PRICEWATERHOUSECOOPERS
Zwaardere tijden op komst voor Private Banks
PERSBERICHT
Amsterdam, 3 mei 2001
ZWAARDERE TIJDEN OP KOMST VOOR PRIVATE BANKS
De goede tijden voor private banks die gekenmerkt werden door forse
groei liggen achter ons, al groeit de markt jaarlijks nog steeds met
zon 10%. De concurrentie neemt snel toe, zeker nu een grotere
verscheidenheid aan aanbieders private banking diensten op de markt
brengen. De deelnemers aan de Private Banking/Wealth Management Survey
2000/2001 van PricewaterhouseCoopers blijven echter optimistisch over
de vooruitzichten op korte termijn, en de meesten van hen verwachten
dat hun bedrijf sneller zal groeien dan de markt.
Erik Pigeaud, partner bij PricewaterhouseCoopers, waarschuwt echter:
'PricewaterhouseCoopers is van mening, en dat is voor het eerst sinds
dit onderzoek wordt gehouden, dat de Europese private bankers
misschien te optimistisch zijn over de groei op korte termijn. De
omstandigheden voor winstgevende groei zijn immers met de huidige
volatiele effecten markten, de felle concurrentie en de noodzakelijke
drastische aanpassingen in organisatiemodellen en
informatietechnologie moeilijk.
Als reactie op deze moeilijke omstandigheden verwachten wij dan ook
dat Private Banks door fusies, overnames, joint ventures en allianties
aan de steeds hogere eisen van hun clienten zullen trachten te
voldoen.
Volgens het onderzoek kiest ruim 90% van de respondenten de komende
drie jaar voor een strategie gericht op productdifferentiatie in
plaats van cost leadership. Men hoopt op deze manier veeleisender
cliënten aan te trekken. Primair in de onderscheiding van concurrenten
staat kwaliteit van dienstverlening bij ca. 50% van deelnemers aan de
survey. Echter het belang van imago en reputatie als onderscheidende
kenmerken is aanzienlijk toegenomen ten opzichte van eerdere versies
van de survey, en hetzelfde zal in de toekomst gelden voor
productinnovatie en doelgroepsegmentatie.
Verder verwacht men dat in de front-office steeds vaker gebruik zal
worden gemaakt van de nieuwste technologie nu distributie en
communicatie met cliënten steeds vaker via internetverloopt. De
ondervraagden gaven ook aan te investeren in beter relatiebeheer
teneinde extra business te genereren bij bestaande cliënten.
Het is echter goed mogelijk dat de spelers de problemen en risicos die de uitvoering en financiering van deze strategieën met zich meebrengen, onderschatten. Recente verschuivingen in marktaandeel en afgeblazen miljoenen projecten wijzen daar namelijk op.
De concurrentie is moordend en er is een enorm tekort aan
hoogopgeleid, ervaren personeel, dat bovendien, aldus de
ondervraagden, ook uiterst moeilijk vast te houden is. Bij sommigen
van hen lag het personeelsverloop zelfs op meer dan 20% van het totale
personeelsbestand.
Kees Hage, partner van PricewaterhouseCoopers, zegt hierover:
'De resultaten van dit onderzoek bieden een unieke blik op de
fundamentele veranderingen die zich voltrekken in de concurrentie
tussen partijen en de manier waarop ze met hun cliënten omgaan
teneinde groei en rendement te genereren. We zien dat de business
models in Noord-Amerika en Europa meer naar elkaar toegroeien. De
bedrijven die zich snel aan deze veranderingen kunnen aanpassen, een
duidelijke toekomstvisie hebben en deze effectief implementeren,
zullen als winnaar uit de strijd komen.'
-Einde-