Provincie Groningen

Groningen, 3 juli 2001 Persbericht nr.138

Onderzoek stillere goederentreinen Hoogezand-Sappemeer afgerond

Het onderzoek door NedTrain Consulting (NTC) naar de mogelijkheden om in Hoogezand-Sappemeer het geluid van goederentreinen van en naar het Rail Service Centrum Groningen in Veendam terug te dringen is afgerond. Minister van Verkeer en Waterstaat T. Netelenbos beslist naar verwachting nog dit jaar over de invoering van een proef.

De stuurgroep bestaande uit de gemeente Hoogezand-Sappemeer, de Provincie Groningen, de overslagterminal Rail Service Centrum Groningen (RSCG) en Rijkswaterstaat directie Noord-Nederland, stelt aan de hand van het rapport de volgende maatregelen voor:
* het aanbrengen van schijfremmen en wieldempers op de 49 wagens van ACTS, na 1 jaar gevolgd door het aanbrengen van geluidwerende `schorten;'

* het vervroegd vervangen van houten dwarsliggers door betonnen dwarsliggers tussen de stations Sappemeer-Oost en Hoogezand-Sappemeer;

* een haalbaarheidsonderzoek naar het plaatsen van aanvullende geluidsdempers op de uitlaten van diesellocomotieven;
* een proef door ACTS met het verlagen van de rijsnelheden van goederentreinen tot 40 kilometer per uur om te meten wat het geluidseffect is en wat de gevolgen zijn voor de nu al korte laad- en lostijden op de terminals;

* een haalbaarheidsonderzoek naar de aanleg van een tankplaats voor locomotieven in Veendam in plaats van Groningen, wat maximaal 10 treinbewegingen per week scheelt.

De eerste 2 voorgestelde maatregelen leiden tot een geluidsreductie van 10 tot 13 dB (A). Ter indicatie: door deze reductie halveert het geluidsniveau in de beleving van omwonenden.

Er was lange tijd onzekerheid over de voortgang van een mogelijke proef. Belangrijk punt was het ontbreken van overeenstemming tussen ACTS en het ministerie om de verschillende mogelijkheden voor een proef te onderzoeken. Het ministerie heeft aangegeven dit traject alsnog bij de proeven in Nederland te willen betrekken als de regio rond het baanvak zelf overeenstemming met ACTS kon bereiken. De partners in de regio inclusief ACTS hebben daarop besloten NedTrain Consulting een onderzoek te laten uitvoeren en onderschrijven allemaal de voorstellen uit dit onderzoek.

ACTS Nederland BV is de belangrijkste vrachtvervoerder op dit baanvak. De betrokken partijen hebben besloten het onderzoeksrapport aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W) aan te bieden. Er zijn bij het ministerie in totaal 5 mogelijke proefbaanvakken aangemeld.