12 april 2001
Aantal verkeersgewonden blijft onveranderd hoog
De Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO juicht het toe dat
volgens voorlopige cijfers van het CBS het aantal verkeersdoden in
2000 met 2% licht is gedaald ten opzichte van 1999. Ondanks deze
uiteindelijk helaas maar beperkte daling in een jaar tijd met 26
verkeersdoden naar 1.160 is er volgens 3VO geen enkele reden tevreden
achterover te gaan leunen, zeker niet gelet op de verwachte toenemende
automobiliteit van 6,5 miljoen personenautos nu naar 9 miljoen in
2020.
Er zal dan ook nog heel veel extra werk door de rijksoverheid en
verkeersveiligheidsorganisaties moeten worden verzet om de
vervolgdoelstelling van de rijksoverheid in 2010 (maximaal 750
verkeersdoden en 14.000 ziekenhuisgewonden) binnen bereik te kunnen
houden. Hierbij speelt ook nog een rol dat het aantal verkeersdoden
thans jaarlijks minder snel daalt dan voorheen en het aantal
verkeersgewonden onveranderd hoog blijft.
Ook al mag dan vorig jaar de taakstelling van de rijksoverheid ten
aanzien van het omlaag brengen van het aantal verkeersdoden (25%
minder verkeersdoden in 2000 in vergelijking met 1986) in 2000 net
zijn gehaald, voor wat betreft de taakstelling van de rijksoverheid
ten aanzien van het omlaag brengen van het aantal verkeersgewonden is
dat beslist niet het geval. In het Nederlandse verkeer is jaarlijks
sprake van 20.000 ernstig gewonden en 100.000 mensen die zich onder
spoedeisende dokters-behandeling moeten stellen. Bovendien is het zo
dat het aantal ziekenhuisgewonden sinds het begin van de jaren
negentig helemaal niet meer is gedaald.
Naast al het soms onbeschrijfelijke menselijk leed van
verkeersongevallen is recent gebleken dat de maatschappelijke kosten
van verkeersonveiligheid (medische kosten, productieverlies, materiele
kosten, afhandelingskosten) in vijf jaar tijd zijn opgelopen van 12,3
miljard gulden per jaar naar 16,8 miljard gulden. Dat is 46 miljoen
gulden per dag.
De risicofactor voor voetgangers om dodelijk te verongelukken in het
verkeer ligt 7,5 maal zo hoog als voor auto-inzittenden. Bovendien is
de kwetsbaarheid van kinderen, jongeren, ouderen en mensen met een
handicap nog onacceptabel groot. In ons land belandt één op de drie
Nederlanders eenmaal in zijn of haar leven in het ziekenhuis door een
verkeersongeval. De helft van alle patiënten in een revalidatiecentrum
raakte gewond in het verkeer. Eénderde van de WAOers heeft een
verkeers-ongeval achter de rug.