Universiteit van Utrecht

3 mei 2001, 14:30 uur

Promotie: 'O series summe rata' De motetten van Guillaume de Machaut. De ordenig van het corpus en de samenhang van tekst en muziek.

Drs. L.J.H. Boogaart, Letteren 14:30 uur Promotor: prof.dr. C. Vellekoop , copromotor: dr. R.E.V. Stuip Jacques Boogaart behandelt in zijn proefschrift de vraag hoe Franse laatmiddeleeuwse motetten begrepen moeten worden. Hij richt zich in het bijzonder op de 23 motetten van de beroemde dichter-componist Guillaume de Machaut (ca. 1300-1377). Motetten zijn meerstemmige werken, met drie tot vier stemmen die in toonhoogte en muzikale beweging van elkaar verschillen en tevens elk een verschillende tekst hebben. Uit het onderzoek van Boogaart blijkt dat de collectie motetten van De Machaut een samenhangende en geordende muzikale cyclus is, een van de eerste in de West-Europese muziekgeschiedenis. De analyses tonen aan dat teksten en muziek een nauwe relatie tot elkaar onderhouden: de eenheid in elk werk komt tot stand doordat teksten en muzikale lijnen tezamen de vele verschillende kanten van een zelfde probleem laten zien. Verder blijkt dat De Machaut via literaire en muzikale citaten werk van vele oudere dichters en componisten in zijn motetten heeft verwerkt. De appreciatie van de motetten was hoogstwaarschijnlijk voorbehouden aan een intellectuele toplaag. Het onderzoek van Boogaart, waarin poëzie en muziek een even grote plaats hebben gekregen, draagt in hoge mate bij aan het beeld van het middeleeuwse literaire en muzikale kunstwerk en kan bovendien van invloed zijn op de uitvoeringspraktijk.

Gewijzigd:Thursday, April 26, 2001
Johan Vlasblom