Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

6-7-2001; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Engeland, circuit Donington Park

Motorsport: 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Engeland

AOKI: DAT GELUK MOET IK AFDWINGEN

Met een voorlopige 16e plaats, met een rondetijd die ruim een halve seconde sneller was dan Jurgen van den Goorbergh vorig jaar op dezelfde Honda V2 machine, moet Haruchika Aoki meer dan tevreden zijn, maar dat is de Japanner allerminst. Je moet er constant bij zitten en ook tijdens de trainingen er op gebrand zijn om steeds snellere tijden op de klokken te zetten. Ook moet je in zo n slotfase van een tijdtraining in een goeie groep zijn te komen, die je in hun slipstream naar snellere tijden meesleept. Maar dat trof ik vandaag niet. Dat geluk moet ik morgen zien af te dwingen , weet Aoki als geen ander.

De snellere rondetijd dan zijn voorganger op de Honda V-twin deed Aoki goed, vooral toen hij er met nog 10 trainingsminuten te gaan een 10e tijd mee op de klokken had staan. Maar in het slot doken er te veel rijders onderdoor , meldt Hans Spaan. Haru dacht dat ie er al was voor vandaag, en toen moest hij in de laatste minuten nog geforceerd te baan in om zijn tijd, waarmee hij langzaamaan afzakte, alsnog te verbeteren , bemerkte Spaan in de drukkend benauwde pitbox op het Britse GP-circuit van Donington Park, waar het vlak na de 500cc training ook begon te regenen.

Met zijn tijd van 1.33,7 staat Aoki op slechts 0,7 seconden van de 7e tijd van Olivier Jacque af. Deze baan is beter voor de V-twin dan vorige week in Assen. Maar ondanks de twee hairpins en de chicane worden er hoge racegemiddelden gereden. Het is echter wel een baan waar veel snel gestuurd moet worden, en dat ligt me goed , vervolgt Aoki, die veel banden compounds en veringsetting heeft uitgeprobeerd. Mijn plaats voor de V4 machine van Ukawa en Vincent (vervanger van de geblesseerde Garry McCoy) doet me goed, maar ik weet dat ik tijdens de race toch afhankelijk ben van de escapades van de rest. We hebben nog geen technische problemen gehad en als die morgen ook uitblijven, kan er zeker nog wat van de tijd af, op jacht naar een startplaats dichter bij de 3e rij , besluit Aoki, die Jurgen van den Goorbergh op zijn Proton naar de 4e tijd zag rijden, gemotiveerd.

500cc Trainingstijden na de 1e dag:


1. Max BIAGGI ITA 1'31.964 Marlboro Yamaha Team


2. Loris CAPIROSSI ITA 1'32.077 West Honda Pons


3. Alex BARROS BRA 1'32.384 West Honda Pons


4. Jurgen vd GOORBERGH NED 1'32.593 Proton TEAM KR

5. Kenny ROBERTS USA 1'32.866 Telefonica Movistar Suzuki

6. Sete GIBERNAU SPA 1'32.988 Telefonica Movistar Suzuki

7. Olivier JACQUE FRA 1'33.059 Gauloises Yamaha Tech 3

8. Carlos CHECA SPA 1'33.066 Marlboro Yamaha Team

9. Shinya NAKANO JPN 1'33.106 Gauloises Yamaha Tech 3

10. Jose Luis CARDOSO SPA 1'33.204 Antena 3 Yamaha-d'Antin

11. Valentino ROSSI ITA 1'33.266 Nastro Azzurro Honda

12. Noriyuki HAGA JPN 1'33.487 Red Bull Yamaha WCM

13. Alex CRIVILLE SPA 1'33.495 Repsol YPF Honda Team

14. Chris WALKER GBR 1'33.501 Shell Advance Honda

15. Norick ABE JPN 1'33.662 Antena 3 Yamaha-d'Antin

16. Haruchika AOKI JPN 1'33.707 Arie Molenaar Racing De Graaf Contracting-Sent Waninge Honda

17. Anthony WEST AUS 1'33.752 Dee Cee Jeans Honda

18. Tohru UKAWA JPN 1'33.797 Repsol YPF Honda Team

19. Jason VINCENT GBR 1'34.731 Red Bull Yamaha WCM

20. Leon HASLAM GBR 1'34.732 Shell Advance Honda

21. Mark WILLIS AUS 1'35.996 Pulse GP


22. Johan STIGEFELT SWE 1'36.083 Sabre Sport


23. Barry VENEMAN NED 1'36.354 Dee Cee Jeans Honda
NQ Sebastien GIMBERT FRA Paton Grand Prix