Gemeente steunt 'cityferry' Leidse binnenstad met tweeënhalve ton
Trossen los, de watertaxi vertrekt
'Moet je eens kijken joh, Leiden vanaf het water. Dat is sfeer
proeven. Dit is toch een unieke stad!' Chris Verplancke is
enthousiast. Over een maand kent Leiden een heuse watertaxi. Allemaal
instappen, de boot gaat vertrekken.
BOUWEN EN WONEN - Met vier watertaxi's kunnen automobilisten die
parkeren op het Haagwegterrein verder de Leidse binnenstad invaren.
Eind mei gaan de boten in de vaart. "Leiden moet beter gebruik maken
van de waterwegen in de binnenstad". Dat stond in mei vorig jaar in
het programma Historische Stad, één van de programma's uit het
Meerjaren Ontwikkelings Programma van het grotestedenbeleid. In
november kwam daar de Beleidsvisie Watertoerisme Leiden 2000-2020 met
de dichterlijke titel "Een stad zonder water heeft geen vroeger of
later" overheen.
'De tijd was rijp voor de Leidse watertaxi', vertelt Chris Verplancke,
directeur van stichting Stadsparkeerplan Leiden (SSL). 'In februari
dienden we een plan in dat uitgaat van vier watertaxi's voor vervoer
van en naar het Haagwegterrein. Die plannen zijn voor ons niet nieuw.
Vijf jaar geleden dachten we al, we gaan met bootjes varen. Het
probleem was toen: hoe gaan we dat verkopen? Met het stadsparkeerplan
was het de kunst om automobilisten die auto uit te krijgen. "Dat lukt
je nooit", riepen anderen. "Ze willen met hun auto tot voor de deur
rijden." Nou, je ziet hoe het nu loopt. Busjes rijden af en aan en ik
heb net drie spiksplinternieuwe Mercedes-busjes besteld.'
Opleuken
Het bootjesplan was vijf jaar geleden al door Labrujére bedacht om het
parkeren 'op te leuken', zoals Verplancke het noemt. 'Net als paard en
wagen, de tuktuk's, waarmee we zelfs de landelijke pers haalden en de
oldtimerbussen. Het waren allemaal ideetjes van het viertal Mark Los,
David Wielkens, Peter Labrujére en Chris Verplancke; samen het bestuur
van de stichting Stadsparkeerplan. 'Maar geld om bootjes aan te
schaffen hadden we niet. Met de tweeënhalve ton subsidie die we nu van
de gemeente krijgen, kunnen we de boten betalen.' De exploitatie van
het watertaxisysteem krijgt een aanloopperiode van twee jaar. Dan moet
het kostendekkend zijn. 'Wij garanderen dat we in ieder geval vier
jaar in de vaart blijven', stelt Verplancke.
De boten die straks als watertaxi, of 'city ferry', zoals de gemeente
in haar nota schrijft, door het Leidse centrum varen, zijn heuse
sloepen. 'Het moet classy zijn', vindt Verplancke. 'Veel bezoekers
doen de stad aan met een recreatief doel. Bij aankomst wordt ze straks
gevraagd of ze verder willen met een busje of in de boot. Dat laatste
kost dan één gulden extra, boven op het parkeergeld.'
Vier haltes
In het watertaxi-plan wordt uitgegaan van vier taxihaltes: de
opstapplaats aan de Rijn en Schiekade en drie haltes in de binnenstad:
aan de Beestenmarkt, het Waaghoofd en de Botermarkt. Is dat niet veel
te weinig? Verplancke: 'Laten we eerst maar eens gaan varen.
Natuurlijk zijn we flexibel, net als met de busjes. En 's avonds
kunnen we sowieso kijken waar mensen de boot uit willen. Stel dat ze
gaan eten in de buurt van de Pieterskerk? Dan zetten wij ze toch aan
het Rapenburg bij de Kloksteeg van boord. Zo flexibel moet je zijn.
Daarom zijn die busjes ook zo'n succes.'
Spannend
De sloepen varen straks alleen in het terrassenseizoen dat loopt van
half april tot half oktober. 'Dan pakken we net Drie Oktober nog mee',
grinnikt Verplancke. Na de feestelijkheden gaan de sloepen het water
uit op de werf voor het nodige onderhoud. Het allerleukste vindt
Verplancke dat eigenlijk niemand weet hoe het precies zal gaan lopen.
'Het is weer net zo spannend als vijf jaar geleden toen we met de
busjes begonnen.'
Verplancke zit zelf regelmatig achter het stuur van een van zijn
bussen om contact met de mensen te houden. 'Zo ook afgelopen zaterdag.
Ik reed anderhalf uur op de bus en anderhalf uur lang had iedereen het
over die watertaxi! "En als het nou regent?", vroeg iemand. Dan gaat
het kapje dicht en zit iedereen droog, behalve de kapitein. Ha, ha.
Maar hij krijgt dan ook een speciaal pak.'
Wie zal dat betalen?
De raadscommissie voor Economische Zaken, Grondzaken, Toerisme en
Parkeren steunt het watertaxi-plan van de Stichting Stadsparkeerplan
Leiden. Eind deze maand zal de gemeenteraad zich buigen over de
plannen voor een formele toestemming. De gemeente heeft in
samenwerking met de initiatiefnemers inmiddels een begin gemaakt met
de aanleg van voorzieningen, als steigers en haltebordjes.
De aanschaf van de watertaxi's wordt gefinancierd vanuit het Leidse
grotestedenbeleid. De verwachte aanloopkosten in de eerste twee jaar
nemen gemeente en de Stichting Stadsparkeerplan gezamenlijk voor hun
rekening.
Even droogoefenen voor vier kapiteins van de watertaxi, van links naar
rechts directeur Chris Verplancke, voorzitter Peter Labrujére, Frans
Lardee, voorzitter personeelsvereniging en technisch adviseur Fred
Trost.
Foto: Wim van Noort.
Deze 'classy' sloep taxiet straks door de Leidse grachten.
Foto: Makma, Leiden.