PERSBERICHT

Amsterdam, 3 juli 2001

Directiewisseling ilse media groep; Robert Ranzijn treedt af, Paul Molenaar benoemd tot CEO

Robert Ranzijn, algemeen directeur van ilse media b.v. heeft vandaag aangekondigd, dat hij ilse per 31 december 2001 zal gaan verlaten. De belangrijkste reden voor zijn vertrek is gelegen in het sterk veranderde beursklimaat, waardoor op korte termijn een IPO voor internetbedrijven als ilse erg onwaarschijnlijk is geworden. Robert werd per 1 februari 2000 CFO bij ilse om te helpen een beursgang voor te bereiden. Hij speelde een cruciale rol bij de totstandkoming van de fusie medio najaar 2000 tussen ilse en de Business-to-Consumer activiteiten van de VNU Tijdschriften Groep. Toen Merien ten Houten begin dit jaar de CEO-rol verruilde voor een plaats in het commissariaat, nam hij de rol van algemeen directeur op zich. Robert is van mening, dat hij de komende jaren zijn talenten en ervaring beter tot zijn recht kan laten komen bij een ander bedrijf.

De Raad van Commissarissen respecteert zijn beslissing en waardeert, dat hij het komende halfjaar beschikbaar blijft om vanuit een directiefunctie als chief operating officer ilse's leidende portalpositie in Nederland verder uit te bouwen en te helpen bij een harmonieuze overgang naar nieuw management.
De RvC van ilse media b.v. heeft het voornemen om in haar vergadering van 5 juli a.s. Paul Molenaar (39) per 1 augustus a.s. te benoemen tot CEO van ilse.

Molenaar was sinds 1995 algemeen directeur van uitgeverij IDG Communications Nederland en heeft dit bedrijf geleid naar een marktleidende positie in haar segment met producten als Computer Totaal en Web Wereld met circa 110 medewerkers en een omzet van meer dan Nlg. 40 miljoen. Naast zijn verantwoordelijkheid voor de Nederlandse tak van IDG, was Molenaar ook de leider van het Global Web Support Center van IDG, en daarmee mede verantwoordelijk voor de wereldwijde strategie op het gebied van online diensten binnen het bedrijf.

"De ilse media groep exploiteert de meest populaire internet- diensten van Nederland en het is bijzonder uitdagend om daarbij betrokken te zijn," zegt Paul Molenaar: "Voor IDG gold dat als je middelen beperkt zijn en je ten opzichte van de andere spelers in de markt sterk wilt staan, dat je dan duidelijke keuzes moet maken. Je onderneemt alleen die zaken waar je goed in bent, die je kunt beheersen en in de allereerste plaats waar je klanten aantoonbare behoefte aan hebben. ilse is natuurlijk al een leidende partij in de internet wereld, en als we dat marktleiderschap kunnen combineren met een focus op datgene waar we goed in zijn, een focus op datgene wat we kunnen beheersen en een focus op de beste online diensten, dan verkeren we niet alleen blijvend in de nummer één positie, maar vooral ook in de beste positie om langdurig verantwoorde rendementen te genereren."

Over ilse media
ilse media is met meer dan 130 miljoen paginabezoeken per maand de grootste internetuitgever van Nederland. Ze is bekend van ilse.nl. Daarnaast is ilse media uitgever van Startpagina.nl, de gratis e-mailsite dolfijn.nl, de nieuwssite NU.nl, de vrouwensite VrouwOnline.nl en het populaire chat.nl.

De populariteit van ilse media groeit nog steeds. Een recordaantal van 5,1 miljoen pageviews op één dag is in juni 2001 geregistreerd. In onderzoeken komt ilse regelmatig als de populairste zoekmachine van Nederland naar voren. NU.nl heeft de usability award op haar naam staan en Startpagina is momenteel de populairste site van Nederland. In juni 2001 lanceerde ilse media in samenwerking met de Rabobank GeldOnline; de eerste Nederlandse financiële website, gericht op vrouwen.

Uitgever VNU heeft een meerderheidsbelang in ilse media. Alle VNU tijdschriften-websites, zoals Panorama, VT Wonen en Libelle, exploiteert ilse media. Met haar activiteiten bereikt ilse media meer dan 60% van alle Nederlandse internetgebruikers.

Voor informatie kunt u contact opnemen met:
Robert Ranzijn, tel. 020 - 8404601
Paul Molenaar, via tel. 030 - 2881286

of Bex* van der Schans
Peter van den Besselaar, 06 - 53491539