AutoRai

3-7-2001

BMW 3 serie vanaf september nog sportiever

Nieuwe styling, nieuwe motoren, een nieuw onderstel en de SMG II versnellingsbak voor de 325i en 330i bepalen de sportieve koers van de 3-serie modeljaar 2002.

Met een reeks vernieuwingen en verfijningen gaat de 3-serie van BMW binnenkort modeljaar 2002 in. De met de nieuwe compact geïntroduceerde sterkere, optische differentiatie van de verschillende carrosserievarianten wordt nu ook doorgezet naar de sedan en touringmodellen. Een markantere lijnvoering van details in de frontpartij zal de verschillen met de cabrio- en coupémodellen duidelijker onderstrepen.

Bovendien krijgen alle 3-serie modellen met ingang van het nieuwe modeljaar het sportief afgestemde onderstel met directere besturing, dat zich in de nieuwe compact en de 330i/Ci modellen al heeft bewezen. Handling-eigenschappen en koersvastheid worden hier andermaal mee verhoogd.

Al met al keren in modeljaar 2002 steeds meer klassieke eigenschappen van de 02-serie, zoals sportiviteit en ultieme wendbaarheid in een eigentijdse vorm terug. In het verlengde daarvan doet 'schakelen als in de formule 1' nu ook zijn intrede in de 3-serie. De sequentiële SMG II versnellingsbak, waarmee schakelen met twee 'schakelpaddles' aan de achterzijde van het multifunctionele stuurwiel mogelijk wordt, is toegevoegd aan het optieprogramma van de 325i/330i sedan en coupémodellen.

Ook onder de motorkap is er nieuws: de eerste 2.0 liter versie van de nieuwe viercilinder-motorengeneratie met VALVETRONIC, 105 kW (143 pk) / 200 Nm zorgt voortaan voor aandrijving van de 318i sedan, 318ti compact, 318Ci coupé en de nieuwe 318Ci cabrio. Het is de eerste stap naar toepassing van deze revolutionaire technologie in alle modellen. Daarmee levert BMW zonder enige concessie aan het rijplezier een belangrijke bijdrage aan vermindering van het brandstofverbruik en de CO2 emissie.

De succesvolle viercilinder-dieselmotoren zijn eveneens op de laatste stand der techniek gebracht: de 320d sedan, touring en de 320td compact beschikken daarmee binnenkort over een vermogen van maar liefst 110 kW (150 pk) en een koppel van 330 Nm. Het dieselprogramma van BMW wordt bovendien uitgebreid met de nieuwe 318d sedan, waarvan de motor 85 kW (115 pk) en een koppel van 265 Nm levert.

De nieuwe motoren zorgen voor het behoud van alle voor BMW zo kenmerkende rij-eigenschappen bij tot nog toe door geen enkel ander merk bereikte lage verbruikscijfers: de 318i sedan is tevreden met 7,2 liter per 100 km in de EU-testcyclus, de 320d levert zijn prestaties met een gemiddeld verbruik van slechts 5,5 liter per 100 km.

Details en prijzen volgen kort voor de marktintroductie in september 2001.