1 mei 2001
INSCHRIJVING VOOR PARTICULIERE KAVELS SWARTBROEK
De gemeenteraad heeft in september 2000 het bestemmingsplan voor het kerkdorp Swartbroek vastgesteld. In Swartbroek mogen tot en met het jaar 2002 zeven woningen worden gebouwd. Daarom gaat de gemeente dit jaar particuliere bouwkavels uitgeven voor zeven vrijstaande woningen. Hiervoor zijn twee locaties aangewezen. Aan de Ittervoorterweg, waar enkele jaren terug het kantoor van de ruilverkaveling heeft gestaan, komen drie bouwkavels. De andere locatie is aan de Coolenstraat tegenover de molen. Hier mogen straks vier vrijstaande woningen worden gebouwd. De kavelgroottes variëren van ± 540 m² tot ± 720 m². De grondprijs bedraagt 300,- ( 136,13) per m² exclusief BTW. Inschrijving is echter alleen mogelijk voor eigen inwoners van Swartbroek en personen met een sociale- of economische binding met Swartbroek.
Wie in aanmerking wil komen voor een kavel om zelf een huis te bouwen
dient zich in te schrijven. Zo kan men op een speciale wachtlijst
terechtkomen. Inschrijven is alleen mogelijk voor eigen inwoners van
Swartbroek en personen met een sociale- of economische binding met
Swartbroek. Eigen inwoner is iemand die in Swartbroek is geboren en
getogen en daar nog steeds woont. Een sociaal gebondene is iemand die
in Swartbroek is geboren en getogen en niet langer dan 10 jaar elders
woont. Als peildatum geldt 1 januari 1992. Ook iemand die tenminste 5
achtereenvolgende jaren in Swartbroek woont heeft een sociale binding.
Een economisch gebondene is iemand die zijn/haar hoofdinkomen
verkrijgt uit werk in Swartbroek. Als er van een partnerschap slechts
een van beide partners in Swartbroek werkzaam is, is er sprake van
economische gebondenheid als hij/zij de hoofdkostwinner is. De
gemeente staat bij de inschrijving voor kavels slechts één
inschrijving per alleenstaande of per stel toe. Onder een stel wordt
in dit geval verstaan een echtpaar, partnerschap of samenwonenden. De
inschrijving is niet overdraagbaar aan anderen en uitsluitend mogelijk
voor particulieren.
Inschrijfformulier
De inschrijving opent op donderdag 3 mei 2001 en sluit op vrijdag 18
mei 2001. Vanaf donderdag 3 mei a.s. kan men een inschrijfformulier
verkrijgen en invullen. Bij het inschrijfformulier zit aanvullende
informatie over de verkaveling en de bouwmogelijkheden. Naast
inleveren van het inschrijfformulier dient een inschrijfbedrag van
100,- ( 45,38) te worden betaald (vergoeding voor te maken kosten).
Als het formulier én het inschrijfgeld binnen is bij de gemeente doet
u mee aan de loting voor een plaats op de wachtlijst.
Inschrijfformulieren die ná 18 mei 2001 binnenkomen worden niet meer
in behandeling genomen. Inschrijfformulieren zijn af te halen in het
Infocentrum in de hal van het stadhuis, Beekstraat 54. U kunt het
formulier ook telefonisch opvragen bij het Infocentrum, telefoon
(0495) 575 300.
Loting
Het volgnummer dat men krijgt op de wachtlijst wordt bepaald door
openbare loting. Deze loting wordt verricht door wethouder P. Sijben
op maandag 28 mei 2001 om 20.00 uur in zaal Derckx te Swartbroek. Alle
ingeschrevenen krijgen daarna schriftelijk bericht over hun plaats op
de wachtlijst. Personen die een bouwkavel in Swartbroek kopen zijn
verplicht het huis de eerste 5 jaar zelf te bewonen. Tijdens die
periode mag de woning en de daarbij behorende grond niet worden
verkocht.
