12-4-2001
Audi's overtreffende trap
Met de A8 Lang 6.0 quattro debuteert een in alle opzichten
superlatieve auto: de krachtigste in serie geproduceerde limousine ter
wereld.
Zeventig jaar na het debuut van de legendarische Horch Typ 670
vervolgt Audi de traditie van twaalfcilinder-modellen. Met de A8 Lang
6.0 quattro debuteert een in alle opzichten superlatieve auto: de
krachtigste in serie geproduceerde limousine ter wereld. Deze
topklasse-sedan wordt aangedreven door een geheel uit aluminium
vervaardigde twaalfcilindermotor met een cilinderinhoud van zes liter
en een vermogen van 309 kW (420 pk). Daarmee is deze W12 de
krachtigste twaalfcilinder-productiemotor die in een limousine is te
vinden. Ook voor wat betreft zijn motorkoppel zet hij maatstaven: de
nieuwe Audi-krachtbron produceert maar liefst 550 Nm en overtreft ook
hierin alle andere limousines in de exclusieve twaalfcilinder-liga.
Voor de acceleratie van 0 naar 100 km/u heeft de A8 Lang 6.0 quattro
nog geen 5,8 seconden nodig; in slechts 20 seconden sprint hij bij
staande start naar de 200 km/u. De elektronisch begrensde topsnelheid
van 250 km/u bereikt deze sterkste productie-limousine na 38 seconden.
De 6,0-liter motor zet elk bevel van het gaspedaal direct om in
acceleratie en draait daarbij soepel door tot zijn maximum toerental
van 6.000 tpm.
Tegelijkertijd is al bij 1.800 tpm meer dan 90 procent van het maximum
koppel beschikbaar: een perfecte voorwaarde voor soevereine trekkracht
bij elke snelheid. Daarmee is de koppelkarakteristiek van deze
atmosferische twaalfcilindermotor uniek.
De vijftraps automatische transmissie met tiptronic zorgt ervoor dat
deze kracht steeds optimaal gedoseerd bruikbaar is. En hij biedt de
bestuurder bovendien de mogelijkheid om via de tiptronic-functie
actief te schakelen.
Audi is de enige fabrikant ter wereld die een twaalfcilindermotor in
dubbel-V, ofwel W-vorm, in serie produceert. Deze bouw biedt een enorm
voordeel: ondanks het grote aantal cilinders en ondanks het enorme
slagvolume is de W12-motor net zo compact als bijvoorbeeld de Audi 4.2
V8-motor. Daarmee is hij dus opvallend korter dan conventionele
twaalfcilinders in V-vorm.
De ongekend korte motorlengte van 513 millimeter bij een breedte van
613 millimeter maakt de combinatie met de permanente
vierwielaandrijving quattro mogelijk. Alle andere
twaalfcilindermodellen met de motor voorin kunnen slechts de
achterwielen aandrijven. Daar resteert onder de motorkap niet
voldoende ruimte voor de extra componenten die nodig zijn voor
vierwielaandrijving.
Een ander voordeel van de compacte motorconstructie in combinatie met
lichte materialen als aluminium en magnesium is het geringe
motorgewicht van slechts 245 kg. En dat draagt op zijn beurt weer bij
aan het toonaangevend lage totaalgewicht van 1980 kg.
Een blik op het motorblok wijst uit dat het hier gaat om twee zeer compacte VR6-motoren, die zijn gecombineerd tot één motor. In elk van de beide blokken bevinden zich zes cilinders met een blokhoek van slechts 15 graden. Dit ruimtebesparende principe combineert de geringe breedte van een lijnmotor met de kortere lengte van een viercilinder.
Bij de W12-motor van de A8 6.0 zijn twee van deze VR6-aggregaten onder
een hoek van 72 graden gekoppeld tot een dubbel-V-twaalfcilinder. Het
voordeel: de motorhoogte is aanzienlijk minder dan bij een echte W12
met drie cilinderrijen. Daardoor kan de aërodynamische, vlakke neus
van de A8 ongewijzigd blijven.
Een ander speciaal detail van de Audi W12-motor is de dry
sump-smering, die normaliter alleen bij pure sportwagens wordt
toegepast. Het voordeel: een optimale smering van de motor, ook bij
hoge langs- en dwarsversnellingen.
De kleppen worden bediend door twee bovenliggende nokkenassen per
cilinderbank. De nokkenassen zijn variabel verstelbaar de
inlaatnokkenassen over 52 graden, de uitlaatnokkenassen over 22
graden. Daarmee is over het gehele toerenbereik altijd een optimale
kleptiming mogelijk. Het resultaat is een soepele stationaire
motorloop, lage emissies van schadelijke uitlaatgassen, en een voller
koppelverloop.
De twaalfcilinder-uitvoering van de Audi A8 onderscheidt zich door
subtiele details van de V8-modellen. Van voren valt direct de
specifieke grille op, met verticale, in gepolijst edelstaal uitgevoerd
spijlen. W12-emblemen in de grille, op de flanklijsten en in het
interieur boven het dashboardkastje laten geen twijfel bestaan over de
motorisering. Aan de achterzijde geven de type-aanduiding A8 L 6.0
quattro en de dubbele uitlaat aan dat het hier gaat om het
vlaggenschip van het Audi-programma. Gesmede, lichtmetalen 18-inch
velgen in 10-gaten-design, met banden in de maat 245/55 ZR 18, ogen
niet alleen luxueus, maar zijn ook een indicatie van het dynamische
vermogenspotentieel.