Onderzoek Online supermarkten

Wil een supermarkt in de toekomst kunnen voortbestaan dan is een volwaardige multichannel-strategie met daarin voldoende en functionele offline en online aanwezigheid essentieel. Hierdoor is de kans van slagen van nieuwe spelers die alleen aanwezig zijn in de online markt minimaal, omdat deze vaak geen volwaardige keten bezitten. Bovendien zullen met deze multi-channelstrategie traditionele productmerken onder druk komen te staan.

Voordelen als tijdswinst en gemak zijn bij de startende online shopper misschien belangrijk, maar toegevoegde waarde in de vorm van informatie en productvergelijkingen nemen hun plaats in.

Dit zijn enkele resultaten van het onderzoek van Explainer DC en Twynstra the Bridge gehouden onder de belangrijkste spelers in de Fast Moving Consumer Goods (FMCG) sector. Het onderzoek richt zich niet op het gedrag van de consument, maar op de verwachtingen en handelingen van de partijen die de strategie uit moeten voeren: producenten, retailers, distributeurs en contentproviders.

De uitkomsten laten weinig ruimte voor nieuwe spelers in de online markt, want het zullen alleen de traditionele partijen zijn die in staat zullen zijn tot het voeren van een multichannel strategy. Startende internetbedrijven missen fysieke afzetpunten. De partijen in de keten lijken ook allemaal hun traditionele rol te behouden. Er is bijna geen sprake van plannen die leiden tot het uitsluiten van spelers zoals in de begindagen van internet wel eens geopperd werd.

Bron: http://www.explainerdc.com/fmcg/ (Rapport te downloaden)