbij wordt o.a.
duidelijk waar in de wijk welke snelheidsremmende maatregelen
worden overwogen. Tijdens de bijeenkomst wordt gelegenheid geboden
om schriftelijk op het plan te reageren. Vervolgens ligt het plan
nog t/m 27 april 2001 voor een ieder ter inzage bij bureau Beheer
en Onderhoud in het gemeentehuis. Ook in deze periode kan nog
schriftelijk op het plan worden gereageerd.
Na bovengenoemde periode zullen alle ingekomen reacties in een
voorstel worden verwerkt en ter advisering worden aangeboden aan de
commissie Openbare Werken op 5 juni 2001. Vervolgens zal het plan
op 25 juni 2001 ter vaststelling worden aangeboden aan de raad.
Nadat het plan door de raad is vastgesteld, kan met de
daadwerkelijke uitvoering van de maatregelen in de wijk worden
gestart.
Per 1 mei 2001 wordt de landelijke maatregel "voorrang fietser van
rechts" van kracht. In dat kader worden er reeds vóór 1 mei
aanstaande maatregelen getroffen in onder andere de Nachtegaal in
wijk Het Hooghuis. Nadrukkelijk wijzen wij erop dat voor de
maatregelen in verband met "voorrang fietser van rechts" reeds een
eerdere inspraakprocedure is geweest. Het uitvoeringsplan "voorrang
fietser van rechts" is op 18 december 2000 door de gemeenteraad
vastgesteld. De maatregelen die in het kader van "voorrang fietser
van rechts" worden genomen staan daarom nu niet meer ter discussie.