Raad voor de Transportveiligheid

RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID

Beter beveiliging bij wegwerkzaamheden, aandacht voor slaperig

PERSBERICHT

Raad voor de Transportveiligheid wil maatregelen na ernstig ongeval op A17
Betere beveiliging bij wegwerkzaamheden,
aandacht voor slaperigheid op de weg

Den Haag, 3 mei 2001

Meer aandacht voor de gevaren van te snel rijden bij wegwerkzaamheden, meer aandacht voor het gevaar van slaperigheid achter het stuur, een keurmerk voor taxi's en taxibusjes. Dat zijn enkele van de aanbevelingen in het rapport dat de Raad voor de Transportveiligheid op 3 mei heeft uitgebracht naar aanleiding van het ongeval met een taxibusje, dat op 5 september 1999 op de A17 bij Zevenbergen aan vier mensen het leven kostte en vijf mensen in het ziekenhuis deed belanden. De taxibus botste met een relatief grote snelheid op een obstakelbeveiliger die in verband met werkzaamheden was aangebracht.

De Raad acht het waarschijnlijk dat slaperigheid van de chauffeur - het ongeval vond zondagsmorgens omstreeks halfzeven plaats, aan het eind van een nachtdienst - een rol heeft gespeeld. De ernst van de gevolgen heeft onder meer te maken met de beperkingen van de gebruikte obstakelbeveiliging en met de veiligheidsvoorzieningen in de taxibus. Omdat de taxibus voor 1 oktober 1999 was toegelaten tot de weg, voldeed de bevestiging van de veiligheidsgordels niet aan de regels die sinds die datum van kracht zijn. De Raad is bezorgd over het feit dat vóór die datum goedgekeurde voertuigen, waarvan stoelen, gordels en gordelbevestigingspunten nog niet aan de strengere nieuwe regels voldoen, nog jarenlang kunnen blijven rijden op de Nederlandse wegen.

Aanbevelingen
Naar aanleiding van dit ernstige ongeval richt de Raad aanbevelingen tot het Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water en Wegenbouw en de Verkeerstechniek (CROW), de minister van Verkeer en Waterstaat, wegbeheerders in het algemeen, het Openbaar Ministerie en werkgeversorganisaties in het vervoer.

Het Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek (CROW) wordt aanbevolen de Richtlijnen voor maatregelen bij werken in uitvoering op autosnelwegen zo te wijzigen dat Werk in Uitvoering situaties veiliger worden. Daartoe moeten scherpere regels worden gesteld voor de in- en uitrijvoorzieningen van het werkverkeer bij wegwerkzaamheden. De oorspronkelijke wegmarkeringen, waardoor bestuurders in de war kunnen raken, moeten zorgvuldiger worden verwijderd. Er moeten voorzieningen komen waardoor weggebruikers worden gealarmeerd als ze de streep aan de kant van de weg overschrijden en er moeten middelen worden toegepast waardoor bestuurders worden gedwongen langzamer te rijden.

De Minister van Verkeer en Waterstaat wordt aanbevolen: Te bezien hoe ongevallen die (mede) worden veroorzaakt door slaperigheid, als gevolg van een inbreuk op het slaap/waakritme, zoveel mogelijk kunnen worden voorkomen. Ook zou de minister moeten laten uitzoeken hoe bestuurders van voertuigen kunnen worden gewaarschuwd, als hun oplettendheid achteruitgaat; Te onderzoeken in hoeverre de uitgegeven, vrijblijvende, richtlijnen van het CROW worden opgevolgd door de wegbeheerders en te bezien of het zinvol en wenselijk is de richtlijnen van het CROW een meer verplichtend karakter te geven;
De ontwerpeisen voor obstakelbeveiligers zodanig aan te passen dat die de energie kunnen verwerken die vrijkomt bij botsingen met het merendeel van de nu rondrijdende personenauto's, bij de geldende snelheidslimieten;
Te onderzoeken of (taxi-)voertuigen die voor 1 oktober 1999 tot de weg zijn toegelaten alsnog aan de nieuwe eisen kunnen gaan voldoen en op welke termijn dat zou kunnen;
Te zorgen voor meer voorlichting voor weggebruikers over de risico is van werk in uitvoering.

Betrokken organisaties van werkgevers en werknemers in het beroepsmatige personenvervoer wordt aanbevolen (naar analogie van het Keurmerk Busbedrijf) een kwaliteitsstandaard voor de taxibranche te ontwikkelen, waarin de integrale veiligheid van werknemers en passagiers centraal staat.

Wegbeheerders wordt aanbevolen meer aandacht te besteden aan verkeersveiligheid bij het plannen van werken in uitvoering. In samenwerking met het Openbaar Ministerie zou men de toegestane snelheid bij (langdurige) werken in uitvoering veel stringenter moeten handhaven, zo mogelijk door (mobiele) automatische trajectcontroles. Daarover zou gericht voorlichting moeten worden gegeven aan de weggebruikers.

EINDE PERSBERICHT