Gemeente Apeldoorn

Keywords:

Haalbaarheidsstudie bevaarbaar maken Apeldoorns Kanaal afgerond

3-05-2001

De gemeente Apeldoorn heeft samen met het waterschap Veluwe, Stichting Apeldoorns kanaal en de ANWB onlangs een onderzoek afgerond waarbij werd gekeken of het mogelijk is het Apeldoorns Kanaal weer bevaarbaar te maken. De bevindingen worden tijdens een bijeenkomst op dinsdag 8 mei gepresenteerd door wethouder mw. M.A.J. v.d. Tas van gemeente Apeldoorn, dijkgraaf dhr. G. Verwolf van Waterschap Veluwe en plaatsvervangend hoofd-directeur ANWB dhr. W. de Lange.

De haalbaarheidsstudie is uitgevoerd door Arcadis met financiële steun van de Europese Unie, Interreg IIb. Deze financiële steun werd verkregen door de samenwerking met partners uit Engeland, Ierland, Vlaanderen en Wallonië. Ook deze landen zijn bezig met het duurzaam restaureren van kanalen. Aanstaande donderdag en vrijdag ontvangen Apeldoorn en Utrecht de Europese partners om de Nederlandse voorbeelden te bekijken.

De haalbaarheidsstudie naar het bevaarbaar maken van het kanaal is één van de vervoIgstudies van de Ontwikkelingsvisie Apeldoorns kanaal. In de Ontwikkelingsvisie staat de verlevendiging van het Apeldoorns Kanaal centraal. Het cultuurhistorische verleden en de uiteenlopende mogelijkheden van het water vormen daarvoor de basis. Deze ontwikkelingsvisie is opgesteld onder regie van de provincie Gelderland, de zes gemeenten die grenzen aan 52 kilometer lange Kanaal (Hattem, Heerde, Epe, Apeldoorn, Brummen en Rheden), het waterschap Veluwe en de rijksdienst Monumentenzorg.

De andere studies die plaatsvinden zijn een cultuurhistorisch onderzoek in opdracht van de Rijksdienst Monumentenzorg en een Watersysteemverkenning door het waterschap Veluwe. Door de cultuurhistorische waarde maakt de waterweg een goede kans om als eerste landschap in Nederland de aanwijzing "beschermd gezicht" te krijgen.

De ontwikkelingsgeschiedenis van het kanaal is er nog steeds goed vanaf te lezen. Deze geschiedenis wordt leidraad bij het bevaarbaar maken van het kanaal.

De stuurgroep heeft berekend dat het bevaarbaar maken van het Kanaal 175 miljoen gulden kost, waarvan fl 130 miljoen wordt gereserveerd voor het herstellen van bruggen en sluizen. Het overige deel is bestemd voor onder meer het verwijderen van vervuilde waterbodem, natuurontwikkeling (bescherming van planten en oevers, fauna-uitstapplaatsen) en het realiseren van recreatieve voorzieningen zoals aanlegplaatsen.

Als straks eenmaal het Kanaal weer open is kunnen kano's, "fluisterboten" en kleine motorboten het Kanaal weer bevaren zonder obstakels tegen te komen. Voorop staat dat bij het weer bevaarbaar maken van het Kanaal de waterkwaliteit en de ecologische waarde moet worden behouden.

Uit een onderzoek van de ANWB onder haar leden die langs het kanaal wonen, kwam naar voren dat zij positief denken over het weer bevaarbaar maken van deze historische waterweg. Ruim 70% van de mensen reageerde positief.

Er wordt verwacht dat er per jaar zo'n zesduizend boten van het kanaal gebruik zullen maken. Dat komt in de zomermaanden neer op zo'n vijftig boten per dag. De directe bestedingen door de watersporters bedragen circa fl 15 miljoen per jaar voor het gebied rondom het kanaal.

© 2001 - Gemeente Apeldoorn - Disclaimer