Tussenrapport EP-NL uitzendkrachten

De werkgroep die zich binnen het EP-NL project bezighoudt met de inhuur van uitzendkrachten is halverwege het proces in het opstellen van een procesmodel volgens de EP-procedures. Op 9 mei is een vergadering met de toetsgroep gepland en op het EP-NL seminar worden de definitieve resultaten gepresenteerd.

Scope afbakening

In de aanpak heeft men zich beperkt tot het vastleggen van de procedures voor de routinematige inhuur van ondersteunend personeel, zoals administratief/secretarieel personeel. Juist door het routinematige karakter - selectie vindt meestal plaats op basis van standaardprofielen - zijn voor deze groep grote besparingen op overhead mogelijk. Bovendien beslaat dit volgens de werkgroepleden circa 80% van het uitzendwerk. In de beschrijving van het inkoopproces zal met name geconcentreerd worden op de communicatie tussen de inlenende organisatie en het uitzendbureau. Van de interne processen en procedures wordt alleen het resultaat beschouwd en in hoeverre deze het proces beïnvloeden. Tevens wordt ervan uitgegaan dat tussen inlenende organisatie en uitzendende organisatie reeds een mantelcontract bestaat, waardoor offerterondes en omslachtige tariefonderhandelingen buiten het procesmodel zijn gelaten.

Globaal Procesmodel

Het globale procesmodel staat gepresenteerd in Figuur 1 en Figuur 2. Iedere activiteit in Figuur 1 wordt uitgevoerd door een `rol'. Opsplitsing van de diverse activiteiten naar de rol door wie deze activiteit wordt uitgevoerd, levert de figuur op die in Figuur 2 staat. Deze figuur representeert dus de globale procesgang waarin tevens gespecificeerd is door welke rol een bepaalde activiteit wordt uitgevoerd. De verschillende symbolen in Figuur 1 en Figuur 2 hebben de volgende betekenis:

Het proces begint bij een behoefte aan tijdelijk personeel bij de inlener. Deze stelt een aanvraag op. Deze aanvraag staat het profiel van de tijdelijk baan, het vereiste profiel van de uitzendkracht en andere voorwaarden omtrent de tijdelijk baan. De opbouw van de aanvraag wordt later in dit document beschreven.

De uitzender toets de aanvraag en bepaald of de aanvraag uit zijn bestand te voorzien is. Zo ja, dan wordt er een kandidaat geselecteerd. Informatie over het wel of niet voorzien van een aanvraag wordt naar de inlenende organisatie teruggekoppeld. Als een kandidaat is gevonden, wordt deze benaderd over de openstaande vacature bij de inlener. De kandidaat kan beslissen of hem/haar dat wat lijkt. Zo nee, wordt een andere kandidaat geselecteerd, zo ja, dan wordt de kandidaat aan het bedrijf gepresenteerd. Na presentatie van de kandidaat aan de inlener, wordt de kandidaat aangenomen of niet. Zo nee, dan wordt er een nieuwe kandidaat gekozen, waarna dit deelproces opnieuw start. Zo ja, dan plaatst de inlener een officiele order bij het uitzendbureau (fax, email, online database). Na toetsing van de order wordt de order bevestigd (inclusief leveringsvoorwaarden) en kan het dienstverband beginnen.

Na een bepaalde periode dienstverband (waarschijnlijk wekelijks) overhandigt het inlenende bedrijf de uitzendkracht een document met de urenregistratie (email, persoonlijk contact). Dit document moet (electronisch) geaccodeerd worden door de uitzendkracht voordat het uitzendbureau tot facturering over gaat. Gemakshalve is ervan uitgegaan dat de uitzendkracht en het inlenende bedrijf hier samen uitkomen, eventueel na enige communicatie.

Op grond van de bevestigde gewerkte uren stelt het uitzendbureau een factuur op die naar het inlenende bedrijf gaat. (email, online database). Het inlenende bedrijf checkt de factuur met de voorwaarden en gaat dan tot betaling over of vraagt om een nieuwe factuur, totdat overeenstemming is bereikt en er betaald wordt.

Twee belangrijke delen van het proces zullen in detail behandeld worden. Dat is ten eerste de uitwisseling van profielen, en met name hoe deze gestructureerd zijn. Ten tweede de urenregistratie / administratie / facturering.

Profielen

Profielen worden gebruikt door de inlenende organisatie als deel van de aanvraag. Uitzendbureaus gebruiken een profiel in de communicatie over de geselecteerde kandida(a)t(en) (`het aanbod').

De aanvraag is als volgt opgebouwd:


* Taakprofiel (Figuur 3):

Hierin staat informatie over het soort werkzaamheden dat verricht moet worden. Tevens is de titel van de functie vermeld.


* Hiërarchische plaatsing (Figuur 4):

Bevat informatie over waar de functie in de hiërarchie van het bedrijf staat. Tevens aan wie binnen het bedrijf verantwoord c.q. gerapporteerd moet worden.


* Competentieprofiel (Figuur 5):

Alle criteria die de inlenende organisatie belangrijk vindt bij vervulling van de functie. Opleidingen, werkervaring, gevolgde cursussen en een aantal persoonskenmerken.


* Functiegegevens (Figuur 6):

Een salarisindicatie en secundaire arbeidsvoorwaarden. Tevens informatie over de duur van het contract en de verdeling van werkuren over de week.


* Werkgevergegevens (Figuur 7):

Hierin staat informatie over de werkgever. Zoals het aantal werknemers, locatie van het bedrijf, samenstelling van het personeel en een indicatie van de sfeer binnen het bedrijf.


* Procedurele informatie (Figuur 8):

Bevat informatie over hoe het bedrijf wil dat de kandidaat gepresenteerd wordt en hoe de procedure binnen het bedrijf verder zal verlopen.

En het aanbod bestaat uit:

* Kandidaatprofiel (Figuur 9):

Hierin staan alle gegevens over de kandidaat die gebruikt worden in de selectie. Deze informatie wordt aan het uitzendbureau gezonden, zodat die weten welke kandidaat geschikt is. Binnen het uitzendbureau kan deze informatie naast de aanvraag worden gehouden, waarna het bedrijf wel of niet de procedure met die kandidaat voort wil zetten

urenregistratie / administratie / facturering

Dit deel van het e-procurement systeem is slechts op procesmodelniveau besproken. De procedures zijn hierin dus vastgelegd maar de feitelijke structuur van de informatie die uitgewisseld worden moet nog gedefinieerd worden. Dit zal een belangrijk onderwerp zijn in de komende werkgroepvergaderingen. Een belangrijke aspect dat hierin aan bod zal komen is o.a. de accoordering van de urenregistratie door de inlenende organisatie en de uitzendkracht, en het electronisch zenden van de geaccoordeerde urenregistratie naar het uitzendkracht.

XML standaarden

In de structurering van de verschillende berichten die uitgewisseld worden tussen inlenende en uitzendende organisatie, zal gebruik gemaakt worden van XML. De HR-XML standaard heeft XML berichten gedefinieerd die binnen Human Resources gebruikt kunnen worden. Onder anderen uitgebreide profielen zijn hierin uitgewerkt. Het is de bedoeling dat in het opstellen van XML berichten als basis de HR-XML berichten gebruikt worden, die na herstructurering overeenkomstig onze ideëen geschikt zijn voor het uitwisselen van relevante informatie in het e-procurement systeem.

Voor meer informatie over EP-NL, over deelname aan de toetsgroep en het EP-NL seminar kunt u contact opnemen met Patricia Grijpma via mailto: patricia.grijpma@ECP.NL.