Korps: Limburg-Zuid, plaats: Maastricht 3-07-2001 Politieberichten district Maastricht (H.P. 16.40 uur) Dinsdag 3 juli 2001

Bunde; intercity botst op vrachtwagen:

Vanmorgen, omstreeks 11.45 uur kreeg de politie een melding van een aanrijding op de spoorwegovergang aan de Kloosterberg in Bunde. Bleek dat een intercity met naar schatting 100 passagiers, komende uit Maastricht en rijdende in de richting van Sittard op de spoorwegovergang tegen een vrachtauto / dieplader was gebotst. Daarbij is gelukkig niemand gewond geraakt. Vijf wagons van de intercity raakten bij de aanrijding ontspoord. (van de rails geraakt waarbij de ontspoorde wagons recht bleven staan). De treinpassagiers werden met bussen naar Sittard vervoerd. Het treinverkeer raakte op dit traject dan ook gestremd en de NS is doende met het regelen van alternatief / busvervoer. Over de oorzaak van deze aanrijding c.q. het feit dat de vrachtwagen op de spoorwegovergang stilstond, stelt de politie samen met de spoorwegpolitie nog een nader onderzoek in. De chauffeur van de vrachtauto welke verantwoordelijk is geweest voor de aanrijding met de intercity betreft een 35 jarige inwoner van Dordrecht, werkzaam voor een bedrijf welke eveneens afkomstig is uit Dordrecht.
Het baanvak is gedurende de gehele dag geblokkeerd geweest. De verwachting is dat dit ook zal duren gedurende de avonduren en zelfs de nachtelijke uren. Vermoedelijk zal het baanvak morgen weer geheel vrij zal zijn. Bevestiging hiervan kan bij de Nederlandse Spoorwegen verkregen worden.

Maastricht, aanrijding bestuurder onder invloed: Dinsdagmorgen 3 juli 2001 heeft op de Akersteenweg te Maastricht een verkeersongeval plaatsgevonden waarbij bleek dat de 25 jarige automobilist onder invloed zijn auto had bestuurd. De automobilist reed omstreeks 02.45 uur over de John F. Kennedysingel te Maastricht in de richting van Heer. Voor de verkeerslichten met de Akersteenweg moest de automobilist zijn voertuig afremmen omdat het licht op rood sprong. Dit afremmen deed de bestuurder dermate krachtig dat hij de macht over het stuur verloor en van de weg raakte. Daar reed hij een verkeersbord omver en ramde de vangrail. De ter plaatse gekomen politie stelde bij de veroorzaker van het verkeersongeval het gebruik van alcoholische dranken vast hetgeen een blaastest bevestigde. De automobilist werd daarop meegnomen naar het politiebureau waar hij zijn medewerking moest verlenen aan een ademanalyse. Deze analyse wees een meer dan drievoudige overschrijding aan van het maximaal toegestane alcoholpromillage. Tegen de automobilist uit Maastricht werd proces-verbaal opgemaakt waarbij zijn rijbewijs werd ingevorderd. Na verhoor kon hij huiswaarts.

Maastricht, snelheidscontrole:
Op dinsdag 3 juli 2001 heeft tussen 11.30 en 13.30 uur op de Meerssenerweg te Maastricht een snelheidscontrole plaatsgevonden. Van de 1068 gecontroleerde motorvoertuigen bleken 181 motorvoertuigen harder te rijden dan de toegestane snelheid van 50 km per uur en voor bromfietsen 30 km per uur (snorfietsen 25 km per uur). De hoogste snelheid van een personenauto bleek 83 km per uur te zijn. Van een bromfiets werd een snelheid gemeten van 76 km per uur terwijl een snorfietser met een snelheid reed van 44 km per uur. 19 bestuurders werden meteen staande gehouden. Zij kregen het proces-verbaal meteen aangezegd. De andere snelheidszondaars krijgen het proces-verbaal thuis gestuurd.