1 mei 2001
Gemeentelijk horecabeleidsplan:
WERKEN AAN AANTREKKELIJKHEID VAN DE HORECA, VEILIGHEID EN LEEFBAARHEID
Een nieuw beheersbaar evenwicht vinden tussen aantrekkelijkheid van de
horeca in Weert enerzijds en de veiligheid en leefbaarheid anderzijds.
Dat is het doel van het nieuwe horecabeleidsplan dat het college van
B&W heeft gepresenteerd. Gekozen is voor leefbaarheid boven
levendigheid. De horeca, pandeigenaren, brouwerijen, bewoners van de
binnenstad en anderen zaten te wachten op een dergelijke gemeentelijke
visie over de horeca in Weert. Vandaar dat nu een geïntegreerd
horecabeleidsplan is opgesteld door een extern bureau. Het college van
B&W heeft daarop zijn visie gegeven en heeft op een aantal onderdelen
andere keuzes gemaakt. Het plan en het standpunt van B&W zijn nu
openbaar en liggen ter inzage. Er wordt binnenkort een
informatie-avond over gehouden waarbij een toelichting wordt gegeven.
Iedere belangstellende kan zijn of haar visie op het plan indienen,
waarna het met alle opmerkingen aan de gemeenteraad wordt aangeboden,
die het vervolgens vaststelt.
Het huidige horecabeleid was vooral gericht op ad-hoc, sectoraal en
achteraf aanpakken van overlast en veiligheid. Daarom was een
integrale aanpak nodig. Dat levert namelijk een aantal voordelen op.
Zo geeft een integrale aanpak een goede samenhang van alle onderdelen
die veel beter op elkaar zijn afgestemd. Op deze manier wordt een
volledig beeld verkregen van alle doelstellingen en regels ten aanzien
van de horeca. Dat geeft helderheid voor iedereen (wat wil de
gemeente, wat mag wel en wat niet etc.). Verder wordt door dit plan de
maatschappelijke en economische betekenis van de horecasector erkend.
De integrale aanpak betekent ook dat de gemeente het beleid beter kan
hanteren en handhaven. Daarnaast is het veel effectiever vooraf zaken
te regelen dan achteraf de gevolgen tegen te gaan.
Gastheer
Het nieuwe horecabeleid is gericht op het verbeteren en handhaven van
de leefbaarheid in Weert en in het bijzonder van de binnenstad. Vanuit
de gedachte dat de horeca de gastheer van de stad is. Naast
leefbaarheid wordt aandacht geschonken aan levendigheid en
aantrekkelijkheid aan het uitgaansleven in Weert.
Begeleiding
Begin 2000 heeft de gemeente Weert opdracht geven aan een extern
bureau (de combinatie BRO adviseurs in ruimtelijke ordening, economie
en milieu met Polyground Management & Advies) om een horecabeleidsplan
op te stellen. Een begeleidingscommissie bestaande uit gemeente,
horecaorganisaties, Centrum Weert Promotion, politie, stichting
Bewonersorganisatie Binnenstad, vertegenwoordiger jeugd en het
onderzoeksbureau heeft het opstellen van de notas begeleid. Die
commissie stond onder voorzitterschap van de burgemeester.
Deelnotas
Het externe bureau heeft twee notas gemaakt, namelijk de
horecastructuurvisie en de nota geïntegreerd horecabeleid. De
horecastructuurvisie bestaat uit een analyse van het aanbod aan
horeca, van de vraag naar en van trends en ontwikkelingen in de
horeca. Dit is vertaald in ontwikkelingsrichtingen. Zo is per gebied
of locatie aangegeven welke ontwikkeling op het gebied van horeca hier
gewenst is. Is het bijvoorbeeld nodig in een bepaald gedeelte van het
centrum de horeca kwantitatief of juist kwalitatief aan te vullen of
is het beter daar de horecafunctie terug te dringen?
Enkele van deze voorstellen zijn:
· Ontwikkelen dag- en vroege-avond horeca op de Nieuwe Markt
· Versterken zomerterrassen o.a. op de Markt/Korenmarkt
· Eventueel later uitbreiden van horeca in het gebied Bassin e.o.
