Gemeente Amstelveen

Nieuws

woensdag 23 mei 2001

Grootscheeps leefbaarheidsonderzoek afgerond

Vliegtuiglawaai niet doorslaggevend voor woonplezier

Vliegtuigen maken lawaai, dat is een gegeven. Maar wat betekent de luchthaven nu eigenlijk voor het wooncomfort van de mensen die in de nabijheid van die luchthaven wonen? Dat was de kernvraag van een recent onderzoek, dat bestuurders van gemeenten en provincie houvast kan geven voor adequaat beleid. Wat blijkt? Het toenemende autoverkeer is voor veel mensen minstens zo hinderlijk. De bewoners rond Schiphol blijken even tevreden met hun woonsituatie als de gemiddelde Nederlander. In het gebied denkt 22% binnen twee jaar aan verhuizen; het landelijke gemiddelde ligt hoger.

Dat Schiphol er is en voorlopig blijft groeien is een gegeven, waarvan de meeste mensen de economische noodzaak ook onderkennen, zegt onderzoekster Gooitske Marsman van RIGO Research en Advies. Dit onderzoek moest duidelijk maken welke factoren nog meer van belang zijn bij de beleving van de woonomgeving.

Vandaar de telefonische enquête onder ruim 3000 bewoners, verdeeld over de vier geluidszônes. Een uitkomst is dat de meest tevreden mensen kunnen worden gevonden in de 35-45Ke-zône en dan vooral in het landelijk gebied. Woongenot blijkt namelijk ook in gebieden met veel vliegtuiggeluid mede bepaald te worden door factoren als de kwaliteit van de woning, het contact met de buren, gevoelens van (sociale) veiligheid, het ontbreken van verkeersdrukte en de aanwezigheid van voorzieningen zoals postkantoor en bibliotheek. Gooitske Marsman: Het is dus niet zo dat hoe dichter men bij Schiphol woont, hoe ontevredener men is.

Dat alles neemt overigens niet weg dat de geluidshinder in grote delen binnen de 20Ke-zone (het onderzoeksgebied) fors is: 75% van de bewoners heeft last van vliegtuiglawaai en ruim de helft heeft daar zelfs erg veel last van. In dit onderzoeksgebied liggen ook Amsterdamse wijken als Osdorp, Slotervaart/Overtoomse Veld en Nieuw-Sloten. Juist daar bleek de overlast groot, deels omdat men er minder op voorbereid is als er bijvoorbeeld op dagen met zuidwestenwind ineens ongekend veel vliegtuigen overkomen.

Isolatie
Het onderzoek leert dat niet alleen het vliegtuiglawaai mensen hindert, ook de geluidsoverlast van het autoverkeer dat Schiphol aantrekt, verstoort het woongenot. Liefst 76% van de ondervraagden verwacht daarvan meer geluidshinder bij toenemende groei van Schiphol.

Isolatie van woningen bijvoorbeeld is dus dubbel zinvol, aldus Gooitske Marsman, dat helpt niet alleen tegen vliegtuiglawaai maar ook tegen verkeersgeluiden en andere geluidsbronnen.

Ook andere maatregelen zouden de leefbaarheid rond Schiphol kunnen verbeteren. Gooitske Marsman: In de landelijke gebieden maken mensen zich zorgen over het verdwijnen van voorzieningen. Dat zijn dingen waar gemeenten iets aan kunnen doen.

Verder valt op dat de ondervraagden niet overlopen van vertrouwen in de rijksoverheid en luchtvaartsector, met name als het gaat om het handhaven van de normen voor Schiphol. Slechts 40% rekent erop dat de rijksoverheid daarin slaagt.

Dat alles neemt niet weg dat de meeste ondervraagden even prettig wonen als de gemiddelde Nederlander. Wonen in bijvoorbeeld Amstelveen is kennelijk zo gek nog niet.

Meer informatie
Het onderzoeksrapport ´Leefbaarheid Schiphol: meer dan geluid alleen; resultaten van een bewonersenquête` ligt ter inzage bij de publieksinformatiebalie in het raadhuis. Het rapport is ook in te zien op www.haarlemmermeer.nl onder actueel Haarlemmermeer.