PROJPREVENTSEKSUELEINTIMIDATIE
Seksueel geweld en school: school veilige haven en onheilsplek
Persbericht
Seksueel geweld en school:
de school als veilige haven èn als plaats des onheils
Al sinds de jaren tachtig wordt aan scholen een belangrijke rol
toegekend in het signaleren van seksueel misbruik.
Vertrouwensartsen en hulpverleners zien de school als veilige haven.
Kinderen en jongeren die in de thuissituatie slachtoffer zijn van
seksueel misbruik, kunnen hun leerkracht of hun mentor in vertrouwen
nemen.
Door op school over hun thuissituatie te praten, zetten deze
leerlingen een eerste stap om het misbruik te stoppen. Tot op de dag
van vandaag nemen veel scholen hun signaleringsfunctie uiterst
serieus. Zij werken daarbij samen met de regionale Advies- en
Meldpunten Kindermishandeling (AMK's), waarin de Buro's
vertrouwensarts zijn opgegaan.
Eind jaren tachtig bleek echter uit klachten bij de
onderwijsinspectie, dat niet alle scholen zo veilig waren. Op scholen
maakten personeel, chauffeurs enz. misbruik van hun positie om
leerlingen seksueel te intimideren en te misbruiken. Daardoor werd
voor sommige leerlingen de school een plaats des onheils. Als antwoord
op deze onveiligheid binnen de schoolsituatie, kwam het Ministerie
van Onderwijs met een uitgebreid pakket aan maatregelen en wettelijke
voorschriften, waar de scholen massaal gevolg aan gaven.
Anno 2001 worden scholen nog steeds geconfronteerd met signalen van
misbruik in de thuissituatie. Jaarlijks komen meer dan 100 klachten
over seksuele intimidatie en seksueel geweld op school, binnen bij
inspectie, klachtencommissies en politie.
De dubbelrol van de school als veilige haven èn plaats des onheils is
dit jaar het thema van de conferentie die het Project Preventie
Seksuele Intimidatie op 11 april a.s. van 9.30 - 16.30 uur in de
Eenhoorn te Amersfoort organiseert.
Centraal staan dan de antwoorden op de vraag: 'Een veilige school,
maar hoe?'
Na een schets hoe de samenwerking tussen de interne contactpersoon,
externe vertrouwenspersoon, het AMK en de politie optimaal kan
verlopen, en het uitlichten van onderscheiden werkgebieden in
misbruiksituaties, volgen workshops met een sterk praktijkgericht
accent. De belangrijke rol die de vertrouwens(contact)persoon in dit
proces rond veiligheid op school speelt, komt tot uitdrukking in de
titel van de conferentie: 'Vertrouwens(contact)persoon tussen school
en thuis'