PROJPREVENTSEKSUELEINTIMIDATIE

Seksueel geweld en school: school veilige haven en onheilsplek

Persbericht

Seksueel geweld en school:
de school als veilige haven èn als plaats des onheils

Al sinds de jaren tachtig wordt aan scholen een belangrijke rol toegekend in het signaleren van seksueel misbruik. Vertrouwensartsen en hulpverleners zien de school als veilige haven. Kinderen en jongeren die in de thuissituatie slachtoffer zijn van seksueel misbruik, kunnen hun leerkracht of hun mentor in vertrouwen nemen.
Door op school over hun thuissituatie te praten, zetten deze leerlingen een eerste stap om het misbruik te stoppen. Tot op de dag van vandaag nemen veel scholen hun signaleringsfunctie uiterst serieus. Zij werken daarbij samen met de regionale Advies- en Meldpunten Kindermishandeling (AMK's), waarin de Buro's vertrouwensarts zijn opgegaan.

Eind jaren tachtig bleek echter uit klachten bij de onderwijsinspectie, dat niet alle scholen zo veilig waren. Op scholen maakten personeel, chauffeurs enz. misbruik van hun positie om leerlingen seksueel te intimideren en te misbruiken. Daardoor werd voor sommige leerlingen de school een plaats des onheils. Als antwoord op deze onveiligheid binnen de schoolsituatie, kwam het Ministerie van Onderwijs met een uitgebreid pakket aan maatregelen en wettelijke voorschriften, waar de scholen massaal gevolg aan gaven.

Anno 2001 worden scholen nog steeds geconfronteerd met signalen van misbruik in de thuissituatie. Jaarlijks komen meer dan 100 klachten over seksuele intimidatie en seksueel geweld op school, binnen bij inspectie, klachtencommissies en politie.

De dubbelrol van de school als veilige haven èn plaats des onheils is dit jaar het thema van de conferentie die het Project Preventie Seksuele Intimidatie op 11 april a.s. van 9.30 - 16.30 uur in de Eenhoorn te Amersfoort organiseert.
Centraal staan dan de antwoorden op de vraag: 'Een veilige school, maar hoe?'
Na een schets hoe de samenwerking tussen de interne contactpersoon, externe vertrouwenspersoon, het AMK en de politie optimaal kan verlopen, en het uitlichten van onderscheiden werkgebieden in misbruiksituaties, volgen workshops met een sterk praktijkgericht accent. De belangrijke rol die de vertrouwens(contact)persoon in dit proces rond veiligheid op school speelt, komt tot uitdrukking in de titel van de conferentie: 'Vertrouwens(contact)persoon tussen school en thuis'