E-commerce onder Europese MKB-ers

Europa heeft 19 miljoen MKB-ers (bedrijven met minder dan 250 werknemers). Deze groep maakt ruim 99% van het bedrijfsleven in Europa uit en voorzien dus in een belangrijk aandeel van Europa's BNP, banen en zakelijke innovaties. 70% van deze bedrijven heeft een internetaansluiting, maar een veel kleiner deel maakt ook daadwerkelijk gebruik van het internet als een instrument om zaken te doen.

Minder dan een derde van de MKB-ers gebruikt B2C of B2B e-commerce binnen hun bedrijfsvoering; het internet wordt vooral gebruikt om informatie te verzamelen:

Gebruik van internet door Europese MKB-ers (2000)

Informatie verzamelen (over markten en concurrenten) 79%

Promotie en adverteren
51%

Samenwerking op afstand
46%

After sales service
32%

B2B e-commerce
27%

B2C e-commerce
26%

Telewerken
22%

Personeel aantrekken
18%

Bron: Eurobarometer

Juridische en economische belemmeringen weerhouden veel MKB-ers ervan te investeren in IT oplossingen. Terwijl de kosten om elektronisch te gaan zakendoen (planning, hard- en software, training, etc) reeds zijn gedaald, blijven ze nog steeds te hoog voor veel kleinere bedrijven. Bovendien blijft internationaal zakendoen (een van de grote voordelen van e-commerce) lastig voor kleinere bedrijven. In tegenstelling tot grote bedrijven, die zich goede (juridische) advisering kunnen permitteren, vermijden MKB-ers de juridische risico's van internationaal elektronisch zakendoen:

Problemen waar Europese MKB-ers tegen aan lopen bij elektronisch zakendoen:

Gebrek aan juridische zekerheid t.a.v. internet transacties 47%

Lange trainingsduur vereist
22%

Kostbare hardware
21%

Gebrek aan acceptatie door werknemers
16%

Hoge kosten communiceren
14%

Gebrek aan gespecialiseerde werknemers
13%

Reorganisatie problemen
12%

Bron: Eurobarometer