11 Apr 2001 avondflits
In de middaguren werd de beweging van de belangrijkste Europese
indices gedicteerd door het besluit van de Europese Centrale Bank de
rente niet te verlagen. Aanvankelijk daalden de indices sterk, maar
even snel herstelden ze zich. In Amsterdam ging de AEX-index
aanvankelijk zo'n 4 punten naar beneden, waarna de index al spoedig
weer zo'n 6 punten omhoog veerde. Mogelijk anticipeerde de AEX-index
hiermee op de hogere opening in Amerika. Op Wallstreet gingen zowel de
Dow Jones index als de Nasdaq Composite veelbelovend van start. Kort
na de opening van de handel had de Nasdaq Composite al 5% gewonnen. De
Dow Jones bewoog zich het eerste uur van de handel tussen de 10.173 en
10.132 punten. Om kwart voor vijf noteerde de Dow Jones index een
plusje van 4,39 punten op 10.107,39. Op dat moment liet de Nasdaq een
winst zien van 85,77 op 1.937,8. Opvallend was dat in het eerste uur
van de handel op Wallstreet defensieve fondsen verlies lieten zien. Zo
daalden Home Depot, SBC Communication en Philip Morris. Daarentegen
stegen Intel, JP Morgan en City Group. Met een positieve beoordeling
van een vooraanstaande analist betreffende chipfabrikanten, lijkt het
tij voor IT fondsen enigszins te keren. Dat kwam ook tot uitdrukking
bij de fondsen in Amsterdam waar ASMI en ASML tot de grootste stijgers
behoorden. Bij de dalers valt Van der Moolen op dat ruim 5% moest
prijsgeven na teleurstellende verwachtingen aangaande de winstcijfers
over het eerste kwartaal van 2001. De AEX-index ging de dag uit met 12
stijgers, 13 dalers en een plus van 1,06%. Bij de AMX index waren er
14 stijgers, 8 dalers en 3 ongewijzigde fondsen. De Midkap index liet
1,17% winst zien.
Indices om 17.00 uur:
AEX-index 576,49
AMX-index 550,14
Euronext 100 index 907,92
Next 150 index 969,34
Stijgers:
ASM International +11,2%
ASM Lithography +8,24%
BE Semiconductors +6,36%
CMG +8,39%
Philips +8,68%
Vedior +8,33%
VNU +6,56%
Dalers:
Fortis -2,61%
Heineken -2,05%
KPN Qwest -1,71%
Van der Moolen -5,38%
UPC -1,75%
Vendex -4,73%
© Euronext Amsterdam / Marketingcommunicatie