Onderzoek Online supermarkten
Wil een supermarkt in de toekomst kunnen voortbestaan dan is een
volwaardige multichannel-strategie met daarin voldoende en functionele
offline en online aanwezigheid essentieel. Hierdoor is de kans van
slagen van nieuwe spelers die alleen aanwezig zijn in de online markt
minimaal, omdat deze vaak geen volwaardige keten bezitten. Bovendien
zullen met deze multi-channelstrategie traditionele productmerken
onder druk komen te staan.
Voordelen als tijdswinst en gemak zijn bij de startende online shopper
misschien belangrijk, maar toegevoegde waarde in de vorm van
informatie en productvergelijkingen nemen hun plaats in.
Dit zijn enkele resultaten van het onderzoek van Explainer DC en
Twynstra the Bridge gehouden onder de belangrijkste spelers in de Fast
Moving Consumer Goods (FMCG) sector. Het onderzoek richt zich niet op
het gedrag van de consument, maar op de verwachtingen en handelingen
van de partijen die de strategie uit moeten voeren: producenten,
retailers, distributeurs en contentproviders.
De uitkomsten laten weinig ruimte voor nieuwe spelers in de online
markt, want het zullen alleen de traditionele partijen zijn die in
staat zullen zijn tot het voeren van een multichannel strategy.
Startende internetbedrijven missen fysieke afzetpunten. De partijen in
de keten lijken ook allemaal hun traditionele rol te behouden. Er is
bijna geen sprake van plannen die leiden tot het uitsluiten van
spelers zoals in de begindagen van internet wel eens geopperd werd.
Bron: http://www.explainerdc.com/fmcg/ (Rapport te downloaden)