· Ontwikkelen winkelondersteunende horeca in het deel Stationsstraat
tussen Boermansstraat en de singel
· Niet uitbreiden van horeca op de Oelemarkt
· Huidig horeca-aanbod in de Hoogstraat handhaven
· Minder horeca op de Maaspoort
In de nota geïntegreerd horecabeleid worden de verschillende aspecten
samengevoegd tot één samenhangend geheel van maatregelen. Het gaat
hierbij om bijv. geluid, openingstijden, bestemmingsplannen,
vergunningverlening, evenementen, terrassen, overlast van bezoekers,
economisch beleid, uitgaansvandalisme, glas op straat, parkeren, enz.
enz.
Voorstellen
Het externe bureau heeft ook een zestigtal voorstellen gedaan om het
horecabeleid vorm te geven. Het college van B&W kan in grote lijnen
instemmen met al deze voorstellen. Op enkele onderdelen hebben
burgemeester en wethouders een afwijkend standpunt ingenomen of
kanttekeningen geplaatst.
De belangrijkste beslissingen zijn:
· Nadruk op leefbaarheid
· Afschaffen nachtpermissievergunningen
· Oprekken sluitingstijden natte en droge horeca in weekeinde met een
half uur
· Geen glazen meer op straat
· Opstellen helder evenementenbeleid
· Herziening beleid buitentaps
· Niet meer wintertuinen
· Meer en effectiever toezicht en handhaving door samenwerking
· De gemeente voert de regie over het handhaven van de regels
· Invoering huis- en gedragsregels uitgaanspubliek
· Aanstellen gemeentelijk horecacoördinator
· Instellen binnenstedelijk platform horeca
· Afsluiten van een samenwerkingsconvenant tussen horeca, gemeente en
politie
Handhaving
Naast deze twee notas heeft de gemeente in eigen beheer een derde
notitie opgesteld. Dat is de nota Handhaving horeca. Hierin wordt
uitgewerkt hoe toezicht en handhaving van de regels,
vergunningvoorwaarden en wettelijke bepalingen inhoud zal krijgen. Ook
wordt daarin de beschikbare capaciteit van politie en gemeente
aangegeven, de taakverdeling en de wijze waarop dit zal worden
ingevuld. Verder is uitgewerkt welke stappen worden ondernomen tegen
de meest voorkomende overtredingen. Deze nota zorgt voor uniformiteit
van beleid en gelijke behandeling van gelijke gevallen. Bovendien
schept het duidelijkheid over wat van toezicht en handhaving voortaan
verwacht mag worden. Nieuw is dat de gemeente de regierol voor de
handhaving van het horecabeleid gaat vervullen en dat zij de controle
op de naleving van vergunningvoorwaarden e.d. dus zelf ter hand neemt.
Tot nu toe lag dit nog bij de politie. De horecaondernemer krijgt meer
dan voorheen een eigen verantwoordelijkheid. De politie richt zich
kwalitatief en kwantitatief meer op het toezicht in het publieke
domein. Voordeel van deze samenwerking is dat voldoende toezicht
gewaarborgd is. Al deze zaken zullen worden vastgelegd in een
convenant Veilig Uitgaan dat tussen politie, gemeente en horeca wordt
afgesloten.
Procedure
Alle belanghebbenden zoals de horecaorganisaties en de organisaties
van bewoners hebben inmiddels het complete pakket van
horecabeleidnotas toegezonden gekregen. Op woensdag 9 mei om 19.30 uur
vindt in zalencentrum Poort van Limburg aan het Bassin een
informatie-avond over het horecabeleidsplan plaats. Daar zijn
belangstellenden van harte welkom. In het Infocentrum in de hal van
het stadhuis zijn de notas in te zien en is het hele pakket te koop
voor 10,- ( 4,54). Tot 30 mei a.s. heeft iedereen de gelegenheid
schriftelijke reacties in te dienen bij het college van B&W van Weert,
postbus 950, 6000 AZ Weert. Ook de mondelinge reacties op de
informatie-avond worden als reactie op de notas meegenomen. De
planning is om het horecabeleidsplan in de gemeenteraadvergadering van
28 juni te behandelen en vast te stellen.
Laatst gewijzigd op: 1 mei 2001