E-commerce onder Europese MKB-ers
Europa heeft 19 miljoen MKB-ers (bedrijven met minder dan 250
werknemers). Deze groep maakt ruim 99% van het bedrijfsleven in Europa
uit en voorzien dus in een belangrijk aandeel van Europa's BNP, banen
en zakelijke innovaties. 70% van deze bedrijven heeft een
internetaansluiting, maar een veel kleiner deel maakt ook
daadwerkelijk gebruik van het internet als een instrument om zaken te
doen.
Minder dan een derde van de MKB-ers gebruikt B2C of B2B e-commerce
binnen hun bedrijfsvoering; het internet wordt vooral gebruikt om
informatie te verzamelen:
Gebruik van internet door Europese MKB-ers (2000)
Informatie verzamelen (over markten en concurrenten)
79%
Promotie en adverteren
51%
Samenwerking op afstand
46%
After sales service
32%
B2B e-commerce
27%
B2C e-commerce
26%
Telewerken
22%
Personeel aantrekken
18%
Bron: Eurobarometer
Juridische en economische belemmeringen weerhouden veel MKB-ers ervan
te investeren in IT oplossingen. Terwijl de kosten om elektronisch te
gaan zakendoen (planning, hard- en software, training, etc) reeds zijn
gedaald, blijven ze nog steeds te hoog voor veel kleinere bedrijven.
Bovendien blijft internationaal zakendoen (een van de grote voordelen
van e-commerce) lastig voor kleinere bedrijven. In tegenstelling tot
grote bedrijven, die zich goede (juridische) advisering kunnen
permitteren, vermijden MKB-ers de juridische risico's van
internationaal elektronisch zakendoen:
Problemen waar Europese MKB-ers tegen aan lopen bij elektronisch
zakendoen:
Gebrek aan juridische zekerheid t.a.v. internet transacties
47%
Lange trainingsduur vereist
22%
Kostbare hardware
21%
Gebrek aan acceptatie door werknemers
16%
Hoge kosten communiceren
14%
Gebrek aan gespecialiseerde werknemers
13%
Reorganisatie problemen
12%
Bron: Eurobarometer